KÉPEK A RÉGI ALBUMOKBÓL: KISGÉPES VEGYES

Az eddigi tematikus albumok helyett ezúttal egy válogatást állítottam össze, elsősorban a közforgalmon kívüli – kisgépes – repülés gépeiről. A szkennelt papírképek 1994 és 2006 közötti időszakban készültek, egy-két kivételtől eltekintve, a hétköznapok során.

album-lhbs-2.jpg

2006. márciusi budaörsi életkép keleti és nyugati típusokkal a nagy hangár előterén. A fotó a toronyból készült.

album-broussard.jpg

A 2001. márciusi árvíz idején nagy volt a nyüzsgés a nyíregyházi reptéren. Az ideiglenesen odatelepült szolnoki forgószárnyasok mellett egy igazi ritkaságra bukkantam: az ötvenes években a francia hadsereg igényeire kifejlesztett, osztott vezérsíkos, csillagmotoros, magyar lajstromban lévő Max Holste MH 1521 Broussard-ra.

album-morava.jpg

Ha már osztott vezérsík: egy L-200D Morava gurul Budaörsön 2005-ben a 27-es pálya várópontjára. A Lima-Delta-Charlie egykor az Országos Mentőszolgálat gépe volt, 1962-ben került Magyarországra.

album-cessna337.jpg

Nem egy közép-amerikai drogkartell titkos repterének hangárjában járunk, ezek a körülmények Budaörsön uralkodtak. A sarokban egy kétmotoros, toló-húzó megoldású, francia gyártmányú, Reims Cessna FA337G Super Skymaster (HA-FAA) várja a szebb jövőt.

album-do28.jpg

A kilencvenes évek közepén több Dornier Do-28-as került Magyarországra, elsősorban az ejtőernyős bizniszbe. Az 1994-ben készült fotón egy volt Luftwaffe gép van, magyar lajstromjele HA-ACU lett.

album-do28-2.jpg

Tótvázsony, 1998. augusztus. A Jak-18T társaságában egy szintén ex-német katonai Dornier, a HA-ACM pihen. A gép később látványos festést és a többi Do-28-ashoz hasonlóan, gázturbinás hajtóművet kapott a dugattyús motorok helyett.

album-dvina.jpg

A budaörsi repülőtéren évekig nézett észak felé egy Sz-75 Dvina vagy, ha úgy tetszik egy SA-2 Guideline rendszer rakétája.

album-extra330-2.jpg

Besenyei Péter Extra 330-asa Budaörsön 2000-ben. Az Extra színe gyakran változott, aszerint, hogy éppen mit reklámoztak vele, 2003-ban pedig már magyar lajstrommal repült a „100 éves kötelékben”.

album-hiller-12.jpg

Hosszú azoknak az országoknak a sora, ahol az ötvenes éveket idéző Hiller UH-12-es helikopterek repültek, repülnek. A dugattyús motoros típus HA-MIG lajstromjelű magyar példánya a sármelléki repülőnapon, 1999. július 3-án.

album-hughes300.jpg

Ugyancsak egy dugattyús motoros könnyű forgószárnyas, a Schweizer (Hughes) 300C Budaörsön. A helikopter 2005 januárjában lezuhant.

album-jak52.jpg

album-jak18.jpg

A Sky Hussars formáció Jak-52 (fent) és négyüléses Jak-18T gépein a kilencvenes években a honvédség ismert és kevésbé ismert pilótái is repültek, megsokszorozva a főállásban rendelkezésre álló szerény repidőt.

album-jak18-2.jpg

A HA-YAI lajstromjelű Jak-18T Budaörsön, 2006-ban.

album-l410.jpg

Futómű próba az emelőkre helyezett L-410UVP-E-n, ami már nem annyira „kis” gép. A helyszín a budaörsi hangár, az időpont 2006 nyara.

album-apollofox.jpg

Egy Egerben készült Apollo Fox ultralight, amely szójátékra ítélt lajstromjelével (HA-YNAU) egészen Ausztráliáig repült. Kántás Andor és Latky Csongor 2002. november 2. és 2003. január 30. között teljesítette a Sármellék-Sydney távot. Hogy miért hívják a gépet Lúciának és mi volt a repülés célja, arról itt lehet olvasni.

album-li2-3.jpg

A bal szárnyról még hiányzik a csűrő, de az 1997-től 2001-ig tartó felújítását követően elkészült a Li-2-es.

album-li2-4.jpg

A HA-LIX 2002 júliusáig maradt fémszínű, ekkor kapta ezt a színes festést.

album-maule7.jpg

A 2000-es évek elejének egyik fagyos decemberi reggelén forgalmi tájékoztató repülésre készítik elő a HA-YMA lajstromjelű Maule M-7-235-öst. Fedő és Breki a gép hathengeres motorját forró levegő befújásával melegítette fel az indítás előtt.

