AMPLE STRIKE 2016
Csehországban szeptember közepén harmadszor rendezték meg az előretolt repülésirányítók (JTAC) és a hajózószemélyzetek közötti együttműködést célzó, Ample Strike (AMSE) elnevezésű gyakorlatot.
Az Ample Strike 2016 annak a gyakorlatsorozatnak az újabb állomása, amely még 2003-ban Flying Rhino néven indult, majd Ramstein Rover elnevezéssel folytatódott. Idén tizenhat ország vett részt a gyakorlaton, közülük hét - Csehország, Németország, Magyarország, Litvánia, Lengyelország, Szlovénia és az Egyesült Államok - repülőgépekkel is.
Mint minden évben, a résztvevő repülőeszközök egy része a Namest nad Oslavou melletti 22. helikopter bázison települt. A többi repülőgép és helikopter saját bázisáról vagy a lőterek közelében kijelölt töltőpontról (FARP) indult feladatára. A repülések ezen a héten véget érnek, a hétvégét követően a résztvevő gépek hazatelepülnek.
Magyar részről JTAC-ek és Gripenek vettek részt az AMSE 2016-on. A Kecskemétről induló gépek a tervek szerint a Csehországban kijelölt légtérben tankoltak volna egy amerikai KC-135-ösből, majd közvetlen légi támogatást (CAS) és szimulált bombázást végeztek volna az egyik cseh lőtéren az előretolt repülésirányítókkal együttműködve. A tanker meghibásodása miatt azonban csak a feladatok töredékét sikerült végrehajtani, a légi utántöltés hiánya miatt a Gripenek csak rövid ideig dolgozhattak a lőtér felett.
*
A sajtó részére szeptember 14-én biztosítottak lehetőséget a Namestbe települt repülőgépek megtekintésére, és a program része volt egy bemutató is. A szimulált helyzet szerint két teherautót támadás ér, két katona megsérül. Társaik felveszik a harcot a támadókkal és közben légi támogatást kérnek…
A két teherautó elhagyja bázisát és útnak indul. A környéket mindkét kocsiból egy-egy lövész tartja szemmel.
Az út mellett bomba robban, a katonákat támadás éri.
A katonák gyorsan elhagyják a járműveket, azonnal viszonozzák a tüzet és a velük lévő, Spider 10 hívójelű JTAC légi támogatást kér.
A tűzharc közepette a harctéri életmentő (CLS) képesítéssel rendelkező katonák elkezdik sebesült társaik ellátását.
A már ellátott, stabilizált sebesültet a teherautóra emelik, a másik megmentésén még dolgozik az egyik katona. Közben ropognak a fegyverek, a többiek a bozótból tüzelő ellenséggel harcolnak.
A távolból helikopterek zaja hallatszik. A Mi-24/35 és az AH-64-es egyelőre távolabb, a terep és a növényzet adottságait kihasználva várakozik. Mielőtt akcióba lendülnek, nagysebességű légi támogatás tisztítja majd meg a terepet.
A Maiden 11 és 12 hívójelű cáslavi Gripen géppár áthúzása után L-159-esek érkeznek, szintén Cáslavból. Az ellenőrző lista felolvasása és visszaigazolása után Spider 10 jóváhagyja a támadást. Támad az ALCA, amely a póttartályokon kívül hat kisméretű gyakorló bomba oldására és négy nem irányított rakéta indítására alkalmas konténereket hordoz.
A szimulált támadást telepített pirotechnikai eszközök teszik életszerűvé.
Újabb rácsapás, ismét a konténeres géppel. Butcher 11 és 12 rövidesen befejezi a támadást és jöhetnek a helikopterek.
Robban az egyik pirotechnikai eszköz és a bozótban felcsapnak a lángok is. A nem tervezett tüzet rövidesen a helikopter bázis tűzoltói fojtják el.
A sebesültek már a teherautókon vannak és a többiek is felkapaszkodnak. A kocsik elhagyják a helyszínt.
Érkeznek a helikopterek, hogy felszámolják a maradék ellenséget.
Az Apache mellett egy Mi-24/35-ös is dolgozik, az egyik látványos festésű namesti gép.
Az AH-64-es orrán lévő szenzortorony használaton kívül beforgatható, most nyitva van. Segítségével a személyzet azt is látja, amit a nagysebességű gépek pilótái nem vagy nem olyan részletességgel.
Bárki festette az Alien mintát a helikopterre, jól elbíbelődhetett vele.
Az Alien Hind a hasát mutatja.
A teherautók távozása után a helikopterek egy ideig még a környéket kutatják. A forgószárnyasok nagy előnye, hogy az előretolt töltőhelyen leszállva gyorsan újrafegyverezhetőek és visszatérhetnek a harcérintkezés helyszínére.
