Kecskemét, Budapest, Szolnok - 2012. augusztus 20.

2007 óta öt alkalommal díszelegtek a Magyar Honvédség repülőeszközei a Hősök tere felett, az augusztus 20-i tisztavatás alkalmából. A tisztavatásra idén ismét a Kossuth téren került sor, ezért a honvédség repülőgépei a Duna felett húztak át. Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison, augusztus 20-án korán reggel négy plusz egy tartalék Gripent és egy An-26-ost készítettek elő a díszelgő repülésre.

Az orrfutó szemrevételezése is a körbejárás része.

A műszaki vigyázó tekintete mellett indul a 2-es hajtómű.

A műszerfal tetején egy többfunkciós display van, amelyen a GPS, a veszélyes megközelítésre/összeütközésre figyelmeztető TCAS, az időjárásradar és a földközelséget jelző GPWS adatai jeleníthetők meg. Minden más maradt a régiben.

A díszelgő repülés fiatal másodpilótája már az NFTC-s generációhoz tartozik. Táskája egyfajta névjegy, a Jak-52-től az NFTC-n át, a szállítórepülőkhöz vezető utat mutatja felvarrók formájában.

Rádiónavigációs berendezések, térkép, stopper, sebesség. Az An-26-os navigátora másodperc pontossággal vezeti a gépet a fordulópontokra. A rárepülés kiindulópontján 10 óra 1 perc 3 másodperckor kellett lennie a szállítógépnek. Ott volt.

A Duna feletti száguldás a Csepel-sziget északi végén kezdődik. Balról elmarad a Gellért-hegy, majd a Budai Vár.

A Lánchíd után máris az Országház előtt repül a gép. A sebesség 360 km/h, a magasság 250 méter. A kiemelkedés a Margit-híd után kezdődik.

A hazavezető útvonalon felbukkannak a Gripenek.

A 43-as Delta pilótája egyedül van a fedélzeten. A gépek üzemidejének lépcsőzése miatt előfordul, hogy az egyfősre tervezett feladatot is kétüléses gép repüli.

A Gripenek csak a fotó kedvéért bontják meg az alakzatot, rövidesen újrarendeződik a négyes kötelék.

A díszelgő repülésre kijelölt 603-as An-26-os valamint légi és földi személyzete.

Csend és nyugalom a szállítók műszaki épülete előtt, és a helyére kerül az Ancsa is.

*

A kecskeméti gépek és személyzetek délben befejezték a feladatot, a szolnoki csapatra viszont még vár a kora esti bemutató. A 15-én, szerdán megtartott gyakorlásról itt olvasható beszámoló.

A Mi-24P vízközeli áthúzása.

A gyalogosoknak épült Tiszavirág híd felől süllyed a víz fölé az egyik Mi-17-es. A másik szállítóhelikopter korábban ejtőernyősöket ugratott.

Az akadályok vagy a vízfelület közelében, a tehertér ajtajából a fedélzeti technikus figyel. Magasságra, faroklégcsavarra és az MH 25/88 Könnyű Vegyes Zászlóalj katonáinak "kiszállására" is.

Újabb kör a víz fölé, újabb ugrás. Ezúttal gumicsónak nélkül.

Gyors leereszkedés a függésben lévő helikopterből, két kötélen, a tehertér nyitható első és levehető hátsó ajtajánál.

A köteles lecsúszások alatt a Mi-24-es biztosítja a szállítóhelikoptert.

* * *

Fotó: Szórád Tamás