Air Base

2017.sze.01.
Írta: szórád tamás komment

KÉK, SÁRGA ÉS SZÜRKE FORGALOM

Budapesten, az Árpád híd pesti hídfője térségében a nyár második felében megélénkült a helikopteres forgalom. A légirendészet gépei a vizes világbajnokság és a Sziget Fesztivál miatt repültek a szokottnál sűrűbben arrafelé, a légimentők helikopterei pedig a nagy hőségben gyakoribbá váló balesetek és rosszullétek miatt naponta többször szálltak le sérültekkel és betegekkel a Honvédkórház tetején.

502_1110.jpg

Nagy sebességgel húz el déli irányban a Duna vonala felett az R502-es MD500-as. 

902-170809.jpg

A Romeo 901-es igyekszik Óbuda és a Hajógyári-sziget fölé, az idei Sziget Fesztivál első napján, az esti órákban. Az MD902-es meglehetősen csendes típus, jellegzetes hangját csak akkor hallani, ha már nagyon közel van.

135_0795.jpg

A Honvédkórház felől tart a Duna felé a légimentők osztrák lajstromú EC135-öse augusztus 16-án, a reggeli órákban.  

jas_1143.jpg

Ez a kép már a kecskeméti pályavégnél készült a napokban. Egy találkozóra igyekezve ötperces kitérőt tettem, hátha sikerül a felhőtlen kék égen lencsevégre kapni némi forgalmat. Sikerült. 

jas_1150.jpg

Hazatértek a Démonok, mégpedig Csehország felől, ahol a napokban zajlik az Ample Strike gyakorlat.

* * *

Fotó: Szórád Tamás

CARPATHIAN HAWK 2017

Augusztus 24-én, csütörtökön véget ért a közel kéthetes magyar-brit gyakorlat, a Carpathian Hawk 2017, amelyre a Royal Air Force három Hawk T.1 repülőgépe települt Kecskemétre. A lakkfekete kétülésesek a magyar Gripenekkel vívott gyakorló légiharcokban az ellenség szerepében (Red Air) repültek. A gyakorlat utolsó napjára a VIP-repülés maradt; Sáfár Albert dandártábornok, az ÖHP légi haderőnem főnöke és Iain Lindsay, az Egyesült Királyság magyarországi nagykövete próbálhatta ki a szubszonikus típust.

chawk_2637.jpg

A 44-es is szerepet kapott a Gripen-Hawk kötelékben, majd a délután folyamán Szlovákiába települt, hogy a szliácsi SIAF 2017 statikus bemutatóján szerepeljen. Az ilyen áttelepüléseken gyakran utaznak műszakiak a hátsó ülésben, akik a gépet a hazaútra készítik elő.

chawk_2640.jpg

A széles lépcső és az emeletes platform kényelmes beszállást biztosít a Hawkba. A RAF Leeming idén százéves 100. százada rövidesen a Hawk T.2-es változatára vált a T.1-esről.

chawk_2649.jpg

A Hawkok személyzete különválik, ki-ki a gépe felé veszi az irányt. 

chawk_2659.jpg

Iain Lindsay a repülést megelőző napon kapott felkészítést a Hawkból.

chawk_2662.jpg

A Sáfár tábornoknak segítő fiatal hajózó rendfokozati jelzése tengerészeti pilótára utal, minden bizonnyal csereprogramban repül a RAF gépén. 

chawk_2669.jpg

A várakozó 43-as magyar-brit személyzete zárt fülketető alatt hűsöl, kint közel 30 fok van. A gyakorlaton nem csak a brit és magyar pilóták próbálhatták ki egymás típusát, hanem cseh, horvát és szlovák pilóták is repülhettek a Hawkok és a Gripenek hátsó ülésében.

chawk_2704.jpg

A gurulást megelőző ellenőrzés utolsó mozzanatai a Hawkon. Az orrfutónál térdelő műszaki már a féktuskó zsinórját markolja.

chawk_2720.jpg

A hátsó ülést ebben a gépben Lindsay nagykövet foglalja el. A Hawkban Type 10B nulla-nullás katapultülés van.

chawk_2736.jpg

A felszállást a 43-as kétüléses kezdi. A gyakorlat ideje alatt, a kétülésesek személyzetének vegyes összeállítása révén mindenki betekintést kapott abba, hogy a másik nemzet pilótája hogyan repüli az adott feladatot.  

chawk_2739.jpg

A magyar pilótáknak nem ismeretlen a Hawk, hiszen korszerűbb, glass cockpitos változatát, a Hawk 115-öst repülték Kanadában, az NFTC-s képzés harmadik és negyedik fázisában és a frissítő kurzusokon.

chawk_2747.jpg

Laposan gyorsít a 44-es Gripen. A gyakorlaton 60 felszállásból 50 óra repült időt használtak fel a kecskemétiek.

chawk_2763.jpg

A Carpathian Hawk során 1-1, 1-2 és 2-1 felállásban dolgoztak a Gripenek és a Hawkok. - Az angol gépek 2000-4000 órás pilótái olykor igen kellemetlen helyzetbe tudtak hozni minket - fogalmazott a kecskeméti bázisparancsnok. 

chawk_2765.jpg

A 100. század a Royal Air Force és a szövetséges légierők hajózóinak továbbképzését végzi azzal, hogy a fekete Hawkokkal az ellenség szerepét töltik be, de az előretolt repülésirányítók, a JTAC-ek képzéséhez is biztosítanak repülőgépet. Harckiképzést támogató feladat az övék és ebben nagyon jók. 

