Ramstein Rover 2012
Csehországban az elmúlt két hétben, 16 ország részvételével zajlott az előretolt repülésirányítókkal együttműködve végrehajtott közvetlen légi támogatásra koncentráló gyakorlat és éleslövészet, a Ramstein Rover 2012. Egyetlen napon a gyakorlat több mozzanatába sikerült betekinteni. Az első helyszíne a namesti 22. légibázis zónája, ahol a cseh L-39-esek és Mi-24-esek mellé török F-16-osok valamint az USAFE A-10-esei települtek, de támogató szerepkörben ugyancsak Namestből üzemelt két Pilatus PC-9-es valamint egy Learjet is. Az L-159-esek saját bázisukról, Cáslavból repülték levegő-föld feladataikat.
Egy L-39-es már a levegőben van, de az igazi nagyágyúk is készülődnek. A zónában négy török F-16-os hajtóműve jár, egy tartalékban várakozik. Valamennyi Falcon azonos függesztménnyel, két póttartállyal, navigációs és célzókonténerekkel repül.
A török műszaki feszes tisztelgéssel bocsátja útjára az F-16-ost.
Gyors egymásutánban, egyesével indulnak a Falconok.
A telepített fékezőberendezés drótkötelét gumigyűrűk tartják néhány centire a pálya felülete felett, hogy egy kényszerleszálló gép fékhorga elkaphassa. A RARO 2012-n résztvevő típusok közül egyedül az F-16-oson volt horog.
A zóna üzemét vontatható járművekből irányítják.
A 221. harci helikopter század Mi-24V-je gépágyú konténerekkel a hóna alatt gyorsít a futópálya felett.
Egy hidegháborús ikon áthúzása a bázis felett. A Barksdale-i tartalékosok B-52-esét a kubai rakétaválság évében, 1962-ben állították rendszerbe. A Stratofortress személyzetének is jut feladat a RARO 2012-n, de a hétvégén a nagyközönség is megtekintheti Ostravában, a NATO-napokon.
Még éppen csak leállt a feladatról visszaérkezett gépágyús L-39ZA hajtóműve, de a műszakiak már készítik is elő a következő felszállásra.
Német polgári lajstrom és látványos festés a Pilatus PC-9-es légcsavaros-gázturbinás kiképző és gyakorlógépen.
Eddig nem sűrűn látott kép: Litening konténer a Learjet jobb szárnya alatt. A Lear a Pilatusokhoz hasonlóan német polgári lajstrommal repül, feladata támogató jellegű, a kiképzést segíti.
A-10 Warthog, először Namestben. Spangdahlemből 8 darab települt át a RARO 2012-re. Ha valami igazi közvetlen légi támogató (CAS) gép, akkor az A-10-es az!
A két gyakorló Maverick között, a Varacskos Disznó szárny középrésze alatt egyszerű, olcsó gyakorlóbombák, a 10 kg-os BDU-33-asok várnak arra, hogy a pilóta valamelyik cseh gyakorlótérre dobja őket. A filléresnek mondható BDU-33-asokkal kiválóan gyakorolható a nagyobb Mk sorozatú bombák alkalmazása.
FOD walk - séta leszegett fejjel. Az A-10-es hajtóművei magasan vannak, az amerikai műszakiak mégis kínosan ügyelnek arra, hogy a gépek tiszta betonról üzemeljenek. Települve is a napi rutint gyakorolják, egy vonalban végigjárják a zónát és apró hulladékot, csavart, kavicsot, alátétet, stb. keresnek. Márpedig aki keres, talál ...
*
Repülés a libavai lőtérre
A Ramstein Rover 2012 programja kedden kora délután a közel 100 kilométerre lévő libavai lőtéren folytatódott. A cseh szervezők a legegyszerűbb és leggyorsabb módját választották annak, hogy a katonai megfigyelőket és a sajtó egy részét kijuttassák a lőtérre: kijelöltek két Mi-171-es helikoptert erre a célra.
Az első helikopter már a levegőben van. A második gép is a futópályára gurul és onnan száll majd fel. A Mi-17-esek és Mi-171-esek Prerovból települtek át Namestbe a gyakorlat idejére.
Gépünk az A-10-esek állóhelye felett fordul ki a pálya tengelyéből. A háttérben két jó állapotban lévő Szuhoj látható. A 25-ösre vontatórudat szereltek, hogy egy közös fotó erejéig az egyik A-10-es mellé vontathassák.
Úton Libava felé, Délkelet-Csehország hegyvidéke felett.
A helikopterek egy-egy települést is érintenek az útvonalon. Annak kiderítése még várat magára, hogy a képen éppen melyik látható ...
