Tengeri Lovag

Az amerikaiak által használt, lassan kiöregedő CH-46E Sea Knight (Tengeri Lovag) helikopterek a tengerészgyalogság (Marines) közepes helikopter századainál repülnek. Feladatuk, hogy minden időjárásban, éjjel és nappal tengerészgyalogosokat szállítsanak partra, vagy olyan utánpótlást és felszerelést juttassanak oda, amelyre a tengerészgyalogságnak a kétéltű és más műveletek során szüksége van.

A típus 2300 kg terhet vagy 14 főt szállíthat. Általában négyfős személyzet repüli, két pilóta, a gép műszaki állapotáért felelős “crew chief” és egy szerelő. A tandemrotoros elrendezésnek köszönhetően a CH-46-os nagyon stabil és igazi élvezet repülni vele. Ezt az élvezetet már csak néhány évig gyakorolhatják a tengerészgyalogság pilótái. Az 1964 óta szolgáló típust a haditengerészet 2004-ben vonta ki, a tengerészgyalogság az évtized közepéig tervezi üzemeltetni. Addig a CH-46-os közösség a világ számos pontján jelen lesz a Tengeri Lovaggal.

A kezdet. "Egy leendő CH-46-os tengerészgyalogos pilóta is ugyanannál a kiképző századnál kezdi a repülő kiképzést mint a többi haditengerészeti helikopterpilóta. A kiképzés végén kapják meg a pilótajelvényt, majd ki-ki a saját haderőneménél folytatja a típusátképzéssel."

Az első szolgálat. "Egy frissen kiképzett CH-46-os pilóta jelentkezik az egyik harci századnál, ahol további kiképzések várnak rá és közben másodpilótaként bevetéseket repül. Évente nagyjából 200 repült órával számolhat. Ez az első megbízatás, amely 3-4 éves időtartamú. Az a cél, hogy a fiatal pilóta annyi tapasztalatot gyűjtsön, hogy ennek a bizonyos első megbízatásnak a végére gépparancsnokká léphessen elő. Az első megbízatást mindenképpen le kell szolgálni, utána attól függ, hogy az illetőnek milyen tervei vannak, merre akar továbblépni. Egy egész életpályát lehet erre építeni. Rengeteg lehetőség van az előrelépésre, repülhet, oktathat vagy a törzsben is szolgálhat, tényleg csak az illetőn múlik."

Mindennapok szárazon és vizen. "A CH-46-os személyzetek sokszor ugyanúgy hónapokat töltenek a tengeren, mint haditengerészeti kollégáik, de, ha a feladatok szempontjából nem szükséges hajóra települniük, akkor inkább a szárazföldi bázisokon tartják őket és onnan repülnek bevetéseket. Abban mindkét haderőnem pilótái azonosak, hogy egyaránt repülhetnek hajóról vagy szárazföldről, és a feladataik között vannak hasonlóak is – például kutató-mentő bevetések vagy logisztikai feladatok – de az alapfeladatok mégis különböznek. A haditengerészet helikopterei jellemzően hajókra vannak telepítve és azokról repülnek logisztikai és a tengeri hadviseléssel kapcsolatos feladatokat. Ezzel szemben a tengerészgyalogság helikopterei, így a CH-46-os is, elsősorban a katonák partraszállítására és gyors átcsoportosítására, másodsorban a felszerelés és utánpótlás szállítására vannak. További feladataik a harci támogató műveletek, a már említett kutató-mentő bevetések, az előretolt töltőhelyek ellátása, sebesültszállítás valamint személyek kiemelése."

Egyensúly. “Egy CH-46-os közösség napi életét a havi kiképzési és karbantartási terv határozza meg, minden e két dolog körül forog. A pilóták vagy valamelyik feladatot repülik vagy a karbantartás hátterében segítenek. Egyfajta egyensúlyozás zajlik a repülések és a karbantartás megszervezése között. Olykor ez bizonyul a legnehezebb feladatnak.”

Osprey, a váltótípus. "MV-22-es átképzésre teljesen változó szakmai múlttal kerülnek az emberek. Van közöttük teljesen kezdő pilóta és van, aki többéves gyakorlattal érkezik az Osprey-ra. A tapasztaltak közül többen a CH-46-osról váltanak, de vannak, akik korábban merevszárnyú típuson repültek. Ez a módszer nagyon jó, mert a legkülönbözőbb tapasztalattal rendelkező pilóták ülhetnek ugyanabba a pilótafülkébe."

A fenti gondolatokért köszönet illeti Dave Pope tengerészgyalogos századost, CH-46-os oktató-helikopterpilótát.

Fotó: U.S. Marine Corps, U.S. Navy

* * *