KÉPEK A RÉGI ALBUMOKBÓL: LENGYEL VASAK AZ ORSZÁGÚTON ÉS MÁSUTT

Nagyjából 20 évvel ezelőtt engedélyt kértem a lengyel légierőtől, hogy a kijelölt országút szakaszokról akkoriban gyakran végrehajtott gyakorlatok egyikére ellátogassak. Nem is időzíthettem volna rosszabbul, mert a DOL-nak (Drogowy Odcinek Lotniskowy) nevezett gyakorlatok megrendezését éppen felfüggesztették. Mivel nem volt miért kiutazzak, a lengyel sajtótiszt egy postacímet kért azzal, hogy küld egy pár fotót a lengyel gépekről. Valóban csak néhányat küldött, nem is mind DOL során készült, de jó minőségű, 21x15-ös darabok voltak a borítékban és természetesen azt is értékeltem, hogy vette a fáradságot, és foglalkozott a dologgal.

dol-00.jpg

A Minsk Mazowieckiben lévő 23. repülőbázis 1. harcászati repülőszázadának MiG-29-ese egy szép, erdő menti útszakaszon gurul. A 111-est 1990-ben vették át a lengyelek és ma is repül. A modernizált példány megúszta, hogy Ukrajnába szállítsák, ellentétben 14 másik lengyel 29-essel, köztük az összes ex-német géppel

dol-01.jpg

A miroslawieci 1. harcászati repülőezred 1. századának kétüléses Szu-22UM-3K gépe alacsonyan, a hátsó fülke feletti nyitott periszkóppal. A hagyományos terepszínt a Szuhojokon is a világosszürke váltotta

dol-02.jpg

A kép akár Pápán, a magyar Szuhojok utolsó bázisán is készülhetett volna, mondjuk a kétezres évek közepén, azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy a lengyel Szu-22M4-esek nem csak üzemképesek, de hadrafoghatóak is voltak. A középső együlésesre földi célok elleni H-25ML lézerirányítású rakétákat függesztettek  

dol-03.jpg

A fékszárny állásából ítélve felszálló Szuhojjal van dolgunk. A lengyelek nem kótyavetyélték el ezt az értékes platformot, és a tervek szerint az idei év végéig üzemeltetik, a pilóták pedig a Dél-Koreából beszerzett FA-50-esen folytathatják pályafutásukat

dol-04.jpg

Mint tudjuk, a közúti közlekedésben fontos a követési távolság betartása

dol-05.jpg

A tigrismintás MiG-21UM napjainkban a krakkói repülési múzeumban pihen. A háttérben járó hajtóművekkel várakozó 841-es C-130-as az első Hercules volt, amely európai üzemeltetőhöz került. Svédországban Tp84 típusjelzéssel, 1965-től repült, ma a 843-assal együtt a göteborgi Aeroseumban látható

dol-06.jpg

A lengyel légierő 1402-es oldalszámú An-26-osa katonai alkalmazását követően a civil légi áruszállításban kapott feladatot

*

A DOL hosszú kihagyás után tavaly szeptemberben újraindult, idén is volt és lesz, s mivel Lengyelország erős „támogatóval” a háta mögött mindent (is) beszerez, immár újabb típusok színesítik a két évtizede még leginkább MiG-29-esek és Szu-22-esek uralta képet.

* * *

Fotó: Pawel Bondaryk, Krzysztof Salata