Lendülő Kard 2013

Ustka-Lead-Text.jpg

Különleges érzés az ustkai tengerpart szélfútta dűnéin állva látni a győri MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred katonáit és technikai eszközeit. Tíz hónappal korábban és nagyjából ezer kilométerrel távolabb, egy szürke októberi napon ott lehettem, amikor két csökkentett Kub üteggel „temető harcrendet” foglalva, magyar gyártású célanyagra, a Meteorra vártak. Közben elmagyarázták, hogy milyen mozzanatai vannak egy harcrend foglalásnak és azt is, hogy, ha minden jól megy 2013-ban már a Meteorra indítják a rakétákat.

Most, a Honvédelmi Minisztérium és a szállítórepülő század jóvoltából ismét ott lehettem karnyújtásnyira a lérakosoktól, amint éles rakétákat indítottak. „Arra” a Meteorra a Mistral lövészek lőttek, a Kub ütegek végül egy „másik” Meteort vadásztak le. Mindezt egy közel féléves, intenzív elméleti és gyakorlati felkészülés után, amelybe még egy elektronikai hadviselési gyakorlat és az árvízi védekezés is belefért.

Az éves feladatoknak ezzel még nincs vége, de erről majd a bejegyzés végén essék szó.

2013. augusztus 20., kedd

Ustka-ancsa-cockpit.jpg

A 407-es An-26-os idén nem a Hősök tere vagy a Kossuth tér felett díszelgett, hanem a katonai delegációt és a sajtót szállította Lengyelországba. 

Ustka-Lőtér.jpg

Rövid kitérő a leszállás előtt; célt repül az An-26-os. Az ustkai lőtérről gyakorlásképpen a magyar lérakosok dolgoznak a szállítógépre. 

Ustka-Siemirowice.jpg

A két és fél órás repülés után Siemirowice mellett, a lengyel haditengerészet egyik légibázisán szállt le a magyar szállítógép. A személyzet a másnapi visszaútra készíti fel a 407-est. 

*

2013. augusztus 21., szerda

Ustka-Sátor.jpg

A lőtéri fenyőerdőben betonalapra emelt, hatszemélyes sátrakban helyezték el a végrehajtó állomány jelentős részét, akik kénytelenek voltak tudomásul venni, hogy a rókák esténként nem csak közöttük sétálnak, de olykor - némi zsákmány reményében - a sátrakba is bekukkantanak.

Ustka-Sátor2.jpg

Némi komfort a tábori körülmények mellett: hideg-meleg vizes zuhanyzó konténer és WC. Reggel 5 órás keléssel elérhető, hogy az elsők között használhassa az ember. 

Ustka-BMW.jpg

A német megfigyelők szolgálati BMW-je már megérkezett a számukra fenntartott parkolóba. A két Mistral szakasz munkáját nemzetközi ellenőrök minősítették, a Kub ütegeket nemzeti hatáskörben értékelték. 

Ustka-MCP.jpg

Az alakmásítókkal kiegészített álcaháló a Mistral rendszer vezetési pontja (MCP) felett feszül. A reggeli fátyolos szürkeséget és a zárt felhőzetet rövidesen kék ég és verőfényes napsütés váltja fel.

Ustka-szurn.jpg

A lengyel tengerpartra telepített két SzURN egyike. A jármű külső áramforrásról kap táplálást, de saját gázturbinája is üzemel.

Ustka-Aggri.jpg

Külső áramforrás a SzURN elektromos kiszolgálására. 

Ustka-tzm-lerakodás.jpg

A Kub rendszer egyik 3M9M3E rakétáját emelik le a lengyelek  töltő-szállító TZM-jéről. 

Ustka-szt.jpg

A győriek egy SzT-68UM radart is a lőtérre telepítettek. 

Ustka-tzm-célanyag.jpg

A tengerparttól egy kissé távolabb helyezkedik el a célanyagok reptere. Az előtérben a  sugárhajtású Meteor-3MA három példánya áll, a háttérben a légcsavaros, kéttörzsű Meteor-3M-ek. Leghátul az az utánfutóból kialakított mobil vezetési pont látható, ahonnan a Meteorok repülését irányítják. 

Ustka-meteortakeoff.jpg

Rövid nekifutás után felszáll az egyik Meteor-3MA. Az éleslövészet parancsnokai egy gyors döntéssel célanyagot cseréltek. Az eredeti tervektől eltérően végül a Kub dolgozott a sugárhajtású és a Mistral a légcsavaros Meteorokra. 

Ustka-szurn2.jpg

A Balti-tenger partjára két csökkentett Kub üteg települt ki. Mindkét üteghez egy-egy SzURN (célfelderítő és tűzvezető radarral felszerelt jármű) és két-két SzPU (önjáró indítóállvány) tartozik, bár egy SzURN kétszer ennyi indítóállványt is ki tud szolgálni. 

Ustka-kibizti.jpg

Az SzPU személyzete a biztosítékot veszi ki a rakétából. Ha meghibásodás miatt nem indulna el a rakéta, akkor húsz percet várnak mielőtt a biztosítékot visszateszik és döntenek a továbbiakról. 

