SHERMAN A TÖLGY ÁRNYÉKÁBAN
A legenda szerint, amikor egy hadifogságba esett német tiszt közelebbről is megnézhetett egy Sherman harckocsi-csoportosítást, azt mondta: „Egy Tigrisünk tíz ilyen harckocsival felér, csak az a baj, hogy Önöknek mindig van egy tizenegyedik.” Hogy ez a mondat ebben a formában elhangzott-e, az korántsem biztos, de az igen, hogy az M4 Sherman különböző változataiból valóban nagy mennyiség, közel 50 ezer darab készült és ebből bőven maradt az utókorra is. Például Belgiumban, a holland határtól néhány kilométerre fekvő Mopertingenben, ahol egy hatalmas tölgy alatt egy ilyen harckocsi emlékeztet a település 1944. szeptember 7-i felszabadítására.
Az ötvenedik évfordulóra, 1994-ben emelt emlékmű mellé kilenc évvel később, 2003-ban került a ma is ott látható Sherman. A közepes harckocsit tíz üzemben gyártották az Egyesült Államokban. A teljes gyártási mennyiségből a legtöbbet, 17947 darabot a Chrysler állított elő, ebből 7499 darab az 1942 júliusa és 1943 novembere között gyártott M4A4 változat volt. Ez a változat csak a Chryslernél készült. Az 5864 sorozatszámmal gyártott mopertingeni harckocsi eredetileg a brit hadsereg számára készült Sherman VC Firefly volt. A brit típusjelölések rendszerében a V az amerikai M4A4-esen alapuló változatot jelöli, a C pedig azt, hogy az eredeti 75 mm-es ágyú helyett a brit harckocsin egy 76,2 mm-es, 17 fontos OQF17-es (Ordnance Quick Firing 17) ágyú volt. Ezzel a fegyverrel már eredményesen vehette fel a harcot az olyan harckocsikkal szemben is, mint a Párduc vagy a Tigris. A háborút túlélt Firefly a belga hadseregnél kötött ki, végül évtizedekre egy gyakorlótérre került. Az ezredforduló után sikerült kimenteni onnan és kiállítási célra átépíteni az amerikai M4A4(75) változattá.
1. hadsereg, 19. hadtest, 2. páncélos hadosztály, a hadsereg légiereje Európában – amerikai jelvények a belgiumi emlékfal fekete márványtábláján
Az amerikai felségjel fehér csillaga szinte világít a sötét festésen. Ugyancsak fehérrel kerültek fel a jármű hovatartozását jelentő számok is: 2. páncélos hadosztály, 67. harckocsi-zászlóalj, D század
A 2. páncélos hadosztály, a Hell on Wheels (Gördülő Pokol) jelvénye a mopertingeni Sherman oldalán. A háromszög sárga szelete a lovassági múltra, a kék a lövészekre, a vörös a tüzérségre utal. A lánctalp a mozgékonyságot és a páncélvédettséget, az ágyú a tűzerőt, a villám a gyors csapást jelképezi
A lánckerék mögött három futógörgőpár sorakozik. Az M4A4-esen használt motortípus miatt a jármű testét 28 cm-rel meghosszabbították, ezért a kerékzsámolyok között is nagyobb volt a távolság, mint más Sherman változatokon
A kerékzsámolyok felfüggesztésére többféle megoldás született. Ezen a harckocsin késői változatú VVSS (Vertical Volute Spring System) felfüggesztés van
A láncfeszítő kerék korlátozott használatra alkalmas T37-es acél lánctalpat feszít
A jelvény mögött az oldalpáncélra hegesztett pótpáncél egy darabja látszik
A segédvezető-lövész 7,62 mm-es Browning géppuskája átalakításkor került a járműre. Az amerikai M4A4-esektől eltérően a brit Firefly-okon csak négyfős volt a személyzet, segédvezető-lövész nem volt, mert kellett a hely a 76,2 mm-es ágyú nagyobb lőszereinek
A lövegpajzs is egy M4A4-esé. Jobbra a párhuzamosított 7,62 mm-es géppuska csöve látható, baloldalon az optikai irányzó van, a géppuskacső alatt a vezető periszkópja látszik kissé elfordítva
Fényszóró-szemek, drótkötél és lehajtott lövegtámasz. A Firefly-ok tornyát a hosszú cső miatt szállításkor vagy áttelepüléskor hátrafordították, ezért azokon a járműveken a lövegtámasz a torony mögött volt
A nyolcszögletű keretbe foglalt betűjelzés alapján a hajtásház öntvénye a számos beszállító egyikénél, az American Steel Foundries Illinois állambeli üzemében készült
A torony hátoldalán látható dudor a harckocsi rádióberendezését rejtette. A Firefly-okon ehhez még egy lőszertartót is rögzítettek. Az öt darab, hathengeres soros motor egyesítéséből született Chrysler A57 Multibank erőforráshoz a hátfalon lévő ajtók nyitása után lehetett hozzáférni
Van, akit ez a látvány fogad, amikor reggel munkába indul, mert a keskeny szervizút túloldalán, 20-25 méterre a harckocsitól már családi házak állnak
Az emlékmű az utca és a szervizút közötti földsávon van. A Shermant annyira takarja a már nagyra nőtt növényzet, hogy könnyű elmenni mellette
* * *
Fotó: Szórád Tamás