Ample Strike 2014

AMSE-LEAD2.jpg

Csehországban rendületlenül folytatódik az a 2003-ban megkezdett folyamat, amely egy nagy, nemzetközi gyakorlat keretében a repülőgépek és helikopterek pilótáinak és a földi előretolt repülésirányítóknak az együttműködését célozza. Idén 12 nemzet - köztük Magyarország - 65 előretolt repülésirányítója és közel 30 repülőgépe vett részt a gyakorlaton.

A gyakorlat tervezői idén szakítottak a korábbi elnevezések (Flying Rhino, Ramstein Rover) továbbgördítésével és a szlovén Adriatic Strike mintájára a csapásmérést jelentő Strike szónál maradtak, kiegészítve azt a „bőséges” jelentéssel bíró Ample melléknévvel.

Az Ample Strike 2014 lényegi mozzanatai a gyakorló- és lőtereken zajlottak - amelyek közül a libavai és boleticei lőtéren éles fegyveralkalmazás is történt – de a gyakorlat félidejében lehetőség nyílt egy rövid látogatásra a 22. Helikopter Bázison, ahol a résztvevő repülőgépek többsége települt. Nem mindegyik, hiszen a cseh L-159-esek és Gripenek Čáslavból, a CASA C-295-ösök Prága melletti bázisukról, az amerikai F-16-osok pedig Laskból, Lengyelországból indultak és oda is térek vissza, a helikopterek közül pedig több is az előretolt töltőhelyekről hajtotta végre feladatait. 

AMSE-L39-GATEGUARD.jpg

Az Albatros korszakra egy gépágyús, rakétablokkokkal és bombákkal függesztett L-39ZA emlékeztet a bázison. Az L-39-essel repülő kiképzőszázad tavaly települt át Čáslavba.

AMSE-AH2.jpg

A U.S. Army európai erőinek Németországból érkezett AH-64-esei első ízben vettek részt a gyakorlaton. Ugyanez a dandár és zászlóalj járt Magyarországon idén tavasszal.

AMSE-AH1.jpg

Délelőtti munka a hat Apache egyikén. A gépet az esti feladatra készítik elő. 

AMSE-AH3.jpg

A műszakiak újrafújják a farokfutó leeresztett gumiját. A farokfutót fémlemez védi a földközelben elkapott vezetékektől. 

AMSE-AH4.jpg

A gép orrán lévő szenzortorony beforgatott helyzetben van. Mi tagadás, ebből a szögből az amerikai hadsereg harci helikoptere leginkább Darth Vader bájával bír. 

AMSE-AH5.jpg

Az AGM-114 Hellfire rakétából maximum 16 db-ot vihet egy Apache, de közvetlen légi támogató feladatra általában nyolcat függesztenek. Ekkor a külső függesztőkre rakétablokkok kerülnek, összesen 38 db, 70 mm-es nem irányítható rakétával. Ez a tűzerő kiegészül azzal az előnnyel, hogy a helikoptereket a harci cselekményekhez közeli előretolt töltőhelyeken lehet utántölteni üzemanyaggal, fegyverzettel egyaránt. 

AMSE-AH6.jpg

A gép orra alatt a 30 mm-es gépágyú csöve mered. A fegyvert, akárcsak a futóművet vagy a helikopter más fontos részeit – szenzortornyot, forgószárnyagyat – vezetékvágó védi. 

AMSE-MI24.jpg

Bár a cseh Tigrisek közül kétségtelenül a Gripen század az ismertebb, a forgószárnyas közösségnek is megvan a maga Tigris százada. A 221. Helikopter Század a Mi-24/35-ösöket repüli és nem mellékesen a NATO Tiger Association teljes jogú tagja.

AMSE-MI17.jpg

Pörgetik a 9926-os Mi-17-est. A helikopter már „kétajtós”, azaz a tehertér jobb oldalán is van nagyméretű eltolható ajtó.

AMSE-MI8.jpg

A prágai szállítórepülő század Mi-8-asa a rövidtávú kormányzati repüléseket teljesíti. 

AMSE-PC.jpg

A német polgári lajstromot viselő PC-9-es évek óta állandó résztvevője a  csehországi gyakorlatnak. A Pilatusok FLIR tornya a jobb szárny alá került. 

AMSE-LEAR.jpg

Az ugyancsak német GFD Litening konténerrel felszerelt Learjet 35-öse is minden évben Csehországba települ a gyakorlat idejére. A GFD idén nyáron elvesztett egy gépet, amikor az egy Air Policing gyakorlaton összeütközött a Luftwaffe Eurofighterével. A balesetben a Lear kétfős személyzete életét vesztette. 

AMSE-L39LTV.jpg

Az egyetlen litván L-39-es az AMSE 2014-en. 

AMSE-MOC1.jpg

Az amerikaiak mobil műveleti központja ilyen sátrakból dolgozott a gyakorlaton.

AMSE-MOC4.jpg

A légbefúvással fűthető-hűthető sátrak padlójára műanyag rácsot fektettek, az irodák a sátor oldalához illeszthető konténerekben kaptak helyet.

AMSE-MOC3.jpg

Briefing sátor amerikai módra berendezve. 

AMS-airops.jpg

Az Air Ops helyiségben hajózók és előretolt repülésirányítók közösen dolgozták ki a feladatokat. 

AMSE-sim1.jpg

A JTAC szimulátorban két előretolt repülésirányító gyakorol. A bal oldali katona lézer távmérővel dolgozik, a jobb oldalon térdelő JTAC előtt ROVER terminál van, amelyre megkapja azt a képet, amelyet a pilóta a repülőgép konténerével lát. A két katona 30 perc után szerepet cserél.

AMSE-SIM2.jpg

Amerikai és német irányítók megbeszélése a szimuláció szünetében. 

AMSE-SIM3.jpg

A két pilóta munkaállomása. Innen repülik a szimulációs feladatokat és dolgoznak együtt a JTAC-ekkel. 

AMSE-Humwee.jpg

A gyakorlat ideje alatt a bázis körüli utakon gyakori látvány egy-egy külföldi katonai jármű, mint ez az amerikai Humwee.

AMSE-LOGO-frame.jpg

Az Ample Strike 2014 jelvénye. Középre a gyakorlat által leginkább érintett térség vizeinél élő halászsas került. A háttér kék és zöld színe a légi és szárazföldi erőkre utal. A jelvényt vörös célkereszt szegélyezi. 

* * * 

Fotó: Szórád Tamás