*

chawk_2686.jpg

Amíg a magyar-brit vegyes kötelék távol van, egyik demópilótánk készül repülésre. Gottschall András százados annak idején szintén repülte a Hawk 115-öst és magyar oktatójával egy vészhelyzetet is sikerrel oldottak meg. 

chawk_2772.jpg

Bemutatórepülés a bázis felett.

chawk_2816.jpg

Leszállás után a zónába gurul a bemutatót repült gép, amely ezúttal a 35-ös.

chawk_2845.jpg

Köszönet a műszakiaknak.

*
chawk_2858.jpg

A Gripen bontja a visszatérő köteléket, a Hawk tükörfényes felületén megcsillan a napfény.  

chawk_2872.jpg

Visszatér a zónába a 43-as Delta. Idén még két gyakorlat vár a magyar Gripen közösségre. Az elkövetkező hetekben a csehországi Ample Strike gyakorlaton szerepelnek majd, utána három géppel Spanyolországba települnek, hogy részt vegyenek a Tactical Leadership Program (TLP) következő kurzusán.

chawk_2884.jpg

Sáfár tábornok gépe megáll a zónában és a Rolls-Royce hajtómű elcsendesül.

chawk_2928.jpg

Utolsóként Lindsay nagykövet gépe is megérkezik. 

chawk_2952.jpg

Magyar-brit csoportkép a Hawk előtt, talán az utolsó ezen a gyakorlaton.

*

chawk_2506_1.jpg

A század jelvényében és a gépeken is látható koponya az első világháborús időkből, a francia hadszíntérről származik. A VI. György király által 1937 novemberében jóváhagyott jelvény a század mottójával - egy maláj közmondással - egészült ki: Sarang Tebuan Jangen Dijolok - Ne kavard fel a darázsfészket!

* * *

Fotó: Szórád Tamás

AZ ELSŐ RAKODÁS

Idén augusztusban két olyan esemény is felkerül az Air Base blogra, amelynek tízéves évfordulójára tekinthetünk vissza. Az egyik a 2007-es kecskeméti nemzetközi repülőnap, a másik szállítógépes vonatkozású.

Ezekkel a mondatokkal kezdtem az első augusztusi bejegyzést és a repülőnap felidézése után most a szállítógépes téma következik.

c170708-00.jpg

Ami ma már megszokott látvány az MH Pápa Bázisrepülőtéren, az tíz évvel ezelőtt még újdonság volt. 2007. augusztus 27-én történt a C-17-es típus első pápai kiszolgálása. A kaliforniai Travis légierő bázis gépe az előző nap érkezett Afganisztánból és 27-én már indult is vissza, fedélzetén 30 tonna rakománnyal; a MH Tartományi Újjáépítési Csoport (PRT) harmadik váltásának felszerelésével és egy kisebb rakománnyal az ugyancsak Afganisztánban szolgáló horvát kontingens részére.

Az csak két és fél hónappal később, 2007 novemberében lett bizonyos, hogy a németországi Ramsteint és a romániai Konstancát beelőzve Pápa lesz a Stratégiai Légiszállító Képesség (SAC) és azon belül a Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) C-17-eseinek bázisrepülőtere.

c170708-01.jpg

A gép hovatartozását a Travis felirat és Kalifornia állam zászlaján is látható medve jelzi.

c170708-02.jpg

A Travis a 60. és a 349. légiszállító ezrednek ad otthont, a C-17-es mellett, C-5 Galaxyt és KC-10 Extendert is üzemeltetnek. A Spirit of Solano nevű C-17-es a Travis 13 gépes C-17-es flottájának első gépe volt, egy évvel korábban vették át a Boeing-tól.

c170708-03.jpg

Rakodásra készen. A felszerelés egy részét a kaposvári MH 64. Boconádi Szabó József Logisztikai Ezred készletezte és szállította Pápára. 

c170708-04.jpg

A rakományt a kaposvári logisztikusok mellett az ÖHP, az MH Katonai Közlekedési Központ emberei és a C-17-es személyzete közösen készítette elő a rakodásra. 

c170708-05.jpg

A kontingenssel utazó kutyák ketrecei is a fedélzetre kerülnek.

c170708-06.jpg

A szállítógép loadmastere a közel-keleti repülésekhez előírt homokszínű overallt viseli. A rakodást végző targonca az ő kézjelzésére közelít.

c170708-07.jpg

A targonca elé féktuskó kerül, hogy véletlenül se guruljon a szállítógépnek.

c170708-08.jpg

A targonca villájáról átvett raklapot a padlóba épített görgősoron tolva forgatják a tehertérbe.

