TŰZ ÉS VÍZ - SPOTTING AZ ISZTRIÁN

Az elmúlt évtized horvátországi utazásai során szinte minden évben akadt valami blogra való - repülőgép, hajó, emlékmű, múzeum és egy tengerésztemető egyaránt került az albumokba. A sort most tovább folytatom.

*

Július 9-én szombaton, Pula keleti oldalán kigyulladt egy trafóház. A 10-12 méteres szél a közeli erdő felé terelte a lángokat és a tűz gyorsan elharapózott. Zadarból a légierő három Canadair CL-415-ös tűzoltógépe indult az Isztriára, hogy a földi egységekkel közösen fékezzék meg a tüzet. Ehhez közel öt órára volt szükség, a három amfíbia ennyi ideig ingázott a tűzfészkek és a vízfelvételre kiválasztott tengerszakasz között.

fire-7140.jpg

A horvát tűzoltópilóták sűrű füstben, a hőség keltette turbulenciában manőverezve, 30-40 méteren repülnek rá a tűzre.

fire-7145.jpg

A bal oldali gép már dobta a vizet és egy újabb adagért repül, a jobb oldali teli víztartállyal érkezik.

fire-7146.jpg

Az előtérben a rómaiak által épített amfiteátrum teteje látszik, jobbról a Szent Antal templom 45 méter magas harangtornya magasodik.

fire-7170.jpg

Itt már kisebb a füst, a tűz kiterjedése csökkent, de a CL-415-ösök rendületlenül dobják a vizet.

fire-7183.jpg

A rárepülés iránya változik, a tűzoltógép ezúttal nyugati irányból támad.

fire-7189.jpg

A tűzoltók időnként megemelkednek, és felmérik, hogy hol van szükség a következő dobásra. Telnek az órák, a nap immár a templom nyugati oldalát süti.

fire-7191.jpg

A gépek Pulától keletre veszik fel a vizet és egy emelkedő fordulóval indulnak vissza a tűzhöz.

fire-7192.jpg

A város modernkori terjeszkedését Pulában is lakóteleppel oldották meg. Az egyik épületcsoporton túl utolsó fordulóját teljesíti a tűzoltógép, mielőtt a másik két géppel együtt visszaindul Dalmáciába.

*

A helyszín egy hangulatos kisváros, Rovinj, az Isztria nyugati oldalán. Az ott töltött nap egybeesett a világ jelenleg legnagyobb, teljes vitorlázatú hajójának látogatásával.

clipper-0025.jpg

Kilátás az óváros fölé magasodó dombon álló Szent Eufémia templom kertjéből. A Valdibora-öbölben a Star Clippers hajója, a tradíciót és a modern technológiát ötvöző Royal Clipper horgonyoz, amely a nyári hónapokban a Földközi-tengert és az Adriát járja, télen a karibi vizeket.

clipper-0040.jpg

A teljes vitorlázatú elrendezéssel készült hajót 2000-ben építették egy közel száz évvel korábban épült ötárbócos, a Flying P Line Preussen nevű hajója nyomán. A Royal Clipper hossza 134 méter, szélessége 16 méter, merülése 5,6 méter.

clipper-7216.jpg

Az utasok akár a tengeren, menet közben is kifekhetnek az orrsudár alá szerelt hálóba. A Royal Clippert egy zárt kormányállásból irányítják és természetesen a legmodernebb navigációs és kommunikációs rendszerekkel van felszerelve. A vízvonal közelébe festett kör alakú jelzés mutatja, hogy a hajó orrsugár-kormánnyal is rendelkezik, megkönnyítve a kikötői manőverezést.

clipper-7215.jpg

Négy fedélzeten összesen 114 kabin, lakosztály illetve több bár, étterem és könyvtár van. Ha valaki a kis vízben ülve nézné a nagy vizet, az árbócok előtt-mögött elhelyezett három kerek medencéből teheti meg. Az se gond, ha egy utas edzés közben a halakban gyönyörködne, mert a vízvonal alatti konditeremnek kis kerek ablakai vannak.

clipper-7214.jpg

A Royal Clippernek hat merevtestű gumicsónakja és két nagyméretű, zárt mentőcsónakja van.

clipper-7218.jpg

A negyedik (mizzen) és ötödik (jigger) árbóc vastagabb, mint a többi. Ennek oka, hogy a vitorlás két Caterpillar dízelmotorjának kipufogófüstjét azokon keresztül vezetik a magasba. Az enyhén ívelt hajófarból egy hosszúkás platform nyitható le, az utasok onnan indulhatnak úszni, kajakozni, csónakázni vagy SUP-ozni.

clipper-7207.jpg

A hajó legmagasabb pontja a második (fő) árbóc 54 méter magas. A második és harmadik (középső) árbóc tetejére szerelt további rudak lehajthatóak, hogy a klipper átférjen a London keleti oldala előtt a Temzén átívelő híd alatt. A negyedik árbóc végén látszik a kipufogó füstjéből maradt korom.

clipper-7220.jpg

A nagy keresztvitorlák bevonásához senkinek nem kell a magasba mászni. A vitorlákat gombnyomásra működő hidraulikus berendezés tekeri fel az üreges alumínium rudak belsejébe. Az árbócok között feszülő tarcsvitorlákat elektromos csörlő tekeri fel, de az út során egyszer az utasok is kipróbálhatják, hogy milyen munka kibontani ezeket a háromszög alakú hosszvitorlákat.

clipper-7223.jpg

A Royal Clipper két motorossal is rendelkezik, amelyek a part és a hajó között szállítják az utasokat.

clipper-7224.jpg

A hajó 227 utast és 106 fős legénységet vehet a fedélzetére. A személyzet többsége az utasok kiszolgálásán dolgozik. A vitorlákat kezelő berendezéseknek köszönhetően, a klippert mindössze húsz tengerész működteti.

3913.jpg

Kibontott vitorlákkal csak egyszer, 2015-ben sikerült lencsevégre kapnom a Royal Clippert. A hajó 42 vitorlája 5200 négyzetméter felülettel feszülhet a szélnek, kb. 15 csomós sebességet biztosítva a klippernek. 

0027.jpg

Az ágyú és a horgony annak a 2400 rovinji polgárnak állít emléket, akik 1856 és 1981 között Pulába költöztek, hogy az Uljanik hajógyárban dolgozzanak.

0017_1.jpg

A szirten álló 1943-as építésű német bunkerből a Valdibora-öböl bejáratát tarthatták szemmel.

* * *

Fotó: Szórád Tamás