SHERMAN A TÖLGY ÁRNYÉKÁBAN

0585.jpg

A legenda szerint, amikor egy hadifogságba esett német tiszt közelebbről is megnézhetett egy Sherman harckocsi-csoportosítást, azt mondta: „Egy Tigrisünk tíz ilyen harckocsival felér, csak az a baj, hogy Önöknek mindig van egy tizenegyedik.” Hogy ez a mondat ebben a formában elhangzott-e, az korántsem biztos, de az igen, hogy az M4 Sherman különböző változataiból valóban nagy mennyiség, közel 50 ezer darab készült és ebből bőven maradt az utókorra is. Például Belgiumban, a holland határtól néhány kilométerre fekvő Mopertingenben, ahol egy hatalmas tölgy alatt egy ilyen harckocsi emlékeztet a település 1944. szeptember 7-i felszabadítására.

0579.jpg

Az ötvenedik évfordulóra, 1994-ben emelt emlékmű mellé kilenc évvel később, 2003-ban került a ma is ott látható Sherman. A közepes harckocsit tíz üzemben gyártották az Egyesült Államokban. A teljes gyártási mennyiségből a legtöbbet, 17947 darabot a Chrysler állított elő, ebből 7499 darab az 1942 júliusa és 1943 novembere között gyártott M4A4 változat volt. Ez a változat csak a Chryslernél készült. Az 5864 sorozatszámmal gyártott mopertingeni harckocsi eredetileg a brit hadsereg számára készült Sherman VC Firefly volt. A brit típusjelölések rendszerében a V az amerikai M4A4-esen alapuló változatot jelöli, a C pedig azt, hogy az eredeti 75 mm-es ágyú helyett a brit harckocsin egy 76,2 mm-es, 17 fontos OQF17-es (Ordnance Quick Firing 17) ágyú volt. Ezzel a fegyverrel már eredményesen vehette fel a harcot az olyan harckocsikkal szemben is, mint a Párduc vagy a Tigris. A háborút túlélt Firefly a belga hadseregnél kötött ki, végül évtizedekre egy gyakorlótérre került. Az ezredforduló után sikerült kimenteni onnan és kiállítási célra átépíteni az amerikai M4A4(75) változattá.

0580.jpg

1. hadsereg, 19. hadtest, 2. páncélos hadosztály, a hadsereg légiereje Európában – amerikai jelvények a belgiumi emlékfal fekete márványtábláján

0597.jpg

Az amerikai felségjel fehér csillaga szinte világít a sötét festésen. Ugyancsak fehérrel kerültek fel a jármű hovatartozását jelentő számok is: 2. páncélos hadosztály, 67. harckocsi-zászlóalj, D század

0587.jpg

A 2. páncélos hadosztály, a Hell on Wheels (Gördülő Pokol) jelvénye a mopertingeni Sherman oldalán. A háromszög sárga szelete a lovassági múltra, a kék a lövészekre, a vörös a tüzérségre utal. A lánctalp a mozgékonyságot és a páncélvédettséget, az ágyú a tűzerőt, a villám a gyors csapást jelképezi

0586.jpg

A lánckerék mögött három futógörgőpár sorakozik. Az M4A4-esen használt motortípus miatt a jármű testét 28 cm-rel meghosszabbították, ezért a kerékzsámolyok között is nagyobb volt a távolság, mint más Sherman változatokon

0588.jpg

A kerékzsámolyok felfüggesztésére többféle megoldás született. Ezen a harckocsin késői változatú VVSS (Vertical Volute Spring System) felfüggesztés van

0600.jpg

A láncfeszítő kerék korlátozott használatra alkalmas T37-es acél lánctalpat feszít

0589.jpg

A jelvény mögött az oldalpáncélra hegesztett pótpáncél egy darabja látszik

0593.jpg

A segédvezető-lövész 7,62 mm-es Browning géppuskája átalakításkor került a járműre. Az amerikai M4A4-esektől eltérően a brit Firefly-okon csak négyfős volt a személyzet, segédvezető-lövész nem volt, mert kellett a hely a 76,2 mm-es ágyú nagyobb lőszereinek

0595.jpg

A lövegpajzs is egy M4A4-esé. Jobbra a párhuzamosított 7,62 mm-es géppuska csöve látható, baloldalon az optikai irányzó van, a géppuskacső alatt a vezető periszkópja látszik kissé elfordítva

0604.jpg

Fényszóró-szemek, drótkötél és lehajtott lövegtámasz. A Firefly-ok tornyát a hosszú cső miatt szállításkor vagy áttelepüléskor hátrafordították, ezért azokon a járműveken a lövegtámasz a torony mögött volt

0591.jpg

A nyolcszögletű keretbe foglalt betűjelzés alapján a hajtásház öntvénye a számos beszállító egyikénél, az American Steel Foundries Illinois állambeli üzemében készült

0609.jpg

A torony hátoldalán látható dudor a harckocsi rádióberendezését rejtette. A Firefly-okon ehhez még egy lőszertartót is rögzítettek. Az öt darab, hathengeres soros motor egyesítéséből született Chrysler A57 Multibank erőforráshoz a hátfalon lévő ajtók nyitása után lehetett hozzáférni

0608.jpg

Van, akit ez a látvány fogad, amikor reggel munkába indul, mert a keskeny szervizút túloldalán, 20-25 méterre a harckocsitól már családi házak állnak

0607.jpg

Az emlékmű az utca és a szervizút közötti földsávon van. A Shermant annyira takarja a már nagyra nőtt növényzet, hogy könnyű elmenni mellette

0577.jpg

* * *

Fotó: Szórád Tamás