KÍNAIAK ÉS A TÖBBIEK
A tavaszi távszpottinghoz hasonló, évzáró bejegyzésbe túlnyomórészt a légiközlekedés keleti szereplői kerültek, közeliek s távoliak egyaránt. Elszaporodásuk oka egyrészt az online kereskedelemmel függ össze, az Ázsia és Európa közötti logisztikai lánc fontos szereplői ezek a szélestörzsűek. Az iparág él és virul, és ez így is marad, amíg a Távol-Keletről megrendelt „bármi” tokkal-vonóval a töredékébe kerül, mint ugyanaz a termék egy hazai plázában. A másik ok az Oroszország ellen 2022-ben bevezetett szankcióknak „köszönhető”. Több európai légitársaságnak nem éri meg nagyot kerülni a kelet felé vezető úton és egyes járatokat leállítottak. A gépeik után hagyott kondenzcsík még el sem oszlott, amikor a keletkezett rést kihasználva a kínai légitársaságok besurrantak a légiszállítási piacra. Elég, ha csak a Budapestről induló járataik desztinációit nézzük a Flightradar24-en – Peking, Ningpo, Sanghaj, Kanton, Sengcsen, Hszian, Ürümcsi, Csangsa, Ecsou városnevek olvashatók az induló utas- és áruszállító gépek célállomásai között. Lássuk hát őket és a többieket és, ha már a nyitóképen a kínai Air Central Boeing 747-ese van, kezdjük a tengerentúli, valaha szebb időket látott gyártó típusaival.
A kínai SF Airlines első Boeing 747-ese, amit a cég online árverés során vásárolt 2017 novemberében. A gép évekig nem repült, ezért előbb a légialkalmasságát kellett visszaállítani, és közben pályázatot írtak ki egy új festésmintára. A pályázaton bárki indulhatott, a fődíj ötvenezer dollár (készpénzben), egy oklevél és egy repülés volt ezen a gépen és a többi helyezett is szép summát kapott volna. A pályázat valószínűleg eredménytelenül zárult, mert a gép végül a szokásos vállalati színeket kapta és 2018 októberében csatlakozott az SF-flottához
A Mesk Air központja az Egyesült Arab Emírségekben van, egyetlen gépük ez a hosszú púpos Boeing 747-400-as teherszállító. A krisztusi korban lévő Jumbo az utasforgalomban és a Malaysia Airlines színeiben kezdte pályafutását, majd az idők szavára hallgatva átalakították áruszállítóvá. Jelenleg máltai lajstromban és üzemeltetésben repül
Eltéveszteni sem lehet, hogy ez a fehér B 747-es szintén az SF Airlinesé. Idén márciusban került a légitársasághoz, négyre növelve a Jumbók számát a 85 gépes flottában. Korábbi üzemeltetője is kínai volt, a China Cargo Airlines
A Cargolux alapításának ötvenedik évfordulója éppen a Covid-járvány idejére esett. A nagyszabású ünneplés elmaradt, de a jeles évfordulóról 2020 nyarán, ugyanazzal a hetvenes éveket idéző festésmintával emlékezett meg a társaság, ami első gépüket, egy Canadair CL-44-est díszítette fél évszázaddal korábban
Ugyancsak a koronavírus-járványra emlékeztet a Cargolux LX-VCF lajstromjelű B 747-800-asának Maszkom nélkül soha festésmintája. A gép kora esti szürkületben érkezik Ferihegyre
Érkezik egy harmadik Cargolux Jumbo. A luxemburgi bázisú cég kínai központja Csengcsouban van, ebből kifolyólag az LX-VCJ a City of Zhengzhou nevet és a pilótafülke alatt látható kisméretű logót kapta
A floridai székhelyű National Airlines nyolcgépes Jumbo flottájából hat az utasszállítóból átalakított Boeing 747BCF (Boeing Converted Freighter) változat. Egy ilyen kék-ezüst színű National gép száll fel Ferihegyről „ne tudd” rendeltetési céllal
Ahhoz, hogy a Thai Airways International színeit rendszeresen lássuk Ferihegyen, az kellett, hogy a moldovai Aerotranscargo majd a román ROMCargo átvegye a thai nemzeti légitársaságtól kivont Boeing 747-eseket. A román cég két ilyen Jumbóval repül, az itt éppen jobb fordulóba kezdő YR-FSA egy 1990-ben gyártott példány
Ritka pillanat, hogy a Qatar teherszállító B 777-ese balra fordul ki – általában a hasát mutatja, nem a hátát
Az Ethiopian Cargo Boeing 777F áruszállítójának függőleges vezérsíkját tradicionális afrikai színek díszítik. A zöld, a sárga és a vörös eredetileg az etióp nemzeti lobogó színei voltak, de a kombinációt a kontinens számos országa átvette. Az ET-AWE a Távol-Keletről érkezett és egy rövid, másfél órás útra indul tovább Liége felé