Ustka-szpu-ready.jpg

Az SzPU motorja emelt fordulatszámon dolgozik, a kipufogóból kékes füst száll fel. Ez az első, kívülről jól látható és hallható jele, hogy pillanatokon belül indítás következik. Az indítási sávhatárokat két fapózna jelöli. 

Ustka-szpu-fire.jpg

Az SzURN-ban ülő tiszt kiválasztja, hogy melyik SzPU indít, de, hogy a két rakéta közül melyiket, azt már az dönti el, hogy melyik "fogja" jobban a célt.  Itt már működik a bal oldali 3M9M3E szilárd hajtóanyagú gyorsító fokozata. A járműben az indításnak leginkább a szagát érezni, az SzPU-t alig mozdítja meg az induló rakéta.

Ustka-KUB-rakéta.jpg

Ami nem volt 2005 óta: a magyar 2K12 Kub vagy, ha úgy tetszik, az SA-6 Gainful rendszer rakétája száguld a cél felé. A torlósugaras menethajtómű kb. 700 m/s sebességre gyorsítja a 604 kg induló tömegű rakétát. 

Ustka-smoketrail.jpg

A második rakétát az üteg másik SzPU-ja indította.  

Ustka-smoketrail2.jpg

A másik Kub üteg is indított két rakétát. 

Ustka-szpu-váltás.jpg

Mindkét SzPU-n egy-egy rakéta maradt, közben érkezik a váltószemélyzet.  

Ustka-atlasok.jpg

Egy másik tüzelőállásban két Mistral szakasz dolgozik. 

Ustka-atlascrew.jpg

Közeli fotó az Atlas indítóról és személyzetéről. Magyarországon 1997 óta áll rendszerben a Mistral. A 2005-ös, a 2008-as és a 2010-es lövészetek után ez a negyedik éleslövészet ezzel a fegyverrel. 

Ustka-meteorlégtérben.jpg

Az éleslövészetre kijelölt légtérbe megérkezik az egyik Meteor-3M és többé nem hagyja el azt. A légteret 15000 méter magasságig zárták le a lövészet idejére.

Ustka-atlascélkövet.jpg

Az éleslövészet közben szimulált célmegsemmisítések is voltak. 

Ustka-atlaslaunch.jpg

Az Iglát vállról indították a légvédelmi lövészek, a Mistral egy Mercedes Unimogról indul. 

Ustka-atlasbooster.jpg

A Mistral menethajtóművének füstje alatt egy levált indítótöltet esik le. 

Ustka-atlasváltás.jpg

Magyar katona tapossa az ustkai homokot; váltás van az egyik indítónál. 

Ustka-meteoralkatrész2.jpg

A Mistral elvette, a tenger visszaadta. A légcsavaros Meteor-3M egyik szárnyának darabját a hullámok sodorták a partra. 

Ustkahajóelfogás.jpg

A távolban egy fehér vitorla ... majd egyre közelebb. A vitorlás skipper figyelmen kívül hagyta, hogy az éleslövészet miatt a partot 22 km-en belül nem lehet megközelíteni. A lengyel haditengerészet gyorsan reagált és kikísérte a vitorlást a lezárt zónából.  

Ustka-szpu-töltenimegy.jpg

A "tűzszünetet" kihasználva rakétáért indul a győri SzPU, amely most nem a magyar földet, hanem a lengyel tengerparti homokot forgatja a lánctalpaival. Éppen a homok az, ami miatt a lengyel fél ragaszkodott ahhoz, hogy egy szilárd talajú, központi töltőhelyen emeljék át a rakétát a TZM-ről az önjáró indítóállványra.

Ustka-szpu-újraaparton.jpg

Bő fél óra múlva ismét készenlétben áll a Kub üteg. A háttérben a Mistral járművei látszanak. Sajnos a lezárt tengerszakasz határát újra megsérti egy hajó, ezért a lövészet ismét csúszik. Bármennyire is jó lenne újra átélni az élményt és elcsípni egy (kettő) Kub indítást, indulni kell a repülőtérre. Az indításokra végül alkonyatkor, este 8 óra után került sor. 

*

Ustka-ancsa-hazafelésunset.jpg

Napnyugta és felhőtakaró az utazómagasságon repülő An-26-osról nézve. 

Ustka-ancsa-hmű.jpg

A lemenő nap sárga és a villogó vörös fénye megcsillan a futóműgondola oldalán. Kevés repülőgépből lehet kihajolni repülés közben. Az An-26-oson a navigátor megteheti; ülése mellett nagyméretű buborék teszi ezt lehetővé. 

Ustka-ancsa-nav.jpg

"JAG", a navigátor. Munkahelyét ugyanúgy vörös fény világítja meg, mint a pilóták előtti műszerfalat. 

Ustka-ancsa-itthon.jpg

22 óra. Újra itthon a 407-es. 

Ustka-Patch.jpg

Swinging Sword - Lendülő Kard

A Lendülő Kard 2013 légvédelmi rakéta éleslövészetnek vége, de a kiszállított technikai eszközök egy része Lengyelországban marad egy logisztikai bázisra áttelepítve. Ennek oka, hogy a Magyar Honvédség is részt vesz a Steadfast Jazz 13 elnevezésű, novemberben megtartandó gyakorlaton.

* * *

Fotó: Szórád Tamás