Mi-2-es album

mi2-01.jpg

A börgöndi MN 90. Vezetésbiztosító és Futárhelikopter Ezred Mi-1-eseit és Ka-26-osait Mi-2-esek váltották a nyolcvanas években. A rendszerváltás után, a Csapatrepülő Parancsnokság és az ezred megszűnését követően a gépek Szolnokra kerültek, ahol a 35 helikoptert két századba osztották. Többszöri átszervezést követően egy könnyűhelikopter század maradt, majd 2000-ben az is megszűnt és a Mi-2-esek egy része polgári üzemeltetőknél repült tovább. Az egyik ilyen „továbbszolgáló” a 9415-ös oldalszámú gép volt.

mi2-09.jpg

A 9415-ös 1986 óta repült Magyarországon. Eredeti festése sötétebb árnyalatú volt.

mi2-07.jpg

Mint a legtöbb Mi-2-esnek, a 9415-ösnek is horpadt volt a póttartálya.

mi2-03.jpg

A gépet HA-BGL polgári lajstromjellel, mentőhelikopterként üzemeltették tovább 2005 márciusáig, amikor Pécsett lezuhant.

mi2-04.jpg

A háttérben egy C-130 Hercules áll. A fotó valószínűleg az 1996-os Cooperative Chance gyakorlat idején készült; a gyakorlaton résztvevő szállítógépek Szolnokon települtek.

mi2-06.jpg

A leszállóhelyet jelölő lámpát jól látható, fehérre festett gumiabroncs keretezi.

mi2-05.jpg

Az ajtó mögé csörlőberendezést szereltek, ami később lekerült a már mentőhelikopterként üzemeltetett gépről.

mi2-08.jpg

Hajózók és műszakiak váltják egymást a helikopternél. A Mi-2-es orrán a Varsói Szerződésben használt saját-idegen azonosító antennái vannak.

mi2-10.jpg

A helikoptervezetők akkoriban lengyel sisakot használtak.

mi2-11.jpg

A bal szélen álló ember 90M bocinadrágja kivételével a többi gyakorló - a zöld 65M nadrág és zubbony, az ejtőernyősök 87M gyakorlója - hamarosan eltűnt a rendszerből, ahogyan a 65M surranó és a tűzoltók történelmi múltat idéző védőfelszerelése is. 

mi2-12.jpg

A gyakorló öltözéknél póló váltotta fel a sorkatonákon látható inget.

mi2-02.jpg

Volt egyszer egy könnyűhelikopter század.

* * *

Fotók: Bógyi Zsolt magánarchívuma