c170708-09.jpg

Magyarok és amerikaiak együtt tolják a rakományt a gépbe. Minden raklap a meghatározott sorrendben kerül a fedélzetre.

c170708-10.jpg

A személyes holmikat tartalmazó PX-ládák következnek. A PX (Post Exchange) a bevásárló központoknak az amerikai hadsereg bázisain működő megfelelője.

c170708-11.jpg

Állj jelzés a targonca vezetőjének, aki a felemelt rakománytól nem lát előre. 

c170708-12.jpg

A vezető a rámpa szintjére emeli a rakományt.

c170708-14.jpg

Loadmasterek

c170708-13.jpg

Pápai kiszolgáló járművek a Spirit of Solano mögött.

c170708-15.jpg

A rendőrségi és honvédségi kocsik mögött a Határőrség autója áll. 2007 volt a Határőrség utolsó éve, 2008 januárjában beolvadt a Rendőrségbe. 

c170708-16.jpg

* * *

Fotó: Szórád Tamás

BEMUTATÓRA KÉSZÜLVE

170818_0994.jpg

A második gyakorló nappal, hat repülőeszközzel valamint ejtőernyősök és különleges műveleti katonák részvételével folyatódott a felkészülés Szolnokon, a hagyományos augusztus 20-i Tisza-parti bemutatóra.

A gyakorlást megelőző órában kikerült az ejtőernyősök földet érési helyének jelzése, a szélirányt jelző szalag és gumicsónakjukkal elfoglalták helyüket a gyakorlás helyszínéül szolgáló Tisza-szakaszt biztosító vízi rendőrök is.

170818_0798.jpg

170818_0799.jpg

170818_0804.jpg

*

A szandaszőlősi reptér feletti várakozási légtérből érkezett a nyitóképet alkotó kötelék, amelyet egy Zlin 242-es vezetett forgószárnyas kísérőivel, két AS350-essel. A könnyű helikopterek és a kiképzőgép után a szállítóhelikopterek érkeztek, egy Mi-8-as két Mi-17-es kíséretében.

170818_0816.jpg

170818_0820.jpg

*

A nyitókép áthúzása után a 3301-es Mi-8-as megkezdte az emelkedést az ejtőernyős ugratáshoz. Azt elérve első körben a célszalagok dobták ki, majd két rárepüléssel ugrottak az ejtőernyősök. Az ugrás idejére a rendőrség leállította a forgalmat a közúti hídon.

170818_0829.jpg

170818_0833.jpg

170818_0835.jpg

170818_0839.jpg

170818_0842.jpg

170818_0843.jpg

170818_0846.jpg

170818_0847.jpg

170818_0855.jpg

170818_0859.jpg

*

Az ugrók földet érése után a márciusban érkezett kiképzőgépek egyike, a 22-es oldalszámú Zlin 242-es gyakorolta hét perces bemutatóprogramját.

170818_0883.jpg

170818_0890.jpg

170818_0893.jpg

170818_0895.jpg

170818_0903.jpg

170818_0907.jpg

170818_0911.jpg

*

A Zlin után a könnyű kategória forgószárnyas képviselője, a légimentőktől tavaly átvett, egy éve zöld színben látható AS350 Ecureuil helikopter, meglehetősen dinamikus elemekkel tarkított bemutatója következett.

170818_0922.jpg

170818_0926.jpg

170818_0929.jpg

170818_0945.jpg

170818_0952.jpg

*

Két hete még tüzet oltott a Hortobágyon, most a Mi-17-es bemutatót gyakorolták a 703-as helikopterrel. Az oroszországi nagyjavításról tavasszal hazaszállított gép színét egy ideig még szokni kell a szemnek …

170818_0960.jpg

170818_0966.jpg

170818_0967.jpg

170818_0970.jpg

170818_0973.jpg

170818_0977.jpg

170818_0982.jpg

170818_0983.jpg

*

A levett hátsó ajtókkal érkező 705-össel vízi deszant bemutatót gyakoroltak. Nem ez volt a gép egyetlen feladata a bemutató során.

170818_1002_1.jpg

170818_1008_1.jpg

170818_1013_1.jpg

170818_1016_1.jpg

*

A gyorsköteles kirakáshoz szintén a 705-ös érkezett, fedezetét az ajtólövésszel repülő Mi-8-as látta el. A valóságban nem a rossz fiúk fegyverei elé lógatott kötélen csúsznának le a katonák, de egy bemutató esetében inkább a látvány a lényeg. Abban pedig nem volt hiba, ahogy a hanghatásokban sem. A hajtóművek fütyülését, a forgószárnyak csattogását és a faroklégcsavar zúgását a fegyverek ropogása egészítette ki.

170818_1019.jpg

170818_1021.jpg

170818_1025.jpg

170818_1026.jpg

170818_1027.jpg

170818_1030.jpg

170818_1040.jpg

170818_1045.jpg

*

Helikopterrel általában a kimentendő személyt vagy az elfogott ellenséget szállítják el. A különlegesek által vezetett személy hátrakötözött kezét látva, nyilván az utóbbiról van szó, az Ecureuil őt és kísérőit vitte el a rajtaütés helyszínéről.

