Task Force Hippo

Ezév január elején érkezett meg a bagrami repülőtérre a cseh légierő három Mi-171S közepes szállító helikoptere és száztíz katonája, köztük húsz fő hajózó. Ezzel megkezdődött a csehek két évre tervezett afganisztáni helikopteres szerepvállalásának teljesítése. A személyi állomány váltása négyhavonta történik, az első kontingens a napokban tért haza. Ebből az alkalomból tekintsünk vissza egy kicsit a kezdetekre.

A cseh haderő 2004 márciusa óta van jelen Afganisztánban, de helikoptereik első ízben kerültek bevetésre. 2009-ben Csehország kezdeményezte a Mi-8/17/171 Hip közepes szállító helikopterekre épülő programot. A program célja a NATO helikopteres szállító kapacitásának növelése, mivel a szövetség ezen a területen, Afganisztánban hiányos képességekkel bír. A HHTF (Hip Helicopter Task Force) elnevezésű kezdeményezéshez a cseheken kívül Magyarország, Szlovákia, Lengyelország, Albánia, Norvégia, Nagy-Britannia, Törökország, és Spanyolország csatlakozott.

A feladatra a cseh légierő 23. Helikopterbázisának (23.zVrL, Prerov) Mi-171-es helikoptereit jelölték ki. Mivel csak modernizált gépek kitelepítése jöhetett szóba, a kiválasztott helikoptereken a prágai LOM hajtott végre modernizációs munkákat, együttműködve a Mi-171-es gyártójával. A korszerűsítés érintette a navigációs és kommunikációs rendszert, valamint a helikopterek infravörös rakéták elleni passzív önvédelmi rendszerét. Az elvégzett munkát a gépek műszaki átvételekor nem megfelelőre értékelték, és az átvételt elhalasztották. A hibákat kijavították, így a cseh légierő jelenleg öt darab modernizált Mi-171S helikopterrel rendelkezik.

Néhány hajózó az adott feltételekkel nem kívánt részt venni az afganisztáni műveletekben, megtagadta a feladatot és a nyugdíj mellett döntött. Petr Schwarz ezredes, az Afganisztánba települt első helikopterkontingens parancsnoka szerint „…az élet már csak ilyen. Az afganisztáni bevetés nem önkéntes vállalkozás. Ha valaki nem vállalja, hogy hivatásos katonaként a kapott parancs értelmében részt vegyen benne, akkor egy lehetősége van, a nyugdíjazás. A jelenleg aktív prerovi pilóták közül valamennyien kimennek majd Afganisztánba”.

Az első afgán rotációhoz azokat a hajózókat választották ki, akik a megfelelő nyelvtudás mellett, műszeres (IFR) és éjjellátó készülékre (NVG) vonatkozó jogosítással is rendelkeztek és már kellő tapasztalatuk volt a kötelékrepülésben, harci alakzatban, éjjel és nappal egyaránt.

A kiválasztott hajózószemélyzetek továbbképzését és felkészítését igyekeztek a majdani afganisztáni körülményekhez leginkább hasonlító környezetben lebonyolítani. Ennek egyik legfontosabb eleme egy kéthetes magashegyi kiképzés volt. Mivel Csehországban csak 1340 méter magasan gyakorolhattak, más megoldást kellett találni. A választás a francia Pireneusokra esett, ahol közel 3000 méterig emelkedhettek.

A négy Mi-171-esből, két Mi-24-esből és közel nyolcvan főből álló cseh csapat nyolcórás repüléssel és két technikai leszállással jutott ki Franciaországba, a hegyi kiképzőközpontba. Az elsődleges cél a kétezer méter feletti leszállások gyakorlása volt. Emellett gyakorolták még a mély völgyekben történő repülést, és a fedélzeti csörlő használatát magashegyi körülmények között.

A 2009 tavaszán lezajlott gyakorlaton két magyar Mi-17-es is részt vett.

A magashegyi repülések mellett két napon keresztül az NVG használatát is gyakorolták, szintén a hegyek között. A csehek által használt NVG optimális esetben valóságközeli képet ad, amelyben a pilóta zöld háttér előtt szürke kontúros képet lát. A két-három órás NVG repülések során a komfortérzetet jelentősen csökkenti, hogy a cseh Mi-171-es pilóták által használt, egyébként könnyű amerikai Gentex sisak a rászerelt éjjellátó készülékkel együtt már közel három kilogrammot nyom.

A sivatagi fel- és leszállások gyakorlására már Izraelben került sor. Afganisztánban mindennapos lehet a helikopter által kavart homok- és porfelhőben végrehajtott fel- és leszállás. A jelenség „brown-out”-ként ismert és hasonló a hó által okozott „white-out”-hoz. A személyzet mindkét esetben könnyen kerülhet abba a helyzetbe, hogy a repülés legkritikusabb fázisában elveszíti a talajlátást. Ez a jelenség Afganisztánban is sok helikopter baleset forrása volt, nem árt tehát komolyan venni.

A helikopterek egy An-124-es fedélzetén érkeztek meg Afganisztánba. A légi szállításhoz  le kellett szerelni a helikopterek forgószárnyait, a faroklégcsavart, és a vezérsíkokat, le kellett engedni az üzemanyagot és a futóművek rugóstagjaiban lévő nitrogént is. Még a kerekekben lévő nyomást is a minimumra kellett csökkenteni, hogy néhány centit nyerjenek, mert a Mi-171-esek így is csak „cipőkanállal” fértek be a Ruszlán rakterébe.

A kirakodás után azonnal megtörtént a helikopterek összeszerelése. A Mi-171-eseket Afganisztánban is saját műszaki csapat készíti fel a repülésre, ápolja és javítja, tábori körülmények között 1000 órás mélységig. Ennél komolyabb szintű javításokra haza kell majd szállítani a gépeket.

A helikoptereket összeszerelés után átrepülték a kelet-afganisztáni Paktika tartományban lévő előretolt bázisra (FOB), Saranába, ahol már két hónapja dolgozott egy stáb, hogy a helikopterek érkezéséig minden elkészüljön. A FOB létrehozásban jelentős szerepet játszott az a fiatal cseh Mi-24-es pilóta, aki a 2009-es év első felében a helyszínen mérte fel a lehetőségeket. Először a tervezésben vett részt, majd a bázis kialakításán dolgozott. Irányításával körbekerített, szilárd burkolatú állóhelyek készültek, és több épület mellett elkészült egy könnyűszerkezetes hangár is.

A cseh hajózószemélyzetek még Bagramban kaptak egy alapos földi felkészítést, de a gyakorlórepüléseket már Saranából kezdték meg. Először a környékkel és az üzemeltetési körülményekkel ismerkedtek egy, már harci tapasztalatokkal rendelkező század felügyelete és ellenőrzése mellett. A hajózók egy feladat során többször le- és felszálltak a poros terepen, minimális látás mellett (brown-out!), valamint a 3000 méter magasan lévő leszállóhelyeken is.

A gyakorlórepülések során a szállító helikopterek fedélzeti lövészei is éles lőgyakorlatot tartottak. Egy-egy helikopter fedélzetén három lövész van, fegyverük a 7,62 milliméteres PKM géppuska.

Január 25-én 18 órától hadra fogható a cseh helikopterkontingens, amely immár Task Force HIPPO néven, az amerikai Task Force FALCON részeként repüli feladatait. A cseh Mi-171-esekre és személyzetükre személy- és teherszállítás, vizuális felderítés, és sebesültszállító bevetések várnak.

* * *

Fotó: ACR