album-maule7-2.jpg

Tapolca, 1995 májusa. Légireklám transzparens vontatásához indítják a HA-YMB-t. A Maule nem volt ideális transzparensvontató gép, a kis sebességből eredő elégtelen hűtés a motorra, a nagyobb sebesség a transzparens élettartamára volt negatív hatással. 

album-mi1.jpg

1995 januárjában a reptér nyugati végébe bóklásztam, hogy megnézzem mi maradt a börgöndi Mi-1M helikopterből. Nem sok.

album-piperpawnee.jpg

Piper PA-25 Pawnee a Siófok-Kiliti repülőtéren, 1995 nyarán, amikor minden elérhető gép légireklám transzparenst vontatott a Balaton felett. A siófoki Pawnee-val később a levegőben találkoztunk, balról zárkózott Cmelakunk mellé.

album-piper18.jpg

Magyarországon túrázó osztrák pilóták egyik gépe, a Piper PA-11 Cubból kifejlesztett PA-18 Super Cub Budaörsön, 2002 májusában.

album-pipertomahawk.jpg

Az osztrákok másik gépe a repülő alapképzésben szinte egyeduralkodó Cessna 150/152-esek konkurenciájának szánt Piper PA-38 Tomahawk volt. A típus a kisgépeken ritkán látott T vezérsíkos elrendezéssel készült.

album-mig15.jpg

Az 1995-ös év elején járunk.  Békéscsabán készült fotó, az ott kiállított MiG-15biszről. 

album-pzl104.jpg

2006 májusa. Budaörsön, a volt Repülőgépes Szolgálat állóhelyeinek egyikén áll a HA-SEJ lajstromjelű PZL-104 Wilga.

album-pzl104-2.jpg

Utasrepültetés helyett letakarva áll egy Wilga az egyik Balaton-parti csíkon, 2006 nyarán. A  HA-SEF korábban R 07 oldalszámmal a rendőrség kötelékében repült. 

album-pzlm18.jpg

1995-öt (vagy 1996-ot) mutatott a naptár, amikor a pécsi repülőtéren lencsevégre került ez a PZL M-18 Dromader. Azóta már Ausztráliában van, de több magyar Dromi került az Egyesült Államokba és Lengyelországba is.

album-zlin142.jpg

Budaörsön a hangár előtti füves részen, burkolat nélkül motorozzák a Sierra-Golf-Mike lajstromjelű Zlin Z-142-est. A kép 2006 májusában készült.

album-zlin42.jpg

Ilyen színű gép csak egy van. A HA-SFG lajstromjelű Zlin Z-42M Budaörsön, ’97 őszén. A 142-es előretolható kabinteteje helyett az ugyancsak kétüléses 42-esnek két ajtaja van. A 2006-os Puma Air Rallyn a levegőben is sikerült lefotózni.

album-zlin226.jpg

1997. október 30. Fix futós Zlin Z-226-os a miskolci repülőtéren.

album-zlin526.jpg

Ez pedig egy behúzható futós Z-526F, amely vitorlázógépet vontatva száll fel 2005-ben.

album-z37t.jpg

Hogy 1996-ot vagy 1997-et írtunk, arra már nem emlékszem, de, hogy december volt, az biztos. Sejtelmes köd övezi a Budaörsön nyűgözött, HA-MGS lajstromjelű, gázturbinás Cmelakot.

album-sm1019.jpg

1995 nyarán csak egy gyors fotóra futotta a Budaörsről induló, I-AFRI lajstromjelű Siai-Marchetti SM-1019B-ről. A gépet ’97-ben eladták az Egyesült Államokba, ahol 2021. július 24-én felszállás közben lezuhant. Pilótája, a széles körben ismert Dale Snodgrass egykori F-14-es pilóta életét vesztette.

album-c172.jpg

album-mig19-2.jpg

album-mig19.jpg

Cessna 172-esünk Matkópusztán 1998. január 8-án. Várakozás közben csak egyetlen, de annál érdekesebb látnivalót találtam a reptéren: egy darabokra szedett MiG-19PM-et. A magyar katonai repülés első hangsebesség feletti vadászgépe 1960 és 1973 között Taszáron állt rendszerben.

album-c172-2.jpg

Ugyanaz a Cessna ugyanott, de a dátum már 2004. július 24. A reptér teljesen átalakult.

album-utva66.jpg

A jugoszláv légierőnek legyártott 130 darab UTVA 66-osból sokfelé jutott a világban, például Magyarországra is. A HA-SLS már a kilencvenes évek végén felbukkant – és felhangzott, mert rettenetesen zajos volt – Budaörsön, de ez a kép Matkópusztán készült, ugyancsak 2004 nyarán.

* * *

Fotó: Szórád Tamás

Egyes adatok forrása az avia-info.hu oldal volt