170818_1046.jpg

170818_1055.jpg

170818_1057.jpg

170818_1063.jpg

*

A 705-ös visszatért a kötélen kirakott katonákért és a háromból két futót letámasztva leszállt a meredek partoldalon. A mozzanat vége felé, a gyakorlást az édesanyjával néző, talán három éves kislány a következő kérdést fogalmazta meg a géphez futó katonák láttán: - Miért fogócskáznak a bácsik?

170818_1070.jpg

170818_1074.jpg

170818_1076.jpg

170818_1080.jpg

*

Miután a 705-ös tovább(sz)állt, még egy vízi mozzanat és a zárókép következett, utóbbi ugyanabban a felállásban, mint ahogy a nyitóképben láthattuk.  

170818_1083.jpg

170818_1089.jpg

170818_1097.jpg

170818_1100.jpg

* * *

Fotó: Szórád Tamás

DUNÁNTÚLI EMLÉKHELYEK - FONYÓD

A fonyódi kikötőben áll az az emlékmű, amely egy 106 évvel ezelőtti eseményre, a Balaton első átrepülésére emlékeztet. A volt hadapródiskolás, a rákosmezei konstruktőr-pilóta, Lányi Antal hadnagy egy Bleriot XI-es monoplánnal vágott neki a Badacsony-Fonyód útnak. A mindössze 7-8 perces utat 150 méteres magasságon tette meg. A pilóta már az előző nap megkísérelte az átrepülést, azonban az erős szél miatt egy rövid repülés után leszállt.

fonyod_0794.jpg

fonyod_0795.jpg

A Balaton első átrepülője 1912-től folytatta a repülőgép építést valamint bemutató és utasrepüléseket is tartott – utóbbit Magyarországon elsőként. Az 1910-ben hadi szolgálatra alkalmatlannak minősített Lányi az első világháború idején szolgálatra jelentkezett és tábori pilóta lett. Később berepülőpilótaként dolgozott, majd a Tanácsköztársaság idején elnöki tisztet töltött be a Magyar Pilóták Szövetségénél, és a szövetség lapjának is dolgozott. A Tanácsköztársaság bukása után repülőgéppel Ausztriába menekült. 1926-ban ott hunyt el tüdőbetegségben.

fonyod_0797.jpg

Az emlékmű talapzatára rögzített márványtáblára felvésték a Balatont, megjelölve az átrepülés helyét és a Blériot monoplánt is.

fonyod_0805.jpg

A túlpart, ahol 1911-ben Lányi felszállt. A kép közepét a Badacsony sötét tömbje uralja. A közelében, Szigligeten egy másik kor emlékműve áll.

fonyod_0801.jpg

* * *

Fotó: Szórád Tamás

REPÜLŐNAP TÍZ ÉVVEL EZELŐTT - KECSKEMÉT, 2007

Idén augusztusban két olyan esemény is felkerül az Air Base blogra, amelynek tízéves évfordulójára tekinthetünk vissza. Az egyik a 2007-es kecskeméti nemzetközi repülőnap, a másik szállítógépes vonatkozású. Ebben a bejegyzésben az előbbiről, a 2007. augusztus 11-12-én megrendezett repülőnapról lesz szó.

0391.jpg

A kétnapos airshow sokak számára 3-4 naposra bővült, mivel egyre többen fedezték fel, hogy nemcsak a repülőnapon, hanem azt megelőzően, az érkezési napokon is remek fotókat lehet készíteni, igaz nem a repülőbázison, hanem a kerítésen kívül. Ennek megfelelően a csütörtöki, de leginkább a pénteki napon, a reggeli óráktól kezdve egyre többen gyűltek össze fényképezőgéppel a kezükben, az éppen használatos pályairánynak megfelelően a 44-es út mellett. Nagyjából ekkorra tűntek el a filmes gépek a fotóskezekből és helyüket a digitális technika váltotta fel.

0013.jpg

Szoros kötelékben a Türk Yildizlari (Török Csillagok) együléses NF-5A és kétüléses NF-5B gépei. 

0052.jpg

A belga F-16-os utánégetős startját a szárnyvégi Smokewinderek tették még látványosabbá.

0069.jpg

Az áttelepüléshez póttartályokat függesztettek a Patrouille de France gépeire. A leszálló Alpha Jet mögött a kötelék másik gépe is a leszálláshoz készül.

0080.jpg

A Tornado F.3-asra a tengerentúli gyakorlatokon gyakran erőltették az ellenséges vadászgép szerepét - és taktikáját - behatárolva a mozgásterüket. Ha viszont a RAF pilóták és operátorok szabad kezet kaptak, az F.3-as már nem volt könnyű préda. A Királyi Légierő a Typhoon típussal váltotta a Tornado vadász változatát. 

0081.jpg

Kétüléses lengyel Szu-22-es Swidwinből. Egy évvel korábban is leszálltak Kecskeméten, de akkor csak tankolás céljából, egy olaszországi repülőnapról hazafelé tartva.

