Előttük a vízözön – Tíz éve csapott le Dél-Ázsiára a szökőár
A cunami áldozatainak száma Szumátrán és Srí Lankán volt a legnagyobb. Az eltűntek felkutatása mellett segítséget, ivóvizet, élelmiszert és orvosokat kellett eljuttatni a túlélőkhöz. Fel kellett állítani egy rendszert, amelyben a helikopterek közvetlenül a katasztrófa sújtotta területre juttathatták el a segítséget. Ezalatt szállítógépek gondoskodtak arról, hogy a forgószárnyasoknak legyen mit szállítaniuk. A világ legkülönbözőbb részeiről érkező, többnyire katonai szállítógépeknek leszállási lehetőséget kellett biztosítani olyan repülőtereken, amelyeket a cunami megkímélt, de elég közel estek a pusztítás helyszínéhez, hogy a helikopterek fordulóidejét minimalizálni lehessen.
A tengerparti légibázisokon tárolt repülőeszközök egy része repülésre alkalmatlan állapotba került, illetve maguk a repterek kerültek víz alá. Így járt az indiai légierő is, amelynek az Andamán-tengeren lévő Nicobar szigetén is volt - és jelenleg is van - bázisa. Reggel 7 óra 30-kor egy Dornier 228-as rádióján jelentették, hogy a szigetet elárasztotta a szökőár és azonnali mentést kérnek.
Néhány óra múlva, közbenső tankolással, két An-32-es és egy Do-228-as indult Nicobarra. Az indiai légierő további An-32-eseket, Do-228-asokat valamint Il-76/78-asokat, Avro 748-asokat, Mi-8/17 és Chetak (a francia Alouette III indiai gyártású változata) helikoptereket mozgósított; összesen 50 repülőeszközt. A gépek az indiai partoknál, a Nicobar- és a Maldív-szigeteken valamint Srí Lankán, az ottani kormány kérésére dolgoztak.
A Thai Királyi Légierő és a haditengerészet UH-1 és Bell 212/412-es helikoptereket vetett be, hogy a fedélzetükre emeljék a romokba, fákba kapaszkodó embereket. Szingapúr is szomszédjai segítségére sietett. Első repülőgépe, december 28-án érkezett Thaiföldre, vegyes rakománnyal a fedélzetén. A C-130 Hercules szállítógépet két-két CH-47 Chinook és AS332-es Super Puma helikopter követte, majd további három Hercules. A gépekkel nemcsak rakomány, hanem mentőcsapatok is érkeztek. A szingapúri haditengerészet két, helikopterek üzemeltetésére alkalmas hajója is a térségbe érkezett, jelentősen lerövidítve a Chinookok fordulóidejét.
Az Ausztrál Királyi Légierő négy Herculest irányított a térségbe, amelyek december 29-től folyamatos légihidat biztosítottak a szintén Szumátrán lévő Medan és a leginkább sújtott Aceh tartomány fővárosa, Banda Aceh között. Ugyancsak Medanba repült egy ausztrál Boeing 707-es is, hogy azzal is növeljék a szállítókapacitást. Az ausztrál részvételt a haditengerészet részéről két Sea King helikopter támogatta.
Az ausztrál szárazföldi erők repülőiskolájától UH-1-eseket szállítottak Indonéziába, mégpedig egy bérelt An-124-es fedélzetén. Megérkezésük után a jó öreg, megbízható helikopterek azonnal csatlakoztak az egyre nagyobb és egyre több nemzetet érintő mentő és ellátó légiflottához.
A térségbe vezényelt erők közül a legtöbb géppel az Egyesült Államok rendelkezett, amelyet eleinte számos kritika ért, hogy lehetőségei ellenére csak lassan reagált a bajban. A U.S. Air Force és a U.S. Navy csendes-óceáni parancsnoksága egyaránt küldött repülőgépeket Thaiföldre és Srí Lankára és hajókat Szumátra partjaihoz.
