OKTÓBERI SPOTTER ALBUM
Mivel fotózni nem akkor megyek, amikor szép idő van, hanem amikor ráérek, az októberi nagygépes bejegyzésbe napfényes és szürke időben készült képek egyaránt kerültek. Ez nem csak a hol ilyen, hol olyan októberi időjárásban lőtt ferihegyi képekre érvényes, hanem azokra a tíz évvel ezelőtt, Grazban készült fotókra is, amelyekből a bejegyzés másik felét állítottam össze.
Ferihegyi napkelte egy érkező Wizz Air járattal.
A használatos pálya a 13L, oda tart a Belavia tömzsi B737-500-asa.
Futóbehúzás és kifordulás a spotter domb előtt.
Kargó 757-es a FedEx színeiben.
Az éjszakai órákban érkezett Budapestre a Bluebird Nordic sötétkék teherszállítója.
Az USAF Delaware állambeli Dover légierő bázisáról érkező teherszállító Boeing 767-es. Az Air Transport International sharkletes gépe valaha az American Airlines flottáját erősítette.
Ez a 767-es most is az American Airlines flottájához tartozik. Egy hétvégi reggelen érkezik Philadelphiából, hogy azután jó időre búcsút mondjon Budapestnek.
Egy Szuhoj Superjet napfényes felszállása a 31L pályáról.
A Turkish Airlines ezúttal a Boeing 737-es hosszú törzsű, 900ER változatával teljesíti a budapesti járatot.
Rövid időn belül több magángép is érkezett. A Hawker 750-es alatt a rákoshegyi víztorony és a Szent Teréz templom tornya látszik.
Lengyel lajstromú Gulfstream G280-as.
Cessna 560 Citation Excel, szintén a privát szektorból.
A Cessna 550 Citation olyan alacsonyan ül a földön, hogy a táblák feliratait a pilóták kis túlzással maguk mellett látják. A sárga táblán például azt, hogy a nekifutáshoz 2450 méter áll rendelkezésükre (TORA – Take Off Run Available).
A hófehér Gulfstream G200 Galaxynak a sárguló lombok adnak színes hátteret.
"Dreamliner livery" a neve ennek a hullámos festésmintának, amely a KLM-gépet díszíti.
A Smartwings Boeing 737-700-asának ismerős a ferihegyi futópálya; a gép korábban a Malév színeiben, HA-LOA lajstromjellel repült.
A napsütéses képek után következzen egy újabb borongós, amelyen az egyiptomi Nesma Airlines A320-asa fordul meg az 1-es pályán.
*
Múltidéző jelleggel következzen néhány, a fentiekhez hasonlóan vegyes, esős és jó idős kép Grazból. A napfényes képek 2008. május 7-én, a borús, esős idős képek 2008. június 30-án készültek. A fotópozíció a grazi repülőtér katonai szektora volt, a Nittner légibázis, amely akkoriban a svájctól bérelt F-5-ösöknek adott otthont. Májusban egy normál üzemnapot néztünk meg, júniusban a bérelt Tigerek visszaadási ceremóniája kapcsán jártunk ott.
Akkoriban még repült a Lauda Air, amelynek egyik A320-asa indul Graz-Thalerhofról.
Az Austrian Arrows kékhasú, OE-LTP lajstromjelű Dash 8-asa korábban a Tyrolean Airways gépe volt. 2011-ig repült osztrák lajstrommal, azután egy amerikai cég, a CommutAir vette át. Tavaly vonták ki a forgalomból.
A grazi székhelyű Robin Hood Aviation Saab 340-ese. A cég rövid, mindössze öt éves története során két ilyen géppel két belföldi és két külföldi desztinációra repült.
A svájci légierő személyszállító és légifotós Beechcraft 300-asa taxizik az esőben.
Egy közel 30 éves, alapkiképző Cessna 152-es az Austrian színeiben.
Felszállóban az Augsburg Airways Dash 8-asa. A légitársaság 2004 és 2013 között működött együtt a Lufthansa Regionallal.
A TUIFly egy éves Boeing 737-700-asának színes festése alig érvényesül a szürke időben. A gép 2013 óta Ruandában repül.
A bérelt F-5-ösök visszaadási ceremóniájára érkező svájci katonai vezetők a légierő Falcon 50-esén repültek Grazba.
A spanyol Gestair Falcon 900-asa.
A Lufthansa fékező Boeing 737-300-asa mögött karnyújtásnyira vannak a családi házak – lakóik egy aktív futópálya szomszédságában élnek.
Az Eurowings már régen nem használja a BAe-146-ost.
A végére egy ritkaságot hagytam: az orosz Tulpar Air felszálló Jak-42D gépét.
* * *
Fotó: Szórád Tamás