CJPRSC 2015 - Gyakorolj úgy, mintha harcolnál

cjprsc15-01.jpg

Szeptember 7. és 24. között kéthetes személyi mentési kiképzés (CJPRSC – Combined Joint Personal Recovery Standardization Course) zajlik a kijelölt magyarországi gyakorlótereken és repülőtereken. A kurzus célja a személyi mentésre bevethető többnemzeti erők tevékenységének összehangolása, a személyzetek képzése a tervezési fázistól a végrehajtáson át a tapasztalatok feldolgozásáig és természetesen az eljárások gyakorlása. 

A résztvevő repülőeszközök központi bázisa az MH Pápa Bázisrepülőtér, ahol szeptember 17-én a CJPRSC 2015 bemutatónapjára is sor került. Egy személyi kiemelési gyakorlat forgatókönyve sokféle lehet; egységétől elszakadt, sebesült katona vagy lelőtt gép személyzete is várhat a harci kutató-mentőkre és a kiemelésre. A bemutató során két hajózó kimentésére került sor.

cjprsc15-03.jpg

A Lengyelországból érkezett két helikoptertípus egyike a Mi-24-es volt.

cjprsc15-05.jpg

A francia légierő egyik SA330 Pumája a füvön nyűgözve.

cjprsc15-07.jpg

Orrfutóját emeli a lengyelek PZL W-3 Gluszec helikoptere. A W-3-as harci kutató-mentő feladatokra specializált változatát a fülke feletti szenzortoronnyal, orr alatti 12,7 mm-es géppuskával, modernizált navigációs rendszerrel, többfunkciós és taktikai kijelzőkkel és önvédelmi rendszerekkel látták el. Az éjszakai műveletek miatt a személyzetek felszerelésének az éjjellátó szemüveg (NVG) is része.

cjprsc15-08.jpg

Az olasz haditengerészet EH-101-esét tankolják a pápai üzemanyagosok kocsijából.

cjprsc15-10.jpg

A szolnokiak Mi-8-asa a hangár előtti betonon. A háttérben a gyors tempóban épülő új irányítótorony emelkedik és nő a régi fölé.

cjprsc15-11.jpg

Egy pápai traktor vontatja az olaszok harci kutató-mentő HH-212-esét.

*

cjprsc15-22.jpg

A személyi mentést támogató repülőeszközök egyike, az olasz légierő istranai ezredének Afganisztánt is megjárt AMX-e kezdi a felszállást.

cjprsc15-24.jpg

Miközben a két AMX nagyobb magasságban dolgozik, alattuk egy fegyveres A109-es géppár köröz. A belga könnyű helikopterek folyamatosan a leszállóhely légterében maradnak, személyzeteik a környéket tartják szemmel.

cjprsc15-25.jpg

A mentésre két Super Puma érkezik. A spanyol forgószárnyasok az első rárepülésből kifordulnak és újabb megközelítést hajtanak végre.

cjprsc15-26.jpg

A rejtőzködő hajózók színes füsttel jelzik a helyzetüket. A füst a viszonylag erős szél irányát is mutatja, bár az a hajladozó fákon is látszik.

cjprsc15-27.jpg

Leszáll az első gép.

cjprsc15-28.jpg

Amint földet ér, a kiemelő erők első katonái már kint is vannak és biztosítják a helikoptert. A kiemelő erők (EF - Extraction Force) feladatát magyar, spanyol, német, lengyel, svéd, olasz és francia katonák gyakorolják.

cjprsc15-29.jpg

Egyikük a földre hasalva keresi az ellenséget.

cjprsc15-30.jpg

A többiek egymást biztosítva nyomulnak előre.

cjprsc15-31.jpg

Leszáll a második Super Puma is.

cjprsc15-32.jpg

A katonák a helikopter jobb oldalán szállnak ki, a bal oldalt a fedélzeti lövész fegyvere biztosítja.

