KÉPEK A RÉGI ALBUMOKBÓL: KISGÉPES VEGYES
Az eddigi tematikus albumok helyett ezúttal egy válogatást állítottam össze, elsősorban a közforgalmon kívüli – kisgépes – repülés gépeiről. A szkennelt papírképek 1994 és 2006 közötti időszakban készültek, egy-két kivételtől eltekintve, a hétköznapok során.
2006. márciusi budaörsi életkép keleti és nyugati típusokkal a nagy hangár előterén. A fotó a toronyból készült.
A 2001. márciusi árvíz idején nagy volt a nyüzsgés a nyíregyházi reptéren. Az ideiglenesen odatelepült szolnoki forgószárnyasok mellett egy igazi ritkaságra bukkantam: az ötvenes években a francia hadsereg igényeire kifejlesztett, osztott vezérsíkos, csillagmotoros, magyar lajstromban lévő Max Holste MH 1521 Broussard-ra.
Ha már osztott vezérsík: egy L-200D Morava gurul Budaörsön 2005-ben a 27-es pálya várópontjára. A Lima-Delta-Charlie egykor az Országos Mentőszolgálat gépe volt, 1962-ben került Magyarországra.
Nem egy közép-amerikai drogkartell titkos repterének hangárjában járunk, ezek a körülmények Budaörsön uralkodtak. A sarokban egy kétmotoros, toló-húzó megoldású, francia gyártmányú, Reims Cessna FA337G Super Skymaster (HA-FAA) várja a szebb jövőt.
A kilencvenes évek közepén több Dornier Do-28-as került Magyarországra, elsősorban az ejtőernyős bizniszbe. Az 1994-ben készült fotón egy volt Luftwaffe gép van, magyar lajstromjele HA-ACU lett.
Tótvázsony, 1998. augusztus. A Jak-18T társaságában egy szintén ex-német katonai Dornier, a HA-ACM pihen. A gép később látványos festést és a többi Do-28-ashoz hasonlóan, gázturbinás hajtóművet kapott a dugattyús motorok helyett.
A budaörsi repülőtéren évekig nézett észak felé egy Sz-75 Dvina vagy, ha úgy tetszik egy SA-2 Guideline rendszer rakétája.
Besenyei Péter Extra 330-asa Budaörsön 2000-ben. Az Extra színe gyakran változott, aszerint, hogy éppen mit reklámoztak vele, 2003-ban pedig már magyar lajstrommal repült a „100 éves kötelékben”.
Hosszú azoknak az országoknak a sora, ahol az ötvenes éveket idéző Hiller UH-12-es helikopterek repültek, repülnek. A dugattyús motoros típus HA-MIG lajstromjelű magyar példánya a sármelléki repülőnapon, 1999. július 3-án.
Ugyancsak egy dugattyús motoros könnyű forgószárnyas, a Schweizer (Hughes) 300C Budaörsön. A helikopter 2005 januárjában lezuhant.
A Sky Hussars formáció Jak-52 (fent) és négyüléses Jak-18T gépein a kilencvenes években a honvédség ismert és kevésbé ismert pilótái is repültek, megsokszorozva a főállásban rendelkezésre álló szerény repidőt.
A HA-YAI lajstromjelű Jak-18T Budaörsön, 2006-ban.
Futómű próba az emelőkre helyezett L-410UVP-E-n, ami már nem annyira „kis” gép. A helyszín a budaörsi hangár, az időpont 2006 nyara.
Egy Egerben készült Apollo Fox ultralight, amely szójátékra ítélt lajstromjelével (HA-YNAU) egészen Ausztráliáig repült. Kántás Andor és Latky Csongor 2002. november 2. és 2003. január 30. között teljesítette a Sármellék-Sydney távot. Hogy miért hívják a gépet Lúciának és mi volt a repülés célja, arról itt lehet olvasni.
A bal szárnyról még hiányzik a csűrő, de az 1997-től 2001-ig tartó felújítását követően elkészült a Li-2-es.
A HA-LIX 2002 júliusáig maradt fémszínű, ekkor kapta ezt a színes festést.
A 2000-es évek elejének egyik fagyos decemberi reggelén forgalmi tájékoztató repülésre készítik elő a HA-YMA lajstromjelű Maule M-7-235-öst. Fedő és Breki a gép hathengeres motorját forró levegő befújásával melegítette fel az indítás előtt.
