IKONOK BELGIUMBÓL
Néhány hónap után ismét a Brussels Airlines kerül terítékre, amelynek látványos, belga ikonokat felvonultató festésmintáiról áprilisban volt szó. A légitársaság az elmúlt hónapokban pályázatot írt ki egy újabb belga ikonra. A felhívásra nem kevesebb, mint kilencszáz pályamű érkezett, amelyből tizenötöt választott ki egy dizájnerekből, művészekből és a légitársaság menedzsmentjének néhány tagjából álló zsűri. A kiválasztott műveket nyilvános szavazásra bocsátották azzal, hogy a szavazók öt festésmintára szűkítsék a kört. Ötvenezer szavazat érkezett és végül a zsűri döntött, hogy 2025-ben melyik festésminta kerül fel a Brussels egyik Airbus A320-asára. A szavazók a következő művekből választhatták ki a számukra leginkább tetsző ötöt.
Art Nouveau – A tizenkilencedik és a huszadik század fordulóján Brüsszel Párizzsal versengő kulturális központ volt és többek között itt bontakozott ki az art nouveau (új művészet) elnevezésű szellemi irányzat. Nicolas Bebronne a korszak belga építészeinek munkáit vette alapul, amikor kidolgozta az A320-asra szánt festésmintát
Flanders Fields - Az első világháború belga és francia csatatereit vörösbe borító pipacsok adták az ötletet a Gertjan De Smet és Fries Vansevenant alkotópárosnak ehhez a látványos tervhez
Folon - Isabelle Douillet de Pange-t Jean-Michel Folon (1934-2005) belga festő- és szobrászművész stílusa ihlette a róla elnevezett festésminta megalkotására
Leader – A belga nemzeti kerékpáros csapat versenyzői tekernek Noah Stijnen gépén. A kerékpáros sport és a Brussels Airlines nem áll távol egymástól: az Afrikában rendezett, több száz kilométeres jótékonysági mountain bike túrák rendszeres résztvevői a légitársaság alkalmazottai és vezetői is
L’Air Nouveau – Stefan Ooms munkája nevében és ábrázolásában egyaránt kreatív megoldás. Az art nouveau irányzatot a természet inspirálta, a virágok és növények gyakori elemei voltak az építészek, művészek, formatervezők alkotásainak, másrészt azt tartották róla, hogy a korábbi irányzatoktól eltávolodva, friss levegőt hoz a művészetekbe
Lucky Luke – Morris belga képregény rajzoló 1946-ban alkotta meg Lucky Luke figuráját. A pisztolyt az árnyékánál is gyorsabban előrántó cowboylegényt és a vadnyugatot Thibaud van Elsué álmodta egy A320-asra
Marsupilami - A valóságban nem létező, képzeletbeli állat, Marsupilami figurája az ötvenes években képregényben, majd az ezredforduló után egy televíziós rajzfilmsorozatban tűnt fel. A karaktert két pályázó használta fel. A fenti gépen Maxime Neufkens műve, az alsón Staf Claes rajza látható
Saxophone - Adolphe Sax belga zenész és újító 1846-ban szabadalmaztatta a szaxofon néven ismertté vált fúvós hangszert. A feltaláló előtt tiszteleg Jordy Poffé és Aurélien Schilling festésterve
Flying Traveller - Gertjan De Smet és Fries Vansevenant még egy pályaművel indult. A jól ismert brüsszeli Manneken Pis figuráját pilótasapkával a fején gondolták újra
Mercator - A tizenhatodik századi flamand térképész, Gerardus Mercator és az általa kidolgozott vetület ábrázolása egy A320-ason, Bart Daems ötlete alapján
Pigeon Racing – Belgiumban a tizenkilencedik század közepén lett népszerű a galambverseny, és a tenyésztők hosszútávú, gyors repülésre képes madarakat neveltek ki. Ehhez a témához nyúlt Helouaoui Soade, amikor a Galambverseny elnevezésű festésmintát kidolgozta
Shrimp Fishers – Allan De Paepe igazán látványos tervvel pályázott. A rákhalászat lóvontatású hálóval egykor sokak által űzött mesterség volt Belgium délnyugati tengerpartján, ma már inkább turistaattrakciónak mondható. Paepe alkotásán lovak és lovasaik az Airbus oldalán gázolnak a tengerben
Panamarenko – A Panamarenko művésznéven ismert Henri Van Herwegen (1940-2019) belga szobrász visszatérő témái voltak a repülőeszközök. Számos alkotása közül Robbe Van Den Bosch a léghajósat tervezte egy A320-asra
The Atomium - A pályázat győztese Thomas Faes belga építész, aki Brüsszel és Belgium egyik jelképét, az azonos nevet viselő építményt vette mintául alkotásához. Az 1958-as brüsszeli világkiállításra készült, kilenc gömbből álló, acél építmény a vas tércentrált köbös fémrácsát jeleníti meg 165 milliárdszoros nagyításban
*
Egy kicsit ugorjunk vissza 2024 tavaszára. A Brussels Airlines 2015 óta repül látványos festéssel díszített A320-asokkal. 2019-ig hat gép kapott különleges színeket, de ez a szám fokozatosan kettőre csökkent, mert az érintett Airbusoktól megváltak vagy a gépet visszafestették az időközben megújult vállalati arculatra. A társaság 2024 elején jelezte, hogy ez a kétgépes állapot nem sokáig marad, mert egy újabb különlegesség van a láthatáron. A titokról április 24-én lebbentették fel a fátylat – ekkor mutatták be a sajtónak a Brussels Airlines legújabb díszfestésű gépét, az OO-SBB lajstromjelű A320neo-t.
Valójában nem teljesen új dizájnról van szó, mert az Amare elnevezésű festésminta korábbi változata 2017 februárjától idén januárig már látható volt a társaság OO-SNF lajstromjelű A320-asán. A színpompás sas ötletét a Belgiumban 2005 óta megrendezett elektronikus zenei fesztivál, a Tomorrowland adta. Az Amare mintát hét évre tervezték és ennek lejártát megelőzően, a témánál maradva dolgoztak egy újabb dizájnon. A megújulás egybeesett a flottafiatalítással, és a légitársaság történetében négy A320neo formájában először került sor vadonatúj gépek beszerzésére. A megújult dizájn a másodikra került fel. Az OO-SBB április 8-án, hófehér festéssel érkezett Brüsszelbe, majd átrepülték az Egyesült Királyságba, ahol a nottinghami repülőtéren tizenhat napig tartó munkával felkerült rá az átdolgozott Amare. Az április 25-ei bemutatót követő napon a gép forgalomba állt, első kereskedelmi útját Brüsszelből Tenerifére teljesítette.
* * *
Fotó: Brussels Airlines