Zadari pillanatképek

Röviddel az ostravai szimulátoros képzés után Horvátországban, zadari bázissal folytatódott az Afganisztánba készülő Air Advisory Team hetedik váltásának felkészítése. 

Zadar-Lead.jpg

A felkészítés a Zágráb-Lučko repülőtéren kezdődött, ahol a szolnoki helikoptervezetők és műszakiak elméleti és gyakorlati oldalról egyaránt megismerkedtek a Mi-17-es és a Mi-171-es közötti különbségekkel. Ezt követően a vegyes személyzetek átrepülték a gépeket Zadarba, majd másnap néhány iskolakör lerepülésével tovább ismerkedtek a horvát helikopterekkel. A következő, háromnapos foglalkozás már az afganisztáni szabályzatokról szólt, konkrét példákon keresztül.

Ezután kerülhetett sor a kiképzési repülésekre a Dinári-hegység részét képező csúcsok között. A személyzetek gyors egymásutánban kapták azokat az információkat, amelyek alapján az eredeti tervet módosító döntéseket kellett hozniuk, folyamatos, maximális terhelés alatt. Minden ilyen váratlan feladat egy-egy, Afganisztánban már megtörtént eseten alapul. Mint mondják, egy ilyen intenzív képzés után sokkal könnyebb kezelni a váratlan helyzeteket, mert a mindennapi feladatok során nincs olyan, hogy minden meghibásodik és közben mindenki lő a gépre. 

Zadar-01.jpg

Közös eligazítás a cseh és horvát kollégákkal. A jelenlévők közül többen repültek már Afganisztánban.

Zadar-02.jpg

..5..4..3..2..1..Hack! Az óraegyeztetés szertartásos mozdulata az eligazítás kezdetén.

Zadar-03.jpg

A magyar csapat külön eligazítása. A feladat katonák és mesterlövészek szállítása, kihelyezése valamint felvétele és visszaszállítása Zadarba. Az eligazítás minden apró részletre kitér; a hívójelekre, a hajózószemélyzet összetételére, a műveleti területre, az időjárásra, a kockázati minősítésre, a minimum önvédelmi és túlélő felszerelésre, a feladat megszakításának feltételeire, az indulási eljárásokra, frekvenciákra, repülési magasságra, sebességre, formációra és így tovább.

Zadar-04.jpg

A jellegzetes kézmozdulat az útvonalon tartandó formációt és az egyik, 1757 méter magasan lévő leszállóhely megközelítésével kapcsolatos tudnivalókat mutatja. 

Vannak helyzetek, amikor a technika ördöge földre kényszeríti a helikoptereket. Mivel a biztonság egy feszes tempójú képzés esetén is elsődleges, a hajózók számára nem marad más, mint újra átismételni a feladatokat és megvárni, amíg a műszak elkészül a meghibásodások kijavításával. Eközben kint a csíkon is zajlik az élet, igaz nem az, amit aznapra eredetileg beterveztek.

Zadar-05.jpg

Egy "sima" Mi-8-as, két feladat között. A tanker végzett a töltéssel, a horvát hajózók már megkezdték a  helikopter körbejárását és külső ellenőrzését.

Zadar-07.jpg

A leszálló gép hátterében látható hegyek is a gyakorlat helyszínéűl szolgálnak; magashegyi repülést, le- és felszállást gyakorolnak a szolnoki helikoptervezetők. Alföldi szemmel nézve különösen izgalmas terep.

Zadar-13.jpg

Magyar, cseh és horvát (forgó)szárnytársak az imént visszaérkezett Mi-171S mögött.

Zadar-11.jpg

Jó, ha van annyi szállítókapacitás, hogy a külföldön meghibásodott helikopterhez azonnal eljuttatható a pótalkatrész. A namesti 22. Légibázisról Zadarba telepített Mi-24-es egyik forgószárny lapátja feladat közben meghibásodott, ezért a helikopterrel Udbinán szállt le a személyzet. A cseh CASA C-295-ös gyomrából azonnal egy horvát Mi-171-es fedélzetére kerül a cseredarab.

Zadar-10.jpg

Valahogy így ...

Zadar-12.jpg

A forgószárny lapát mellé az egykúpon futás ellenőrzésére szolgáló szerkezet is a Mi-171-es fedélzetére kerül. Az egykúpon futás ellenőrzését néhány éve éppen egy cseh helikopteren sikerült lefotózni.

Zadar-09.jpg

Az AAT 7 hajózó és műszaki csapata. A műszakiak szintén gyakoroltak; egyrészt a Mi-171-essel ismerkedtek, másrészt egy olyan környezettel, ahol több nemzet műszakijai dolgoznak együtt.

* * *

Fotó: Szórád Tamás