0084.jpg

A jageli Aufklärungsgeschwader 51 Tornadója felderítőkonténerrel érkezett. Ez az alakulat is többször járt a kecskeméti repülőnapon, Tornadóik 1998-ban és 2003-ban is a statikus bemutatót színesítették.

0088.jpg

A francia légierő Alpha Jet köteléke a levegőben, egy sötétszürke példány a statikus soron volt látható.

0094.jpg

A spanyolok áttelepülését támogató CASA C-295-ös.

0098.jpg

A román IAR330-as 20 mm-es gépágyúval, szenzortoronnyal és függesztési pontokkal felszerelt SOCAT változata.

0101.jpg

An-26-osokból szép volt a felhozatal. A házigazdák Ancsáin kívül repültek még a lengyelek, a csehek és a románok kéthajtóművesei is. Itt az utóbbiaké érkezik a pénteki napon. 

0106.jpg

Ez a kedves formájú légcsavaros nem más, mint a dán légierő alapkiképző gépe, a mifelénk kevéssé ismert T-17 Supporter. A képen a Baby Blue formáció fele húz át.

0108.jpg

 A leszálló irányra fordul a Luftwaffe F-4F Phantom II-ese.

0114.jpg

Cseh Gripen Cáslavból.

0116.jpg

2007-et írunk, a magyar égen még a MiG az úr!

0121.jpg

A Fortele Aérienne Romane akkoriban a 6196-os oldalszámú aranyosgyéresi (Campia Turzii) LanceR-t küldte a nemzetközi repülőnapokra.

0134.jpg

Leszálló irányon egy francia C-160 Transall.

0146.jpg

F-16C Észak-Olaszországból, az USAFE avianói ezredétől.

0151.jpg

Elegáns farokfestés a Royal Air Force Tornado GR4-esén. A 029-es csapásmérőt 2009-ben egy csehországi gyakorlaton láthattuk újra.

0153.jpg

A Bundeswehr Bo-15-ös könnyű helikoptere érkezik Kecskemétre. Az 1979-ben rendszeresített típusból több mint 300 példányt üzemeltettek a német hadseregnél. Kivonására 2016 végén került sor.

0168.jpg

Az egykori Flying Stars kötelék pilótáiból alakult Stars formáció három gépe szoros kötelékben. A Galebek első bemutatója mindössze két hónappal a kecskeméti szereplésük előtt volt. 2009-ben pénzügyi nehézségek miatt a kötelék feloszlott.

0177.jpg

A szlovák légierő L-39-esén a nemzeti színekből összeállított festésmintát használták az álcázófestés helyett.

0201.jpg

Spanyol Hornet közelít a péntek délutáni gyakorlórepülés után.

0204.jpg

A kilenc hengeres Wright Cyclone csillagmotor dübörgése közepette leszáll a Flying Bulls flottájának T-28-asa. Az OE-ESA lajstromjelű Trojant 2002-ben láthattuk először a budaörsi repülőnapon. 

0238.jpg

Egy jet, aminél nem kellett attól tartani, hogy túl gyorsan dörrent át a fényképezőgép előtt. Lassan közelít a leszálláshoz a RAF Harrier GR9-ese.

0250.jpg

A Saab 340-esből kifejlesztett mini AWACS, az S100B Argus törzs feletti Erieye radarja ebből a szögből nem látható.

0262.jpg

G-4 Super Galeb egy kicsit a brit Hawkra emlékeztet. A G-2 Galeb leváltására készült a nyolcvanas években.

0270.jpg

Szerb felségjel látható a nyitott törzsféklapokkal áthúzó J-22 Orao típuson.

0285.jpg

Négy füstcsík kíséretében leszáll a NATO E-3 Sentryje. A típuson egy magyar hölgy is szolgált akkoriban.

0302.jpg

Itt még amerikai lajstromjellel gurul az azóta OE-LDM osztrák lajstromot viselő DC-6B. A Flying Bulls 1958-as gyártású gépe valaha Jugoszláviában repült, volt Tito luxusgépe, majd Zambiába került, ahol az ottani államfőt szállította. A következő állomás Namíbia volt, onnan került a Flying Bulls-hoz. 

0303.jpg

Az Armée de l'Air C-160-asa a Juliet zónában.

0308.jpg

A Pozsony melletti Malackyból érkezett L-410-es. 

0399.jpg

Szlovén Pilatus PC-9M Hudournik taxizik az egyik gurulón. A típus Cerklje ob Krkiben települ és bár csak egy légcsavaros-gázturbinás gépről van szó, a szárnya alá függeszthető egy s más.

0333.jpg

Futóbehúzás szinkronban. Indul a magyar Albatros géppár.

0338.jpg

Zászlóvivő Mi-17-es Mi-24-es kísérettel.

0342.jpg

Ma már a múlt. Jak-52-es kötelék a légi program nyitóképében.

0345.jpg

Szürkék az égen. An-26-os és MiG-29-es áthúzása.

0348.jpg

A nyitókép Gripen köteléke.

0353.jpg

Leszállás utáni kigurulás nyitott fékernyővel.

0358.jpg

Magyar MiG-29-es szinte kézzelfogható közelségben.