A U.S. Navy első egysége, amely a térségben megjelent, a USS Abraham Lincoln repülőgép-hordozó volt, amelynek repülőezredéből a helikopterek jutottak főszerephez, miután 2005. január 1-től bekapcsolódtak a feladatokba. Ha az elárasztott területeken nem tudtak leszállni, akkor függés közben dobálta ki a személyzet a vizes palackokat és kannákat valamint az élelmiszer csomagokat. Ahogy nőtt a pilóták helyismerete, egyre több leszállásra alkalmas területet találtak.
A több napja tartó éhség és a szomjúság miatt, a leszállóhelyeket már a gépek földet érése előtt megrohanták az emberek. Félő volt, hogy előbb-utóbb baleset történik, ezért a helikopterekről röpcédulákat szórtak szét, amelyeken ábrákkal jelölték, hogy milyen veszélyeket rejt egy működő helikopter megközelítése.
A haditengerészet részérről a HH/SH/MH-60 típusokra hárult a feladatok teljesítése. A Seahawkok élelmet, egészségügyi tengerészeket szállítottak a partra, és sérülteket evakuáltak, akik közül sokan a hadihajókon és az időközben megérkezett USNS Mercy kórházhajón részesültek komolyabb ellátásban.
A Navy helikopter személyzetei akkor jutottak lélegzetvételhez, amikor a nagyobb kapacitású CH-46 és MH-53 helikopterekkel a fedélzetén, megérkezett két helikopter-hordozó, a USS Essex és a USS Bonhomme Richard.
A tengerészgyalogság kétéltű műveleteit támogató hajók nem csak helikoptereket küldtek a szárazföldre, hanem légpárnás járműveikkel terepjárókat, teherautókat és nehéz földmunkagépeket is partra szállítottak. Ezzel már nem csak a mentés kapott további támogatást, hanem a romeltakarítás is megkezdődhetett. A hadihajók konyhái és édesvíz-előállító berendezései teljes kapacitással dolgoztak, hogy az ivóvizet és az élelmet mihamarabb partra szállíthassák.
CH-46-os helikopterekkel és légpárnás járművel érkezik az amerikai tengerészgyalogság.
Repül, ha nem is magasan. Ivóvíz, élelmiszer és egy bulldózer a USS Bonhomme Richard egyik légpárnás járművén.
Az USAF is U Tapaón állított fel egy parancsnokságot a légierő repüléseinek koordinálására. A Japánban lévő amerikai bázisokról, Kadenáról és Jokotáról KC-135-ösök és C-130-asok érkeztek, majd január elején megjelentek a C-5 Galaxyk és a C-17 Globemaster III-asok is. A C-17-esek HH-60 Pave Hawk helikoptereket szállítottak, a KC-135-ösök további rakományt és katasztrófavédelmi szakembereket repítettek Srí Lankára.
Nagy-Britannia légiereje TriStarokat és C-17-eseket indított Indonéziába. Az indonéz és ausztrál légierő mellett a Royal Air Force is Banda Aceh repterét használta, ahol így már nem maradt hely további repülőgépeknek. A Royal Navy azokkal a Lynx helikopterekkel kapcsolódott be a feladatokba, amelyek egy hadihajó fedélzetén érkeztek Srí Lanka partjaihoz.
Európából még egy norvég C-130-as, egy Medevac konfigurációjú német Airbus 310-es, a francia hadsereg Gazelle helikopterei és a légierő C-135-ös és A310-es repülőgépei segítettek. A katonai repülőgépek és helikopterek mellett a civil légijárműveknek is bőven jutott feladat. A légitársaságok gépei, amelyek a turisták evakuálására érkeztek, technikai eszközöket és adományokat szállítottak Dél-Ázsiába.
Légi szállításra előkészített, ivóvízzel töltött kannák a USS Abraham Lincoln repülőgép-hordozón
A cunami pusztítása utáni hónapokban fokozatosan csökkent a repülések intenzitása. A helikopterek és repülőgépek fedélzetén a térségbe juttatott ivóvíz, élelem, technikai eszköz és egészségügyi segítség biztosította a túlélést, de az újjáépítés már más eszközöket igényelt.
***
Fotó: U.S. Navy, U.S. Air Force