cjprsc15-33.jpg

Az aljnövényzetben és a fák között lesben áll az ellenség. A szembenálló erők szerepében ezúttal magyar katonákat láthattunk. A 113 fős olasz kontingens után a legnagyobb létszámban, összesen 56 fővel a Magyar Honvédség vesz részt a kurzuson.

cjprsc15-34.jpg

A kiemelő erők kirakása után a helikopterek felszállnak.

cjprsc15-35.jpg

A katonák a felszállást biztosítják. 

cjprsc15-36.jpg

A kiemelő erők katonái benyomulnak a fák közé. Az ellenséges erők elhelyezkedéséről az Agusták fedélzetéről is kaphatnak információt.

cjprsc15-37.jpg

Az előőrs után a főerők is előrenyomulnak. A fegyverropogás a helikopterek érkezése óta folyamatos.

cjprsc15-38.jpg

Megvannak a pilóták! A kiemelő erők egy része már a helikopterek fogadására készül.

cjprsc15-39.jpg

Az addig biztonságos légtérben várakozó Super Pumák visszaérkeznek a kiemelésre.

cjprsc15-40.jpg

Jelzés a helikopterek pilótáinak, ezúttal színes vászondarabbal.

cjprsc15-43.jpg

Néhányan a visszavonulást fedezik.

cjprsc15-44.jpg

Az egyik hajózó sérülése olyan, hogy hordágyon kell a helikopterhez szállítani, társa saját lábán megy a géphez.

cjprsc15-45.jpg

Az első gép már felszállt, amint az utolsó katona is beszáll, a második is követi.

cjprsc15-46.jpg

Addig semmi sem biztos, amíg a kutató-mentő gép biztonságos terület fölé nem ér. A spanyol fedélzeti lövész fegyvere mögül figyeli a helikoptere alatt elsuhanó terepet. 

cjprsc15-47.jpg

A helikopterek elhagyják a környéket.

*

cjprsc15-49.jpg

Visszatérnek Pápára a mentést fedező AMX-ek. A Litening célzókonténert hordozó gép átstartol és még egy körre megy leszállás előtt.

cjprsc15-51.jpg

A kiemelést végrehajtó helikopterek egyike is leszálláshoz helyezkedik be. A forgószárnyasok is a futópályára szállnak le, utána gurulnak kijelölt állóhelyeikre.

cjprsc15-53.jpg

A kiemelést fedező két Agusta az előretolt töltőpontra (FARP) száll le.

cjprsc15-56.jpg

A pilóta a fülkéből jelez, hogy mehet a töltés és az olasz üzemanyagosok már töltik is a 109-est. A FARP-ok az olasz mellett brit, francia és holland személyzettel dolgoznak.  

cjprsc15-54.jpg

Miközben a töltés zajlik, a háttérben újabb helikopterek érkeznek vissza Pápára. A franciák és a lengyelek a kiemelési bemutatóban nem vettek részt, nekik másutt akadt dolguk. A francia Puma a pályairányra fordul ...

cjprsc15-57.jpg

... és kiengedett futóművekkel közelít a lengyel Mi-24-es is.

cjprsc15-58.jpg

Az A109-es tartályai gyorsan megtelnek, a töltésnek vége és a töltőnyílás fedele is a helyén van már. 

cjprsc15-59.jpg

Az olasz üzemanyagos visszaérkezik a tartálykocsihoz, az Agusta fedélzeti lövésze várja, hogy visszamehessen a helikopterhez. Mögöttük éppen véget ér a másik 109-es töltése.

cjprsc15-60_1.jpg

Ismét levegőben a belga gépek, de csak azért, hogy 200 méterrel előrébb leszálljanak a gurulóúton kijelölt állóhelyükre.

cjprsc15-02.jpg

A CJPRSC 2015 jelvénye. A fehér és fekete szárny a nappali és az éjjeli műveleti képességet, a kés a túlélést, a villám a kommunikációt jelképezi. A jelvény alatt látható szögesdrót a hadifogságra utal, de középen nem ér össze, hiszen sikeres mentés esetén a bajtársból nem lesz hadifogoly. 

* * * 

Fotó: Szórád Tamás