0444.jpg

A Jak-11-est az egykori Csehszlovákiában is gyártották C-11 jelzéssel. Az OK-JZE is egy ilyen példány. A Jak-11-esek Ölyv elnevezéssel repültek a Magyar Néphadseregnél.

0459.jpg

A pálya elhagyása után fékernyőt old a holland F-16-os pilótája.

0479.jpg

A leselejtezett Sturm indítócsöveket füstölőnek alakították át az szlovák Mi-24-esek eperjesi bázisán. A típust 2011 őszén vonta ki északi szomszédunk. 

0486.jpg

Az Aero Vodochody L-159B-jének festése 2007-re megújult, korábban kék-fehér-piros színekben láthattuk Kecskeméten és másutt.

0500.jpg

Alakzatot váltanak a horvát Krila Oluje (Vihar Szárnyai) Pilatusai.

0369.jpg

A Gripenek nyitott töltőcsővel gurulnak vissza a leszállás után. A cső tényleges használatára nyolc évvel később, 2015 nyarán került sor, amikor a magyar Gripen pilótákat kiképezték a légi utántöltésre. 

0373.jpg

Mi-17-es levett ajtókkal.

0374.jpg

Gyorsít a 6206-os Mi-8-as.

0375.jpg

Mi-24V póttartályokkal.

0407.jpg

A 714-es Mi-24V-re került látványos festés nem tudta feledtetni Csőri emlékét.

0419.jpg

* * *

Fotó: Szórád Tamás

TENGERÉSZPILÓTÁK OLLÓJÁBAN

Az észak-vietnami célpontokat támadó amerikai pilótáknak a légvédelem széles skálájával kellett szembenézniük. Az ellenség kézifegyverekkel, a csöves légvédelmi tüzérség fegyvereivel, légvédelmi rakétákkal, MiG-17-es, MiG-19-es és MiG-21-es vadászgépekkel igyekezett lelőni a támadó gépeket vagy legalább rákényszeríteni arra, hogy fegyvereiket vaktában oldva meneküljenek.

Egy volt A-4-es pilóta, Meredith W. Patrick jóvoltából a légvédelmi rakéták elleni manőverekről már volt szó, most következzenek a vadászgépek. A történet szereplői az észak-vietnami légierő egyik MiG-17-ese (NATO kódja: Fresco), egy lokátor elleni Shrike rakétát hordozó Skyhawk, a védelmét ellátó F-8E Crusader vadászgép és a harcba becsatlakozó második F-8-as. A képekhez Meredith Patrick ad magyarázatot. 

„Erre a légiharcra 1967 nyarán* került sor. Az érintett pilóta Chuck Nelson hadnagy volt egy A-4 Skyhawk fedélzetén és Bob Rasmussen fregattkapitány egy F-8 Crusader fülkéjében. A Chuck Nelson által légiharc közben készült fotókat 1968 januárjában láttam először egy Jokoszukában tartott briefingen. Hajóm, a USS Ticonderoga és a CVW-19-es repülőezred ekkor vette át a harctéri szolgálatot a hazafelé tartó USS Oriskanytól és a CVW-16 jelű ezredtől. Abban valamennyien egyetértettünk, hogy Chuck díjat érdemelne a fotósorozatért.

Bob és Chuck gépét egy észak-vietnami MiG-17-es raj támadta meg. Elmondásuk szerint csak akkor észlelték a támadást, amikor gépeik mellett jobbról-balról nyomjelzős lövedékek húztak el. A támadás után három MiG továbbállt, a negyedik visszafordult, hogy megismételje a rácsapást.”

fresco01.jpg

„Bob és Chuck pillanatok alatt felmérték a helyzetet. Chucknak sikerült úgy manővereznie, hogy a MiG-17-es megelőzze. A szárnyára állította a Skyhawkot és lefotózta a MiG-et. Eközben Bob Rasmussen azon igyekezett, hogy Crusaderével rakétaindítási pozícióba kerüljön.”

fresco02.jpg

„Amikor a MiG-17-es pilótája rájött, hogy vadászból vad lett, süllyedésbe vitte a gépét. Bob követte és rakétaindítási pozícióba került. A fotón látható füstcsíkot Bob AIM-9B Sidewindere húzza maga után. Az apró pont a MiG, a rakéta pontosan a bal szárnyvége mellett húz el. Az történt, ami az AIM-9B-vel gyakran megesett; a közelségi gyújtó csődöt mondott. Erre a problémára az AIM-9D-nél sikerült megoldást találni.”

fresco03.jpg

„A MiG-17-es ekkor még szerencsésnek mondható pilótája bal fordulóval tért ki, a Sidewinder pedig folytatta az útját a rizsföldig és ott robbant. Bob folytatta a Fresco üldözését és felkészült egy második lövéshez.”

fresco04.jpg

„Bob második rakétájának füstje balról jobbra látható a képen. Megismétlődött az előző helyzet, a rakéta a MiG-17-es mellett húzott el, de a közelségi gyújtó ekkor sem működött. Közben megérkezett egy második F-8E Crusader, amely addig a flottaköteléket oltalmazva járőrözött, onnan irányították a helyszínre. A Crusader pilótája - a nevére sajnos nem emlékszem** - indítási pozícióba manőverezett, és ahogy Bob rakétája elrepült a MiG mellett, indította a sajátját. Ez látható amint a kép bal alsó sarkából indulva keresztezi Bob Sidewinderének füstcsíkját. A rakéta telibe találta a MiG-et.”