Tapolca, 1995 májusa. Légireklám transzparens vontatásához indítják a HA-YMB-t. A Maule nem volt ideális transzparensvontató gép, a kis sebességből eredő elégtelen hűtés a motorra, a nagyobb sebesség a transzparens élettartamára volt negatív hatással.
1995 januárjában a reptér nyugati végébe bóklásztam, hogy megnézzem mi maradt a börgöndi Mi-1M helikopterből. Nem sok.
Piper PA-25 Pawnee a Siófok-Kiliti repülőtéren, 1995 nyarán, amikor minden elérhető gép légireklám transzparenst vontatott a Balaton felett. A siófoki Pawnee-val később a levegőben találkoztunk, balról zárkózott Cmelakunk mellé.
Magyarországon túrázó osztrák pilóták egyik gépe, a Piper PA-11 Cubból kifejlesztett PA-18 Super Cub Budaörsön, 2002 májusában.
Az osztrákok másik gépe a repülő alapképzésben szinte egyeduralkodó Cessna 150/152-esek konkurenciájának szánt Piper PA-38 Tomahawk volt. A típus a kisgépeken ritkán látott T vezérsíkos elrendezéssel készült.
Az 1995-ös év elején járunk. Békéscsabán készült fotó, az ott kiállított MiG-15biszről.
2006 májusa. Budaörsön, a volt Repülőgépes Szolgálat állóhelyeinek egyikén áll a HA-SEJ lajstromjelű PZL-104 Wilga.
Utasrepültetés helyett letakarva áll egy Wilga az egyik Balaton-parti csíkon, 2006 nyarán. A HA-SEF korábban R 07 oldalszámmal a rendőrség kötelékében repült.
1995-öt (vagy 1996-ot) mutatott a naptár, amikor a pécsi repülőtéren lencsevégre került ez a PZL M-18 Dromader. Azóta már Ausztráliában van, de több magyar Dromi került az Egyesült Államokba és Lengyelországba is.
Budaörsön a hangár előtti füves részen, burkolat nélkül motorozzák a Sierra-Golf-Mike lajstromjelű Zlin Z-142-est. A kép 2006 májusában készült.
Ilyen színű gép csak egy van. A HA-SFG lajstromjelű Zlin Z-42M Budaörsön, ’97 őszén. A 142-es előretolható kabinteteje helyett az ugyancsak kétüléses 42-esnek két ajtaja van. A 2006-os Puma Air Rallyn a levegőben is sikerült lefotózni.
1997. október 30. Fix futós Zlin Z-226-os a miskolci repülőtéren.
Ez pedig egy behúzható futós Z-526F, amely vitorlázógépet vontatva száll fel 2005-ben.
Hogy 1996-ot vagy 1997-et írtunk, arra már nem emlékszem, de, hogy december volt, az biztos. Sejtelmes köd övezi a Budaörsön nyűgözött, HA-MGS lajstromjelű, gázturbinás Cmelakot.
1995 nyarán csak egy gyors fotóra futotta a Budaörsről induló, I-AFRI lajstromjelű Siai-Marchetti SM-1019B-ről. A gépet ’97-ben eladták az Egyesült Államokba, ahol 2021. július 24-én felszállás közben lezuhant. Pilótája, a széles körben ismert Dale Snodgrass egykori F-14-es pilóta életét vesztette.
Cessna 172-esünk Matkópusztán 1998. január 8-án. Várakozás közben csak egyetlen, de annál érdekesebb látnivalót találtam a reptéren: egy darabokra szedett MiG-19PM-et. A magyar katonai repülés első hangsebesség feletti vadászgépe 1960 és 1973 között Taszáron állt rendszerben.
Ugyanaz a Cessna ugyanott, de a dátum már 2004. július 24. A reptér teljesen átalakult.
A jugoszláv légierőnek legyártott 130 darab UTVA 66-osból sokfelé jutott a világban, például Magyarországra is. A HA-SLS már a kilencvenes évek végén felbukkant – és felhangzott, mert rettenetesen zajos volt – Budaörsön, de ez a kép Matkópusztán készült, ugyancsak 2004 nyarán.
* * *
Fotó: Szórád Tamás
Egyes adatok forrása az avia-info.hu oldal volt