AMIKOR LEMEGY A NAP
A kecskeméti repülőbázis az elmúlt napokban újabb fotózási lehetőséget biztosított, amely a szűkebb értelemben vett sajtón kívül, ezúttal a spotter társadalom előtt is nyitott volt. Az érdeklődésre tekintettel az eredetileg egynapos esemény kétnaposra bővült; a Gripeneket, Falconokat, An-26-osokat és az éppen hazaérkező Airbust alkonyati fényekben illetve éjszakai körülmények között lehetett fotózni. A zivatartevékenység hatással volt a tervezett repülésre és így a fotózásra is. Ebből a szempontból talán azok voltak a szerencsésebbek, akik a második napon kaptak lehetőséget.
A kora esti feladat második gépe, a 31-es oldalszámú JAS39C érkezik vissza a repülőbázisra.
A műszakiak elrendezik a fülkét, mielőtt a gépeket elvontatják. Zivatar közeledik és amíg tart, a Gripeneket a lefedésekben készítik elő a következő feladatra.
Megérkezik Afganisztánból a 604-es Airbus.
A fékezés utolsó fázisában is nyitva vannak a sugárfékek. A hajtóműveket még a pályán leállítják.
Ma még az a gyakorlat, hogy a keskeny gurulóúton vontató segíti a gépet az állóhelyre. Így előzik meg, hogy a szilárd burkolat fölül kilógó szárnyakon elhelyezett hajtóművek beszívjanak valamit.
Az An-26-os és a Falcon közé beállított A319-eshez lépcsőt tolnak és nyitják az ajtót. A missziós kontingenst eső fogadja itthon.
Miután a zivatar elvonul, a feladatra előkészített Gripenek is visszakerülnek a zónába.
A felkészülési épület és a zóna közötti közlekedést egy mikrobusz és sofőrje biztosítja.
A zivatar a repülőbázistól délre vonul tovább, a zónát megvilágítja a felhő széle mögül kibukkanó napfény. A két Gripen hajtóművei járnak, a gépek gurulásra készen állnak.
A zóna túlsó végében a már korábban leállított An-26-osok állnak, fent a szivárvány íve látszik.
A gurulást a 44-es JAS39D kezdi.
A Nap alacsonyan jár, a kétüléses Gripen árnyéka hosszan kirajzolódik a füvön.
A 31-es együléses pilótája az utolsó ellenőrzéseket végzi. A műszaki is készen áll, hogy útjára bocsássa a Gripent.
Közben a háttérben felszállt a 44-es. Pilótája lapos emelkedés és gyorsítás után megcélozza az eget.
A féktuskók elvétele, a biztosító tüskék és a kommunikációs vezeték kihúzása után a műszaki a pilóta felé felmutatja a tüskéket.
A Litening célzókonténerrel függesztett JAS39C is kifordul az állóhelyről.
Az utánégető dörgésétől kísérve felszáll az együléses.
Amíg a Gripenek a levegőben vannak, van idő néhány fotót készíteni a szállítórepülők zónájában. Szerencsénk van, az egyik Airbus kivételével valamennyi gép itthon van. A sort a honvédség utolsó üzemképes An-26-osa, a 406-os oldalszámú gép nyitja.
Az A319-es egy újabb missziós csapatszállítást teljesített.
A két Falcon 7X közül a 607-es rendelkezik az EVS-szel (Enhanced Vision System). Az orrba épített kamera infravörös szenzora a gépparancsnok elé biztosít képet.
A Nap a horizont alá bukott. Fénye csak a felhők alját világítja meg, a földön álló Falconokat már nem.
A villogó éppen felvillanó erős fehér fénye, a helyzetfények bal oldalt jelentő vöröse és zöldes kötelékfény-csíkok látszanak a leszállás után beguruló 31-esen.
Stop! Ezt mutatja világító rúdjaival a műszaki az állóhelyre beálló Gripen pilótájának.
A tartálykocsik felsorakoznak a Gripenek előtt, a műszakiak megszállják a vadászgépeket.
Az együléses tartályaiba már dől a keró.
A kétülésesre is Litening konténert függesztettek a műszakiak.
A tavalyi felújítás óta a zónát kandeláberek világítják meg. Korábban mobil fényforrások biztosítottak némi fényt a sötétben dolgozó műszakiaknak.
Útra kész a 31-es, az este utolsó felszállója.
* * *
A fotók a második napon, június 10-én készültek. Fotó: Szórád Tamás