Bárkit, bárhonnan, bármikor

A Japánban bekövetkezett természeti és ipari katasztrófát követően a cseh kormány úgy döntött, hogy a szigetországban lévő cseh állampolgárokért útnak indítja a légierő két Airbus 319CJ repülőgépét.

A két repülőgép 106 utassal a fedélzetén március 17-én érkezett vissza Tokióból. Az utasok többsége cseh állampolgár volt, de számos külföldi is a gépeken utazott, amelyeken bőven akadt még szabad ülőhely, mivel sokan nem érkeztek meg az Airbusok indulásáig. A prágai leszállást követően azokon az utasokon, akik kérték, egészségügyi vizsgálatot végeztek, de rendellenességet egyiküknél sem tapasztaltak. A két Airbuson a sugárszennyezettség mérése negatív volt.

Március 14-én, azt követően, hogy a cseh kormány meghozta a döntést a repülőgépek indításáról, a Prága-Kbelyben települő szállítórepülő alakulat egy órán belül felkészítette az A319-eseket az útvonalra. Az átrepülési és leszállási engedélyek beszerzése azonban további egy napot vett igénybe. Az orosz hatóságokkal a novoszibirszki és habarovszki technikai leszállásokat kellett koordinálni, a japánokkal pedig a szóba jöhető repülőterek használatát. A gépek csak Novoszibirszkben vettek fel üzemanyagot.

Az A319-esek utasszállító konfigurációban teljesítették a feladatot. Az utaskabint szükség esetén sérültek szállításához is át lehet alakítani, 4-5 óra alatt összesen hat fekvőhely helyezhető el a fedélzeten. A hatból kettő a súlyos sérültek szállítására van kialakítva, a többi négy pedig hordágy. A fekvőhelyeket az utaskabin első felében lehet elhelyezni, a hátsó rész marad az utasoké. A gépek ebben a konfigurációban eddig csak Afganisztánból szállítottak haza sebesülteket, de, amint azt a 241. szállítórepülő század helyettes parancsnoka elmondta, ha szükséges bármikor útnak indíthatják őket a külföldön bajba került cseh állampolgárokért is, nem csak a fegyveres erők tagjaiért.

Ha sebesült katonák hazaszállításáról van szó (STRATEVAC - Strategic Evacuation) a 241. szállítószázad 120 perces készültséget ad, tehát a parancs kiadásától számított két órán belül készek az indulásra. Az egészségügyi személyzetet és a felszerelést a Plzen-Line bázis légi mentőszolgálata adja. Általában két orvos és három ápoló(nő) repül, de, ha a sebesültek állapota megköveteli, akkor a specialisták is az egészségügyi team-mel tartanak. Légiszállításról lévén szó - az Airbus 319-esek 7 órát tölthetnek a levegőben - külső segítség értelemszerűen nem jöhet szóba, így az egészségügyisek minden szükséges eszközt és készítményt magukkal visznek. A fedélzeten ugyanolyan eszközöket használnak, mint a “földi” kórházak intenzív osztályán dolgozók. Az eszközök energiaellátását a repülőgép rendszerei biztosítják.

Sebesültek vagy sérültek szállítására a csehek CASA C-295-ös légcsavaros szállítógépei is berendezhetőek, igaz sokkal rövidebb útvonalakon használhatók, mint az Airbusok.

A katonai szállítórepülők kedvelt mottóját - Bármit, bármikor, bárhova – a csehek egy kicsit módosították, és az alig négy éve üzemeltetett Airbusokkal elvégezték a feladatot. Hiszen lássuk be, Japán bizony nem a szomszédban van. Mindenesetre adófizető állampolgárként jó érzés lehet tudni, hogy, ha nagy a baj, a légierőm eljön értem. 

***

Fotók: www.army.cz