Ramstein Rover 2013
Cseh, szlovák és szlovén katonákból álló raj helyezkedik el a 22. Légibázistól kőhajításnyira lévő vicenicei laktanya erdős részén. Fél percen belül fegyverropogás veri fel az objektum csendjét. Az ellenség egy telephelyen fészkelte be magát és mivel csak a kézifegyverekkel nincs esély kifüstölni őket onnan, a rajhoz kihelyezett előretolt repülésirányító légi támogatást kér.
Hideg, metsző széllel, alacsony felhőalappal és ezzel a mozzanattal indul az előretolt repülésirányítók és a közvetlen légi támogató repülőgépek együttműködésére fókuszáló gyakorlat, a Ramstein Rover 2013 egyik napja Csehországban. A gyakorlat egyben az előretolt repülésirányítók műveleti területre való közvetlen felkészítését is célozza. Akik szeptember elején a csehországi gyakorló- és lőtereken vezették célra a repülőgépeket és helikoptereket, rövidesen Afganisztánban teszik ezt, ha a helyzet úgy kívánja.
Szemben az ellenséggel.
A cseh kollégája lábánál hasaló szlovák előretolt repülésirányító légi támogatást kér. A gyakorlatra 18 országból 39 előretolt repülésirányító csoport érkezett, összesen 186 fővel.
A támogatás egy Mi-35-ös formájában érkezik. A személyzetnek nem csak a célpontra, hanem a magasabb fákra és a területet átszelő nagyfeszültségű vezetékekre is figyelnie kell.
A telephelyen pirotechnikai eszköz robban, a Mi-35-ös találatát szimulálva.
Repülőgép ide, helikopter oda, a végső megoldás többnyire a gyalogos katonára vár. Indul a roham az objektum ellen, közben a harci helikopter a levegőből biztosít.
Az események csendes szemlélője a strakonicei 25. Légvédelmi Rakéta Dandár RBS-70-es kezelője. Neki és fegyverének most nem jutott szerep, mondhatni megszokásból követi a Mi-35-ös röptét.
*
A Ramstein Rover 2013-on résztvevő repülőgépek többsége a 22. Légibázison települ. Ez alól csak a JAS 39-esek, az L-159-esek és a helikopterek a kivételek. A Gripenek saját bázisaikról indulnak, a magyarok Kecskemétről, a csehek Čáslavból. Ugyancsak innen indulnak az ALCA-k is. A helikoptereket a gyakorlótereken kialakított előretolt töltőhelyekről indítják feladatukra.
Szépen beszürkült a szlovák L-39ZA, amely rövidesen megkezdi a felszállást. "Banana 11" éles gépágyús lövészetre indul.
Ha a traktor formája mosolyra is késztet, a mögötte vontatott pusztító eszközök aligha. Az éles, 227 kilogrammos Mk 82-es bombák a szlovén PC-9-esek szárnyai alá kerülnek rövidesen.
Szlovéniából szeretettel! A címzett a boleticei lőtéren kihelyezett cél.
Szlovén Pilatus PC-9M Hudournik (Fecske), amelyet délnyugati szomszédunk a kilencvenes évek végén izraeli segítséggel modernizált. A póttartályokon és a bombákon kívül nem irányított rakétablokkot, géppuska konténert, zavarótöltet kivetőt és lézer távolságmérőt cipelhet. Nem rossz ez egy légcsavarostól... A jobb szárnyra, a zavarótöltet kivető helyére most egy makettet függesztettek, amely a bal külső pilonon lévő lézer távolságmérőt hivatott ellensúlyozni.
Az Mk 82 begördül a szárny alá, a vörös fedél a lézer távolságmérőt védi.
Kedélyes szlovén fegyveresek bombafüggesztés után, a haditengerészeteknél megszokott, de itt-ott szárazföldi légierőknél is használt fejvédőben. A régi viccet, miszerint "Ha minket futni láttok, jobb lesz, ha követtek" ők is elsütötték.
Felszállásra kész Fecskék.
A PC-9-essel egy másik üzemeltető is jelen volt a Ramstein Roveren. A német E.I.S. Aircraft tízgépes Pilatus flottája a NATO légierőknek biztosít különböző szolgáltatásokat. Légiharchoz, légicél vontatásra vagy mint most is, az előretolt repülésirányítókkal közös gyakorlásra is lehet tőlük gépet rendelni. A polgári lajstromban lévő színes PC-9B-ket volt katonai pilóták repülik.
Egy másik civil cég, az ugyancsak német GFD Learjet 35-öse, Litening célzókonténerrel felszerelve.
"Kite 31" az előretolt repülésirányítókkal együttműködve, órákig körözött a légibázis tágabb légterében.
A Sólyomnak Sas (Eagle) hívójel jutott. A török F-16-osok csak szimulált gépágyús lövészetet és lézerbombázást gyakoroltak.
Visszatér az együléses Falcon, miután a török pilóta Přerov felett dolgozott egy órán át. A gyakorlaton résztvevő típusok az L-39-es kivételével egy-egy órát maradhattak a célterület felett, az Albatros üzemanyagkészlete csak 30 percet tett lehetővé.
A lengyel Szu-22-esek bombáit a libavai lőtérre szánták, gépágyús éleslövészettel egybekötve.
Itt még a lengyel műszaki dolgozik a gép előkészítésén, de végül a "Fitter" hívójelű géppár feladatát törölték és a Szuhojokat szép csendben betakarták.
A cseh katonai szállítórepülésben szinte mindenre van megoldás, amely itt egy Jak-40-es képében gurul ki a felszálláshoz. A gép egy VIP fuvart teljesít éppen.
*
A Ramstein Rover 2013 során a hajózók 426 felszállást, az előretolt repülésirányítók 1050 rávezetést hajtottak végre.
* * *
Fotó: Szórád Tamás