fresco05.jpg

„Alul, balról jobbra az első rakéta eloszló füstje látható, felette a MiG-et eltaláló rakéta robbanása, felette pedig a földnek ütköző MiG robbanása.”

fresco06.jpg

„A becsapódás helye Chuck Nelson Skyhawkjából fotózva. Ejtőernyőnek nyoma sem volt, az észak-vietnami pilóta az életével fizetett azért, mert felvette a harcot. Gépe, a MiG-17-es egyébként sokkal jobban manőverező típus volt, mint a Skyhawk vagy a Crusader.”

* Irányadó források szerint a légiharc 1967. december 14-én zajlott le.

** A sikeres találatot elért Crusader pilóta Dick Wyman hadnagy volt a VF-162 Hunters századtól.

* * *

Fotó: Chuck Nelson / Meredith Patrick

ROMEÓK AZ ÉGEN

Az elmúlt napokban az a ritka helyzet állt elő, hogy házhoz jött (repült) a fotótéma. A Légirendészeti Szolgálat helikopterei már a vizes világbajnokság megnyitóját követő napon megjelentek a főváros XIII. kerületében, a Duna Aréna és környéke légterében és a belváros felett. Ezekből a repülésekből sikerült néhányat megörökíteni. 

romeo-1707-4.jpg

A nemzetközi repülőterünk felől gyorsan közeledő rendőrségi helikopterek közül először a Romeo 502-es (R502) érkezik a Dagály utcához.

romeo-1707-1.jpg

A Romeo 904-es (R904) is megérkezik, sokkal csendesebben, mint a faroklégcsavaros MD500-as.

romeo-1707-2.jpg

Az MD500-as utastere nagyon szűkös, de levett ajtókkal a gép remek megfigyelő platform.

romeo-1707-3.jpg

A NOTAR MD 902-es alulnézetből.

romeo-1707-00.jpg

Ez már egy másik nap, de ugyanaz a felállás; ismét egy MD500-ból és egy MD902-ből álló géppár forgolódik a Duna Aréna felett.

romeo-1707-5.jpg

Az MD902-es egy pillanatra hátat fordít a lemenő napnak, mielőtt a másik gép nyomában a belváros felé fordul.

medicopter_0942.jpg

A faroklégcsavaros MD500 és a NOTAR megoldású MD902 Explorer mellett egy harmadik típus és egy harmadik megoldás is jelen van a légtérben. A BRFK épületének tornya mellett egy kolléga közelít a Honvédkórház tetején kialakított leszállóhelyhez a légimentők fenestronos EC135-ösével.

police_0960.jpg

Újabb feladat, ismét a Romeo 904-es vezeti a géppárt. Az 500-ason le kell venni az ajtót, a 902-esen elég hátratolni.

police_0966.jpg

500-as és 902-es - szépek együtt. 

police_0973.jpg

Az ismét géppárban érkező helikopterek közül az MD500-as kiválik a kötelékből, kis magasságra süllyed a Duna-parton álló irodaházak közelében, majd a fürge kis gép pillanatok alatt visszaemelkedik, hogy azután megismételje a manővert.

police_0977.jpg

A már megszokott módon néhány kör után a helikopterek az MD902-es vezetésével továbbrepülnek. A nyitott ajtó mögött ülőkön fekete ruha, maszk és barett van.

police_0979.jpg

Egyenes vonalú repüléskor a farokrész végét lezáró, elforgatható „jet thruster” nyílása lefelé néz. Nem az MD902 Explorer az első NOTAR típus Magyarországon, korábban már repült hasonló helikopter magyar lajstrommal.

police_0980.jpg

Az Explorer nyomában repül az MD500-as.

police_0991.jpg

Az MD500-as lefordul a vezérgépről és Bel-Buda felé süllyed.

police_0992.jpg

Fordulóban a hegyek előtt. A háttérben a Széchenyi-hegyi adótorony látszik.

police_1000.jpg

A rendőrség a vízen is jelen van a Duna Aréna környékén. Motorcsónakjuk az Árpád híd alól csorog a Margitsziget mellett.

hadihajozas_1001.jpg

Ha már vízre szálltunk, álljon itt egy fotó az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred motorosáról is.

police_1015.jpg

Az egyik délutáni feladatot a Romeo 901-es repüli, MD500-as kíséret nélkül, zárt ajtókkal. A délelőtti napsütés már csak emlék, de a sötét felhő alatt elhúzó Explorer így is szép látvány.

police_1030.jpg

MD500-as magányos reggeli őrjárata.

police_1037.jpg

Forgolódás az Árpád híd pesti hídfője felett.

police_1040.jpg

Déli irányon a Duna felett.

police_1054.jpg

Szemben a késő délutáni napfénnyel a Batthyány tér környékén.

police_1018.jpg

* * *

Fotó: Szórád Tamás

BLACK SWAN 2017

A javában zajló SABER GUARDIAN 2017 gyakorlatsorozat különleges műveleti eleme a BLACK SWAN 2017, amelyen a szolnoki MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Ezred katonáin kívül amerikai, bolgár, román, szlovén, horvát, szerb és macedón különleges erők vesznek részt. A különleges műveleti gyakorlatot első ízben vezetik a magyar katonák, a gyakorlásra Magyarországon, Romániában és Bulgáriában kerül sor.