Lassít a Mi-171-es, odalent a libavai lőtér terül el.
Behelyezkedés a lőtéri torony melletti helikopter-leszállóhelyre.
Egy gyors pillantás a pilótafülkébe, kiszállás közben.
A fedélzeti technikus már emeli is be a lépcsőt, hogy a gép mihamarabb indulhasson. Kell a leszállóhely a következő helikopter fogadására.
A 9887-es oldalazva emelkedik ki a leszállóhely fölül. A gépen mindkét oldalon van tolóajtó, de a hátsó, lapos, lenyitható rampával még nem rendelkezik.
Miután helikopterünk felszáll, érkezik a VIP gép, amely kisebb homokvihart rendez a torony mellett a megközelítési irányon.
A VIP helikopter marad, hajtóművei elcsendesülnek majd a légtér újra benépesül. Mi-17-es, Mi-24-es helikopterek valamint A-10-es repülőgépek érkeznek, és az előretolt repülésirányítók segítségével megkezdik a földi célok elleni gyakorlást.
*
Libavai gyakorló- és lőtér
A Ramstein Rover 2012 levegő-föld feladataihoz a boleticei, a piseki és a libavai gyakorló- és lőtereket jelölték ki. A repülések célja az volt, hogy gyakoroltassák a pilóták és az előretolt repülésirányítók, a JTAC*-ek közötti együttműködést, egyben műveleti területre készülő katonák felkészítését is szolgálta.
Mivel a lőtéren éleslőszert használnak majd, a namesti tűzszerészek is Libavába települtek. A terepjárójukon lévő jelvényt az 1930-as évek figurája, Felix kandúr ihlette. Ugyanez a figura volt az amerikai haditengerészet egyik legrégebbi vadászszázadának jelvényében is.
Egy érkező helikopter gondoskodik a homokfúvásról.
Konvoj halad a lőtéren. A hátsó terepjáró tetején "saját jármű" megkülönböztető jelzés van, amely a pilótafülkéből is látható.
Az egyik namesti Mi-24-es gépágyú-konténerekkel és a négycsövű géppuskával egyaránt dolgozott. Ugyancsak a pilonokra függesztett gépágyú-konténerrel repült egy szlovák Mi-17-es is.
A lőtér fölé érkező hat A-10-es egyike. A gépek kört alkotva, visítva köröznek a lőtér felett. A JTAC-ek felvázolják a szituációt, ami egy szimulált konvojművelet.
Warthog húz fel a libavai lőtér felett. Éles műveletben az A-10-esek ennél alacsonyabbra általában nem süllyednek, sőt MANPADS** fenyegetés esetén sokkal magasabbról dolgoznak.
Ha a körülmények indokolják és lehetővé teszik, akkor műveleti területen is előfordul az erődemonstrációs céllal végrehajtott áthúzás.
Cleared hot***! A pilóta és a JTAC között rádión végrehajtott célazonosítást követően az A-10-es hajózó engedélyt kap a támadásra.
Búgva dörög-dübörög az A-10-es beépített fegyvere, a 30 mm-es GAU-8-as gépágyú. (Néhány gondolat a Warthogról itt!)
A rácsapás utáni felhúzást követően a gépet infracsapdák is védik, amelyek itt éppen elhagyják a kivetőberendezést.
Felülnézet. Az A-10-es pilótája az infracsapdák dobálása mellett intenzív manőverezéssel igyekszik megnehezíteni a földi telepítésű légvédelem dolgát.
A hajózó jobb szárnyról a balra, sőt fél-háthelyzetbe dönti a repülő tankot. Meglehet, a Varacskos Disznó korántsem olyan mozgékony, mint egy vadászgép, de azért nem is egy esetlen jószág!
A közel kétórás lőtéri program zárása után ismét leszáll a Mi-171-es. Nincs más hátra, mint visszatérni Namest nad Oslavouba, a 22. légibázisra!
*JTAC
Joint Terminal Attack Controller. A pilótát segítő földi előretolt repülésirányító elnevezése, elsősorban az Egyesült Államok fegyveres erőinél. Továbbra is használatos a FAC - Forward Air Controller kifejezés is.
**MANPADS
Man Portable Air Defense System. A gyalogos katona által is hordozható légvédelmi fegyver, pl. az Igla vállról indítható rakéta.
***Cleared hot
Engedély az éles fegyver alkalmazására. Minden esetben el kell hangoznia, enélkül a pilóta nem lőhet vagy nem indíthat, oldhat éles fegyvert.
*
* * *
Fotó: Szórád Tamás