Mielőtt lendül a kard
Tavasszal tantermi foglalkozással kezdődött, majd később a laktanyához közeli gyakorlótéren és a kecskeméti repülőbázison folytatódott a győri MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred felkészülése a Lendülő Kard 2013 elnevezésű, lengyelországi éleslövészetre. A felkészülés a napokban érkezett el az utolsó fázishoz azzal, hogy a vegyes légvédelmi rakétacsoportosítás az MH Bakony Harckiképző Központ újmajori gyakorlóterén a hazai fejlesztésű célanyagra gyakorolt. Bő egy hónap múlva ezek a repülőeszközök lesznek az ustkai lőtéren települő magyar légvédelmi rakétások célanyagai.
Idén ez a felkészülés és éleslövészet a Magyar Honvédség legnagyobb gyakorlata. Nagyságrendileg 250 millió forintba kerül, amelynek jelentős részét az 50 darab technikai eszköz vasúti szállításara költjük. Ennél kedvezőbb árú lehetőség jelenleg nincs.
A 150-170 km/h repülési sebességre képes Meteor-3M-eket - összesen 4 darabot - a Kub küzdi majd le. A gömbölyded orrban elhelyezett Luneberg-lencse 7-8 négyzetméteres visszaverő felületet biztosít, lehetővé téve, hogy a lokátor lássa a célanyagot.
Egy képen a sugárhajtású kategória két véglete. A légcsavaros változatnál gyorsabb, 200 km/h-val repülő, vitorlázógépre emlékeztető Meteor-3MA a Mistral célpontja lesz Lengyelországban.
A leszállást követően kézben viszik le a pályáról a sugárhajtású célanyagot.
A Meteor-3MA orrában a Luneberg-lencse, a törzs tetején a mini hajtómű, a szárnyak kilépőélén a piropatronok kaptak helyet.
A Meteorok röpte a mobil repülésvezetési pontként szolgáló utánfutóban kialakított pilótahelyekről irányítható. A célanyag 25-30 km-re távolodhat.
A dombos terepen egy csökkentett Kub (SA-6 Gainful) üteg foglalt harcrendet, egy önjáró felderítő és rávezető állomással (SzURN) és két önjáró indítóállvánnyal (SzPU). A harcrendfoglalásáról egy korábbi írás szolgál érdekességekkel.
A SzURN felderítő lokátora 360 fokban pásztázza a légteret.
SzPU egyetlen rakétával, amely ugyanarra néz, mint a SzURN rávezető lokátora.
A vastag tápkábel mellett egy sokkal vékonyabb vezeték is húzódik a porban. Ez utóbbin a SzURN által szolgáltatott adatok érkeznek. Az adatforgalom rádión is történhet a jármű elején lévő letakart berendezés segítségével, de a lengyelországi lőtér biztonsági előírásai a vezetékes adatátvitelt követelik meg.
Az indítóállvány szűkre szabott belsejében nem sok hely marad a kezelőknek.
A SzURN és az SzPU energiaellátását egy ilyen aggregátor biztosítja. Egy aggregátor egy SzURN-t és két SzPU-t képes kiszolgálni, jóval kevesebb üzemanyag árán, mint a járművek saját erőforrásai.
A vegyes légvédelmi rakétacsoportosítás Mistral szakaszának Mercedes Unimogra telepített vezetési pontja (MCP) a Meteor-3MA-t igyekszik felderíteni és követni. A járművek álcahálója alá helyezett alakmásítók az álcázott technika légi felderítését nehezítik.
Mindenki figyel valamit ...
A parancsnok és a kezelő az Atlas indítóállványnál. Lengyelországba két Mistral szakasz települ majd ki, 1-1 MCP-vel és 2-2 Atlas-szal.
A fajtára kevésbé jellemző tarka rejtőszínben gördül hat gumilábán a letűnt időkből itt maradt, ártalmatlan, csőrös, puhabőrű Kraz. Fellelési helye a jutaspusztai egykori orosz laktanya volt.
* * *
Fotó: Szórád Tamás