KÉPEK A RÉGI ALBUMOKBÓL: TERASZ, KILÁTÁSSAL

bud-1997-02.jpg

Két éve indított sorozatom 12. részében azokból a papírképekből válogattam, amelyeket a kilencvenes évek közepétől a kétezres évek hasonló időszakáig bezárólag repülőtéri teraszokról készítettem. A képeken szereplő repülőgépek többsége ebben a formában már nem látható, mert vagy kivonták az adott légitársaságtól vagy maga a cég szűnt meg, esetleg a típus tűnt el teljesen a kereskedelmi repülésből. A nyitóképet a kilencvenes évekből választottam, a Malév HA-LEB lajstromjelű Boeing 737-200-asát ábrázolja.

Budapest - Ferihegy

A következő fotók készítésének időpontját nem jegyeztem fel, de utána olvasva az egyes repülőgépek történetének, 1997-et valószínűsítem. Mivel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér elnevezés csak 2011 óta használatos, a bejegyzésben maradok Ferihegynél, a reptér korábbi nevénél.

bud-1996-98-01.jpg

Az 1-es terminál közelében parkol a DHL napi gyorspostát szállító Boeing 727-ese. A hetvenes évek közepén gyártott gépbe épített Pratt & Whitney hajtóműveket idővel gazdaságosabb és csendesebb változatra cserélték. A csere a két szélső hajtóművet érintette, mert az új erőforrás nagyobb átmérője miatt a Stage 3 gépek középső hajtóműve a régi maradt

bud-97-malev-1.jpg

A Malév flottájában éppen csak megjelent a Fokker 70-es, amikor a nagy múltú holland repülőgépgyár 1996-ban csődbe jutott. A típus gyártása a következő évben leállt, a Malév pedig 2010-ig repülte a Tu-134-es leváltására rendszeresített F70-eseket. A kis képeken az orosz típus utolsó hazai példányainak egyike repül a 31R pálya felett, azon a napon, amikor a Fokker fotó is készült

bud-1997-04.jpg

Az idén 100 éves Delta Air Lines 1996 májusától Bécs érintésével repült Atlanta és Budapest között. A járat alig egy év után megszűnt, és amikor 2006-ban újraindult, akkor is csak rövid időszakot élt meg. A társaság Boeing 767-esének 1962-es festésmintája 1968-ig fokozatosan leváltotta a régit és 1997-ig volt használatos

bud-1997-05.jpg

A képen a Lufthansa B 737-300-asa vonja magára a figyelmet, de nekünk érdekesebb a Malév B 737-200-as a háttérben. A gép ablaksora alatt egy halvány csík, az Alitalia Partner felirat emlékeztet az 1992-1997 közötti magyar-olasz együttműködésre. Se a magyar, se az olasz légitársaság nem létezik már, és a hó is egyre ritkább vendég Ferihegyen

*

Amszterdam - Schiphol

Egy 2001. áprilisi, felejthető bázistúra és némi holland körút után, a szükségesnél előbb mentem ki a Schipholra, hogy a szürke, esős időjárás ellenére a hazautazás előtt néhány képet készítsek Európa egyik legjelentősebb repülőterén.

ams-2001-01.jpg

Viszonylagos csendélet a Transavia napokkal korábban átadott 737-esével és a KLM Boeing 767-esével. A közöttük lévő csáp egyelőre üres 

ams-2001-14.jpg

De már nem sokáig. A holland diszkont légitársaság másik Boeing 737-ese foglalta el, a 767-es helyét pedig a német Hapag-Lloyd gépe. Utóbbi festésmintája a hetvenes-nyolcvanas éveket idézi

ams-2001-02.jpg

Lassan gurul az utashídhoz az ír Aer Lingus mindössze két éves A321-ese

ams-2001-03.jpg

A 321-es ott áll meg, ahol az orrfutónak a felfestett típusjelzés alapján lennie kell. A gépet kiszolgáló műszaki már teszi is oda a féktuskókat

ams-eurocypria.jpg

Szürkület volt, esett is, és két terasz közötti folyosó üvegfala mögül fotóztam. Több mentségem nincs, hogy miért olyan amilyen az Eurocypria A320-asáról készült képem

ams-2001-04.jpg

A Kenya Airways Boeing 767-300-asa, szintén egy üvegfal mögül fotózva. Az afrikai légitársaság az ötödik üzemeltetője volt a gépnek, előtte-utána repülte az osztrák Lauda valamint vietnami, kínai, ausztrál, brazil és etióp cégek is