A China Southern Cargo húsz évig repülte a Boeing 747-es teherszállítókat, az utolsótól két éve vált meg. Kargóflottáját ma már csak a B 777F-ek alkotják, ezek egyike száll fel Ferihegyről
A China Southern a budapesti utasforgalomban is érdekelt, járatait Boeing 787-essel teljesíti
A kínai Dreamlinerek kirajzása déltájban kezdődik a Shanghai Airlines gépével, ami egy B 787-9-es változat
A következő a Hainan Airlines, ugyancsak egy B 787-9-essel
Az Air China szintén 787-9-essel indul Pekingbe, de ez a gép különbözik a fenti három Dreamlinertől – szárnyai alatt Rolls-Royce hajtóművek dolgoznak, a többin GEnx (General Electric Next Generation) hajtóművek
A Georgian Airlines Boeing 767-ese is azon gépek közé tartozik, amelyet a koronavírus diktálta átrendeződés eredményeként alakítottak áruszállítóvá. Azt megelőzően az Air Canada Rouge útvonalain repült utasokkal, így valószínűleg a kanadai légitársaság vörös-fehér színeiben is láttuk már Budapesten
Egy másik georgiai B 767-es, a Geosky Airlines gépe fordul keletnek. Talán mondani sem kell, hogy ez a 2000-es gyártású kargógép szintén utasszállítónak készült. Az előző 767-estől eltérően korábbi svájci, belga, mongol és Maldív-szigeteki üzemeltetőinek színeiben aligha járt nálunk
A Hangzhou Asian Games festésminta a kínai – mi más – YTO Express Airlines Boeing 767-esét díszíti és a 2022-re tervezett, de a koronavírus-járvány miatt a következő évre halasztott, Hangcsouban rendezett sporteseményre emlékeztet. A gép, amely hordozza, utasszállító előéletét az Air Canada Rouge vörös-fehér színeiben „élte” mielőtt két éve a YTO-hoz került és áruszállítóvá alakították át
*
A Hongkong Air Cargo A330-200F-ekkel végzi az áruszállítást szerte a nagyvilágban. A jelenlegi ötgépes flottát néhány éven belül szeretnék megháromszorozni, terveikben a Boeing 777-es és 747-es áruszállítói és az A350-es is szerepel. A330-asaik színvilága nem véletlenül egyezik a Hainan Airlinesével, mert ugyanahhoz a cégcsoporthoz tartoznak
A török MNG Airlines A330-asa mögött szürke az ég, zivatarfront érkezik Ferihegy felé. Az MNG indulásának 25 éves évfordulója 2022 novemberében volt esedékes és az ebből az alkalomból készült festésminta erre a gépre is felkerült
Az eredetileg is kargóváltozatnak készült A330-200F-et 2012 óta repüli az MNG Airlines
Az Oman Air A330-200-asának futói sokáig kint maradtak, segítve a forró nyári napon, gurulás közben átforrósodott fékek hűtését. Az ománi légitársaság az átmeneti kapacitás kieséssel küzdő Qatar Airways Budapest és Doha közötti járatán pótolja a katari gépeket
Az Oman Air az A330-200-asokból négyet üzemeltet, kétosztályos elrendezésben, a nagyobb befogadóképességű A330-300-asokból hármat, háromosztályos kivitelben. Itt az utóbbi alkonyati indulását látjuk
A francia légi- és űrerők kormányzati és egyéb katonai szállításokat lebonyolító A330-200-asait az A310-es és A340-es leváltására szerezték be. A képen látható F-UJCT a második ilyen gép volt, 2020 decemberében vették át. Első tulajdonosa a brazil Avianca volt
Az ősi egyiptomi szimbólum, Hórusz szeme a napnyugta fényében. Sokak szerint az egyik legszebb légitársasági arculat az, ami a szintén afrikai teherszállító, az EgyptAir Cargo A330-asára került
A HA-LHU kínai desztinációja felé indulva hátat fordít Budapestnek és a júliusi napfénynek. A 2020-ban beszerzett áruszállítót a közelmúltig a Wizz Air pilótái repülték
A Team Hungary arculat a 2024-es nyári olimpia alkalmából került fel a Wizz Air egyik gépére. A különleges festésmintát – és a HA-LHU-ról visszaköszönő színt – a HA-LGI lajstromjelű A321neóra vitték fel
Török teherszállító tart a 13R pályára, de nem a megszokott szélestörzsű Airbusok egyike. A BBN Cargo A321P2F gépe – mint a jelzése is mutatja – személyszállítónak készült, később alakították áruszállító
A végére egy kakukktojást hagytam, ami sok mindenben különbözik a fenti repülőgépektől, de leginkább abban, hogy a szárnyai forognak. Nem gondoltam volna, hogy a légirendészet MD-902-es helikoptere egyszer a nappalink ablaka előtt cipel két embert a lemenő nap fényében…
* * *
Fotó: Szórád Tamás