A NAMESTI 22-ES

A cseh légierő bázisai közül talán a cáslavi 21. légibázis az ismertebb, ami annak köszönhető, hogy a Gripen és ALCA századok ott üzemelnek. Pedig Cáslavon kívül is van élet. A Namest nad Oslavou közelében lévő 22. légibázison zajlik a leendő vadászpilóták harckiképzése továbbá otthont ad a csehek harci helikopteres közösségének is.

A 22. légibázis (22. zL „Biskajská”) hivatalosan Namest nad Oslavou mellett van, a kisvárostól azonban még egy kicsit tovább kell autózni, hogy a cseh légierő vegyes, merev- és forgószárnyas bázisához érkezzünk. A bázis kapujában nyoma sincs civil biztonsági cégeknek, az objektumot fegyveres katonák őrzik. A 22. légibázison – ahol az elmúlt években jelentős fejlesztések mentek végbe – a hazai repülőeszközökön kívül visszatérő vendégek a Royal Air Force repülőgépei és a Royal Army helikopterei is. Hosszú évek óta a britekkel közösen kerül megrendezésre a földi és légi erők tevékenységét összehangoló Flying Rhino gyakorlat. A bázis ilyenkor hetekig egy hadműveleti repülőtér benyomását kelti. Persze a 22-esen akkor is van élet, ha nincs gyakorlat. A hétköznapokon a leendő vadászpilóták kiképzése és a harci helikopter század repülése zajlik.

*

222. kiképző század

Ha egy cseh fiatal vadászrepülő szeretne lenni és sikerrel veszi a repülőkiképzés első akadályait, akkor előbb-utóbb Namestben köt ki. A légibázis 222. százada az, amely a haladó sugárhajtású kiképzést végzi a gépágyús L-39ZA repülőgéppekkel. Mire a jelölt Namestbe kerül, addigra már túl van azon az alapkiképzésen, amelyre Pardubicében kerül sor. Az alapkiképzést szerződéses civil cég által biztosított Zlin-142CAF légcsavaros kiképzőgéppel teljesítik. A féléves alapkiképzés befejeztével 50-70 óra repült időt tudhat maga mögött a növendék. Ez az időszak egyben szakmai pályafutásának meghatározó pillanata is. Ekkor derül ki, hogy képességei és teljesítménye alapján hol folytathatja a kiképzést. Hasonlóan más országok légierejéhez, itt is három lehetőség van: vadász, helikopteres és szállító.

Aki nagysebességű típusra kerül, az L-39C-n folytatja. Az Albán 3-4 évet tölt el, ez alatt repült ideje 200-300 órával gyarapodik. Az L-39-esen a nappali és éjszakai feladatok során műrepülést, műszeres eljárásokat valamint levegő-levegő és levegő-föld feladatokat gyakorolnak. Az L-39-es kiképzés egy további szűrő. Bár a leendő vadászokat a lehető legalaposabban igyekeznek kiválasztani, mégis előfordulhat, hogy a teljesítmény alapján valaki itt esik ki a kiképzésből, vagy más beosztásba kerül, ahonnan már nincs lehetősége visszatérni a nagysebességű kiképzésbe. A légcsavaros alapkiképzéshez hasonlóan az L-39C-vel is Pardubicében repülnek.

Ezután következik a haladó és harckiképzésnek nevezett fázis, amely 2-3 évig tart. Itt már kifejezetten a harci alkalmazásra koncentrálnak, ezért is használják az Albatros gépágyús változatát. Erre már Namestben kerül sort, ahol a manőverező légiharc alapjai mellett 2-1 elleni légiharc és közvetlen légitámogatás van a repertoáron, természetesen éleslövészettel egybekötve. Szimulátor csak az L-39C-hez van, és ráadásul egy nagyon régi darab, így a kiképzésben nem játszik szerepet. Mire ennek a fázisnak vége, a fiatal vadászpilóta 500-700 repült órát tudhat magáénak. Hozzátehetjük, hogy az oktatóknak sincs panaszuk a repült időre.

Miután a namesti L-39ZA-n végeznek a fiatalok, a harci típusra kapnak átképzést, amely jelenleg az L-159-est jelenti. Az ALCA átképzést követően vagy Gripenre kerülnek vagy maradnak a könnyű csapásmérőn pilótának vagy oktatónak. A Namestben végzett fiatal pilótákról készül egy összegzés, amelyet a kiképzésért felelős század- és ezredparancsnokok állítanak össze, de jövőjüket magasabb szinten döntik el.
Hogy meddig maradnak az L-39ZA-k rendszerben arra ma még senki nem tud választ adni, mindenesetre a namesti 222-esek köszönik, jól megvannak az Alba gépágyús változatával.

*

221. harci helikopter század

A Mi-24-esekkel repülő harci helikopter század 2008 nyara óta van Namestben. Előtte a prerovi helikopter bázis volt az otthonuk, amelyet a szállító helikopteresekkel osztottak meg.

A cseh légierő Mi-24-es pilótái szintén Pardubicében kezdik pályafutásukat. Miután a Mi-2-es kiképző helikopterrel lerepültek 100 órát, nagyjából ugyanennyit repülnek a Mi-17-es közepes szállítóhelikopteren. Csak ezután következhet az átképzés a harci helikopterre. A csehek Mi-24-esein háromfős személyzet repül. A helikoptervezető és a helikoptervezető-lövész mögött, a deszant térben egy fedélzeti technikus is a gépen van. A hadra fogható minősítéshez 250 órát kell repülniük a harci helikopteren. Az éves repült órával a csehek sincsenek elkényeztetve, a legtöbb Mi-24-es hajózónak száz óra alatti keret jut.

A század jelenleg 17 darab harci helikopterrel rendelkezik. A legújabb Mi-24V gépek 2003-ban egy An-124 Ruszlán fedélzetén érkeztek Csehországba. A Hind flotta egy része NVG kompatibilis pilótafülkével rendelkezik, és a pilóták több éjjellátó készüléket is teszteltek már.

A feladatok többsége nappali. A magyar gyakorlattól eltérően a cseh harci helikopteresek nem települnek ideiglenes töltőhelyre, valamennyi feladatot, beleértve a havonta megtartott éleslövészeteket is, bázisukról hajtják végre. A már említett, évente megtartott Flying Rhino gyakorlat remek lehetőség a gyakorlásra és a továbbképzésre. Mint mondják, az igazi szakmai kihívást ezek a gyakorlatok valamint a különleges műveleti erőkkel történő együttműködés jelentik. A Flying Rhino mellett a külföldi gyakorlatokon - mint például a Tiger Meet vagy a Pireneusokban végrehajtott Mountain Flight elnevezésű magashegyi kiképzés - szerezték a legtöbb tapasztalatot. A hajózó és műszaki állomány egy része egyaránt szolgált már oktatóként Kabulban, hasonlóan a magyar AMT kontingenshez. (A csehek hat Mi-24-est adtak át Afganisztánnak.)

A harci helikopter század műszaki állománya a gépek 50 órás ápolását az állóhelyeken végzi el, de a 100 és 200 órás időszakos ellenőrzésekre a hangárba kerülnek a gépek. Egy 100 órás ellenőrzéssel átlag két hét alatt végeznek, a 200 órás három hétig tart. A helikopterekből kiépített fődarabokat Prágába, a LOM-hoz küldik nagyjavításra.

A 22. Légibázis 2011-ben nyílt napot tervez, akkor a namesti Albatrosok és Hindek kézzelfoghatóak lesznek a nagyközönség számára is. 

* * *

Fotó: Szórád Tamás