GYAKORLATOK FÖLDÖN-ÉGEN
Augusztus első napjaiban két helyszínen is akadt látnivaló. Még július végén Kecskemétre települt a Királyi Légierő (RAF) két Eurofighter Typhoon vadászgépe, hogy a Flying Sword elnevezésű közös kiképzési repülés során egy héten át közel-légiharcot gyakoroljon a magyar Gripenekkel. A Dunántúlon az amerikai hadsereg 7. lovassági ezrede 1. századának az Atlantic Resolve művelet keretében Európába települt harckocsijai és harcjárművei gyakoroltak közösen a tatai 25. Klapka György Lövészdandár katonáival.
MH 59. SZENTGYÖRGYI DEZSŐ REPÜLŐBÁZIS
A két Typhoon FGR4-es a RAF Lossiemouth 1(F) századához tartozik. RAF Coningsby mellett ez a skóciai bázis a másik olyan reptér, ahol 24 órás készültséget adnak a Eurofighterek.
A brit-magyar vegyes géppár előtt a díszfestésű 40-es gurul ki.
A vegyes géppárból először a Gripen gurul ki a 12-es pályavégre. A gépek előkészítése a központi zónában történt.
A Gripen nyomában érkezik a Eurofighter is.
A RAF vadászgépe egy gyakorló ASRAAM rakétát is hordoz.
A szélvédő mellett a passzív célfelderítő berendezés szenzora emelkedik ki törzsből.
A segédhajtómű fúvócsövéből származó szennyeződés látszik a szárny-törzs átmenetnél.
A brit pilóta mögött két hajtómű dolgozik. Ott ahol a Gripen még két keréken gurult, a Typhoon már a levegőben van és meredek emelkedésbe kezd.
Ilyenbe.
Az Egyesült Királyság budapesti nagykövete, Iain Lindsay egy brit katonával beszélget, de akkor sem jön zavarba, ha magyarul kell megszólalnia.
A RAF műszakijai a díszletként szolgáló gép vontatására készülnek. Erre a Typhoon-ra szükség lesz a délutáni feladatnál.
A vontatáshoz egy műszaki ül a pilótafülkébe.
Megérkezett a 40-es.
Alig fél óra múlva visszatér a vegyes géppár is.
*
MH KÖZPONTI GYAKORLÓ- ÉS LŐTÉR (0 PONT)
Egy 65 tonnás monstrum, az M1A2 Abrams áll a 0 ponton.
A gázturbinás Abrams félig hátulról, félig oldalról.
Egy kis beszélgetés az ágyúcső alatt.
Az Abrams mellett eltörpül az M113-as páncélozott szállítójármű, pontosabban annak aknavetős változata.
Az aknavetős jármű, akárcsak a kontingens többi része, hajón érkezett Európába, Antwerpen kikötőjébe. Onnan vasúton és közúton - tréleren - települtek Lengyelországba, majd tovább Németországba, Romániába, Bulgáriába és hazánkba.
A járműben egy kivehető, izraeli fejlesztésű 120 mm-es aknavető van.
A kisméretű aknavetős jármű hátulról.
Az aknavetős személyzet egyik tagja. A jobb karján lévő zászlón a jobb felső sarokban vannak a csillagok, mert az előírás szerint a csillagok mindig elöl vannak és a zászló hátrafelé "lobog".
M2A3 Bradley felderítő harcjármű. Fegyverzete egy 25 mm-es gépágyú, egy azzal párhuzamosított 7,62 mm-es géppuska és a TOW páncéltörő rakéta, amelynek kettős indítója a torony kép szerinti jobb oldalán látható. Bal oldalon a jármű parancsnokának infravörös és elektro-optikai megfigyelő berendezése van.
A Bradley belseje.
Franken-Humvee. A jármű platós változatát vegyes festésű elemekből rakták össze: egyszínű zöldből, terepszínűből és homokszínűből.
Abrams-ek és Bradley-k a lőtéren.
Mögöttük a vezetési pontot állították fel az M113-as sebesültszállító változatával, és az M88-as műszaki mentővel.
Tüzelőállásba gurul az M1-es harckocsi.
A magasba emelt csövet közel vízszintes állásba engedik.
Egymás után több lövés dördül el. A 120 mm-es harckocsi ágyú dörrenését hatalmas lángcsóva előzi meg.
A lovassági múltra emlékeztet a sarkantyú...
...és a Stetson-kalap.
Magyar tiszt dögcédulája a bakancs fűzője alatt.
Az egész harckocsit álcahálóval lehet beborítani.
Porfelhőt vonszolva érkezik egy Bradley a lőtérről.
Amint a jármű megáll, már nyílik is a hátsó ajtó.
Bradley-csendélet.
Hip és Abrams.
* * *
Fotó: Szórád Tamás