ams-2001-06.jpg

A fehér orrú City of Melbourne egy B 747-400M kombi változat, tehertérrel a 268 főre székezett utastér mögött. A kombi KLM Jumbók között ez volt a harmadik, ’90 januárjában adták át a hollandoknak, majd miután kivonták a szolgálatból, 2019-ben megszűnt létezni, az Egyesült Államokban szétbontották

ams-2001-08.jpg

Hátratolásra kész a norvég Karmasund hídról elnevezett Boeing 767-300-as

ams-2001-09.jpg

A holland királyi légitársaságnak 12 ilyen gépe volt, az egyik 2007-ben a Malévhoz került, ahol HA-LHC lajstromjellel két évig repült

ams-2001-10.jpg

A PH-BZO a KLM utolsóként átvett B 767-300-asaként már az ezredforduló után csatlakozott a kilencvenes években beszerzett 767-esekhez és a típussal teljesített utolsó járaton is ez a gép repült

ams-2001-11.jpg

A KLM és az amerikai Northwest együttműködése 1989-ig vezethető vissza és 1997-ben vett igazi lendületet. A légitársaság mólójánál DC-10-30-asok sorakoznak, a legközelebbi gépet a földalatti tartályból tankolják

ams-2001-13.jpg

A DC-10-es középső hajtóművének csak a hosszú szívócsatornája döntött egy kicsit, a hajtómű vízszintesen helyezkedik el a végén

ams-2001-15.jpg

Szemtől szemben az egyik legszebb szélestörzsűvel. A szabvány Northwest festésminta mellett voltak vegyes megoldások is: az egyik DC törzsére a KLM színei kerültek, a függőleges vezérsíkra pedig az amerikai társaságé, egy másik gépen a törzs maradt Northwest, a vezérsík pedig holland. A háttérben is zajlik egy Northwest DC földi mozgatása, a gépet az orrfutót megemelve vontatják

ams-2001-16.jpg

Egy Transavia Boeing 757-es érkezik az állóhelyre, hátul egy rövid törzsű iráni B 747SP áll. A 757-es 2003-ban az új-zélandi királyi légierőhöz került. A több technikai leszállással járó átrepülés nem ment zökkenőmentesen, Új-Fundlandon egy hókotró nekiütközött és a törzs megsérült, de végül helyben javíthatónak bizonyult. A gép 2007-ben nagyméretű teherajtót, megerősített padlót és beépített lépcsőt kapott és azóta is a kivi légierő szolgálatában repül 

*

Graz - Thalerhof

Az ezredforduló után a köznyelvben fapadosnak nevezett diszkont légitársaságok kínálata nálunk is elérhető közelségbe került és az egyes desztinációkra az addigi jegyár tizedéért is el lehetett jutni. Apró szépséghiba volt, hogy mivel ezek a társaságok 2002-ben még nem repültek Budapestre, az olcsó utazáshoz előbb el kellett jutni egy közeli reptérre. Például a polgári és katonai vegyes felhasználású Graz-Thalerhofra.

grz-2002-01.jpg

Az Austrian Airlines a hatvanas években a Caravelle-el lépett be a jetkorszakba. A francia gépet az amerikai DC-9-es követte a hetvenes évek közepén, később MD-81/82/83/87-esekkel bővült és fiatalodott a flotta – ezek egyike gurul a képen. Az Austrian 2005 júniusában búcsúzott a típustól 

grz-2002-02.jpg

A karcsú MD után kifejezetten köpcösnek hat a Lufthansa Boeing 737-500-asa. A Classicokat 2016-ig repülte a társaság, az  500-asból 33 darabbal rendelkeztek, 15-öt szétbontottak, és két gép kivételével a többit eladták

grz-2002-03.jpg

Ezt a Tyrolean (később Austrian) Dash 8-as fotót egyszer már használtam a blogon, amikor 2021 végén a típus kivonásáról írtam. Ha minden igaz, bérelt ATR 72-esek formájában idén nyáron visszatérnek a légcsavaros gépek az Austrian egyes regionális útvonalaira

grz-2002-04.jpg

Hátratolást nem igényelve, az orrfutót teljesen kifordítva, önerőből indul a Lauda Boeing 737-700-asa. Az azóta elhunyt F1-es autóversenyző, pilóta és üzletember, Niki Lauda által alapított légitársaság 2001-ben újonnan vette át és 2010-ig repülte ezt a gépet

grz-2002-05.jpg

Londonból érkező Ryanair járat. Jó ideje már többféle winglet megoldást láthatunk a 737-esek szárnyvégén, de ezen a 800-ason még nincs ilyen szerkezet

*

Budapest-Ferihegy

2005 márciusában és októberében nem csak szép időt, hanem egy-két érdekességet is kifogtam Ferihegyen.