*
Szeptember 14-ére 55 felszállást terveztek be a szóló és géppár feladatokra. A gépek közel fele Namestből indult, a többiek Cáslavból, illetve a libavai és a boleticei FARP-ról.
Civil kontraktor cég üzemelteti ezt a Pilatus PC-9-est, amely szenzortornyot hordoz a jobb szárnya alatt és amely állandó szereplője az Ample Strike-nak.
A Rex 31 hívójelű szlovén PC-9-es a felszállás után nyugatra, Bechyne felé veszi az irányt. Pilótájára gyakorló CAS vár - JTAC irányítással, természetesen.
L-39-es litván felségjellel és a Baltic Bees kötelék színeiben. A színes Albatros a reptérről is jól láthatóan, a szomszédos Vicenice lőtere felett gyakorolt. A litván mellett az észt légierő is használ Baltic Bees gépet a kiképzési repülésekre.
Felszáll a litván légierő egyetlen saját Albatrosa. Phoenix 23 a libavai lőtérre indul.
A német GFD Learjet 35-öse, mint mindig, most is Litening konténerrel segíti a JTAC-ek gyakorlását.
Leszállás utáni kigurulás. A Kite 11 hívójelű Lear egy közel háromórás feladatról érkezik vissza, Bechyne felett repülve segítette a JTAC-eket.
Ez már a délutáni két és fél órás feladatra történő felszállás ugyanoda, ahol délelőtt már járt a gép.
A délelőtti bemutató egyik szereplője immár a zónában pihen. Az amerikai hadsereg AH-64 Apache harci helikoptere Németországból érkezett a gyakorlatra.
Az Apache orra alatt egy 30 mm-es gépágyú van. Az amerikai helikopterek ezzel és nem irányított rakétákkal hajtottak végre éleslövészetet.
A namesti 221-es század vegyesen üzemeltet Mi-24/35-ösöket és Mi-171S-eket. Ez a festés egy első helyezést ért az idei Tiger Meet-en, Zaragozában.
Az Alien foga közé egy négycsövű, 12,7 mm-es géppuska került.
Végre egy normál festésű Mi-24/35-ös!
A Mi-171-es tehertere "átlátszó", mindkét oldalt van tolóajtó, ami nem egy hátrány a fedélzeten szállított katonák gyors ki- és beszállásánál.
A harci és szállító helikoptereket egyaránt üzemeltető 221-es század mellett a 222-esek csak a szállítókkal repülnek.
Az Afganisztánt is megjárt lapos fenekű (rampás) 9837-es egyike azoknak a cseh Mi-171-eseknek, amelyeket a LOM Praha modernizált. A hajózók munkáját nagyméretű kijelzők, modernizált kommunikációs és navigációs berendezések segítik. Az éjjellátóval (NVG) történő repülés éppúgy természetes, mint az, hogy a helikopter időjárás-radarral és FLIR berendezéssel rendelkezik - bár ez utóbbi most éppen nincs a gépen. A fülkét és a benne ülőket kevlár páncél védi.
Szu-22-es közelkép. Amikor a lengyel Szuhojok legutóbb Namestbe települtek, még a régi, sötét árnyalatú álcázófestéssel repültek.
A Szuhojok közel másfél órát voltak távol, a libavai lőtéren lőttek gépágyúval.
A fékernyős lassítás után a C (Charlie) guruló mellett várakozó földi egység előtt gurul el az elsőként leszállt Szu-22M4-es.
A lengyel pilóta mindjárt leoldja a fékernyőt, amelyet a továbbguruláshoz ráadott gáz odébb fúj a pályán.
A 8309-es ernyője egy kicsit látványosabb. A leoldáshoz a gép a pálya szélére gurul.
Az egyik UAZ legénysége begyűjti az ernyőket, a másik terepjáró már a pályán robog és ellenőrzi azt.
A délutáni géppárnak Boletice a cél, amely felett egy órát töltenek el.
Felhőárnyékban, egy szűkre szabott fordulóval fordul a pályairányra az egyik Szuhoj, a másik egyenesből leszállt.
*
Az Oslava folyó reptérhez közeli szakasza 2004 szeptemberében egy katasztrófa helyszíne volt, amikor a felette repülő brit Lynx helikopter vezetékkel ütközött és lezuhant. A két pilóta és a fedélzeten szállított négy katona életét vesztette.
A katasztrófában elhunyt katonák emlékműve. A virágok még viszonylag frissek, a britek és csehek a gyakorlat kezdetekor közösen koszorúztak.
Az emlékmű ott áll, ahol a Lynx a folyóparta zuhant. Ahol a tűz pusztított, még ma is nehezen nő a fű.
* * *
Fotó: Szórád Tamás