A július 12-i bemutató során a többnemzeti kötelék két objektum, egy lokátor állomás és egy épület ellen hajtott végre helikopteres akciót. A valóságban aligha kerülne sor fényes nappal egy ilyen műveletre, sokkal inkább az éjszakai órákban, a sötétség leple alatt.

bswan-01.jpg

Mi-17-esből, légcellás ernyőkkel ugrottak a felderítést végrehajtó katonák. 

bswan-02.jpg

Az akció egyik kulcsembere a JTAC, aki a nagysebességű csapásmérőket vezeti a célra és az egyéb légi mozzanatokat koordinálja.  

bswan-03.jpg

A Gripenek kétszer repültek rá a célra.

bswan-04.jpg

A többnemzeti különleges erők négy Black Hawk fedélzetén érkeznek az objektumhoz.

bswan-05.jpg

A különlegesek elhagyják a célobjektum mellett földet ért helikoptereket. A háttérben, a másik célobjektum közelében a gyorsköteles kirakás idejére megfügg egy levett ajtajú Mi-8-as. 

bswan-06.jpg

A katonák egy csoportja az épületet körkörös biztosítását végzi, miközben társaik behatolnak a bejáraton.

bswan-07.jpg

A terület felett egy szlovén Bell 412-es fedélzetéről tartják szemmel a környéket. 

bswan-08.jpg

A különlegesek kirakása után szállítóhelikoptereik távolabb várakoznak...

bswan-09.jpg

... majd visszatérnek a katonákért.

bswan-10.jpg

A leszállásra kiválasztott hely felett megfügg az UH-60-as.

bswan-11.jpg

Feladatuk végeztével a különlegesek visszaszállnak a helikopterekbe.

bswan-12.jpg

Ahogy érkeztek, úgy távoznak a Black Hawkok: rendezett kötelékben.

bswan-13.jpg

A Mi-17-es a SPIES (Special Patrol Insertion/Extraction System) kötelet hozza a gyorsköteles módszerrel kirakott katonák kiemelésére.

bswan-14.jpg

A SPIES végén ezúttal hét fő hagyja el a művelet helyszínét. 

bswan-15.jpg

A SPIES hordozó Mi-17-es.

*

bswan-16.jpg

Leszállnak a bemutató résztvevői. Ebben a magasságban a helikopterek mozgása gurulásnak számít, ennek megfelelően az UH-60-asok a gurulóút felett közelítik meg az állóhelyeiket.

bswan-17.jpg

Hátrafelé figyel a szlovén 412-es fedélzeti technikusa. A helikopter az állóhely előtt megfordult és "tolatva" szállt le. 

bswan-20.jpg

C-12F Huron, a Beech King Air katonai változata. A Szolnokra érkezett gépet a U.S. Army üzemelteti. 

bswan-21.jpg

Macedón katona sapkajelvénye.

bswan-22.jpg

Néhány a szolnoki különlegesek fegyverei közül. Balról jobbra egy Remington sörétes puska lóg a képbe, mellette egy 7,62 mm-es AK-63MA gépkarabély látható, ha nem is teljes egészében. Utána két 5,56 mm-es M4A1 gépkarabély következik és egy 9 mm-es MP5A géppisztoly.

bswan-23.jpg

Hőkamerás irányzékkal felszerelt M149-es könnyű géppuska. 

bswan-18.jpg

Magyar különlegesek és egy toronygéppuskás Humvee sivatagi színben.

bswan-19.jpg

* * *

Fotó: Szórád Tamás

DUNÁNTÚLI EMLÉKHELYEK - ENYING

A Balatonhoz közeli, Fejér megyei Enyingen egy emléktábla és egy tér őrzi a második világháború legeredményesebb magyar vadászpilótájának, Szentgyörgyi Dezsőnek az emlékét. Az egykori vadászpilóta a háborút követően a közforgalmi repülésben dolgozott tovább. Malév kapitányként, egy koppenhágai járat teljesítése során vesztette életét, 1971. augusztus 28-án. 56 éves volt.

enying-1.jpg

Szentgyörgyi Dezső a Somogy megyei Kőkúton született, de gyerekkorát Enyingen töltötte, ott járt iskolába és onnan vonult be a légierőhöz.

enying-3.jpg

Az emléktábla a Szentgyörgyi Dezső téren álló művelődési ház oldalán kapott helyet.

enying-2.jpg

 A teret 2015 szeptemberében nevezték el Szentgyörgyi Dezsőről.

* * *

Fotó: Szórád Tamás

Címkék: emlékhelyek
süti beállítások módosítása