bud-2005-03-01.jpg

A brit easyJet 49 darabot üzemeltetett a Boeing 737-es 300-as változatából. Az Airbusokkal váltott Boeingek többsége ma is repül az utasforgalomban vagy teherszállítónak átalakítva a világ valamelyik pontján

bud-2005-03-02.jpg

Hátratolás után, gurulás előtt – a gépet kísérő műszaki mindjárt lecsatlakoztatja vezetékét a gépről és útjára engedi a Malév 737-700-asát

bud-2005-03-03.jpg

A Szolovjov hajtóművek jellegzetes, vibráló fütyülésétől kísérve gurul az orosz Pulkovo Tu-134A-3-asa. Az 1978-as gyártású gép mellett további 20 üzemelt a szentpétervári légitársaság Tu-134-es flottájában

bud-2005-10-01.jpg

Ukrán nemzeti színek az Aerosvit Boeing 737-500-asán. A légitársaság alig 10 évig működött, Budapestre 1999-től repült

bud-2005-10-02.jpg

A Sabena 2001-es bedőlése után 2007-től működő Brussels Airlines egyik RJ 100-asa érkezik a 2-es terminálhoz, ahol már várja egy műszaki. Ezekből a négy hajtóművesekből is egyre kevesebb van, a képen látható gépet is leállították és néhány éve szétbontották

bud-2005-10-03.jpg

Éppen fordulni kezd a román Carpatair Saab 340-ese. A regionális légitársaság hat ilyen légcsavaros-gázturbinás gépet üzemeltetett, a Ferihegyen guruló YR-VGM-től 2006-ban váltak meg, és cseh lajstromba került

bud-2005-10-04.jpg

A hat Malév F70-es közül kettő, a HA-LME és a HA-LMF a 2-es terminál külső állóhelyén. A típussal teljesített utolsó Malév járatot az LMF teljesítette 2010. január 16-án, utolsó Fokkerként az LME hagyta el Budapestet 2010. december 10-én. Ma mindkettő Ausztráliában, az Alliance Airlines-nál van

*

Budapest-Ferihegy

2006 októberében napsütésnek nyoma sem volt, a 2001-es amszterdamival vetekedő, esős és fénytelen időben volt részem a ferihegyi teraszon. Kár, mert arra a napra is jutott néhány érdekesség.

bud-2006-11-01.jpg

A Tu-134-esnél már volt szó a Pulkovóról. Az Aeroflotból leszármazott cég 1992-ben kezdte a működését, flottájának gerincét 45 Tu-154-es képezte. A fotó abban az évben és hónapban készült, amikor a Pulkovo egybeolvadt a Rossiyával

bud-2006-11-02.jpg

Az Air Berlin F100-asa 1990-ben készült el a Fokker üzemében és bő egy évtizedig Amerikában repült. Azután évekig ingázott a Germania és az Air Berlin útvonalain, végül Ausztráliában kötött ki, annál a légitársaságnál, amelyhez a Malév F70-esei is kerültek

bud-2006-11-03.jpg

A 2004-ben felbukkant első fotók Air Berlin felirattal, de még a Boeing kék színvilágú Dreamliner festésmintájával ábrázolták a D-ABBN-t. A standard Air Berlin színekre átfestett gép 2009-ig maradt az 1978-ban alapított és 2017-ben megszűnt légitársaság flottájában

bud-2006-11-04.jpg

Az amerikai Delta 1996-97-ben egyszer már próbálkozott a budapesti járattal, majd Boeing 767-esei 2006-ban ismét feltűntek Ferihegyen, immár az újabb festésmintával. A járat ezúttal sem volt hosszú életű, még rövidebb ideig üzemelt, mint a tíz évvel korábbi próbálkozáskor

bud-2006-11-05.jpg

Alitalia A319-es indul – hátrafelé

bud-2006-11-06.jpg

Az amerikai fegyveres erőknek bedolgozó kontraktorok egyike az ATA, amelynek Közel-Keletre tartó L1011 Tristar gépe érkezik egy tankolás erejéig Budapestre. A DC-10-estől eltérően a középső hajtóművet nem a törzs fölé, hanem a végébe építették be, és egy S-alakú szívócsatornán kapta a levegőt

bud-2006-11-08.jpg

A spanyol Futura viszonylag jellegtelen színekbe öltöztette ezt a B 737-est. Az időközben 32 évessé érett Boeing albán lajstromban ma is repül

bud-2006-11-09.jpg

A 2006-os foci világbajnokságot Németország rendezte, és meglepő lett volna, ha a Lufthansa repülőgépein semmi nem utal erre. Az egyik A320-asra egy labda jutott

* * *

Fotó: Szórád Tamás