Októberi nyár - II. rész

A délutáni repülés a harmadik sorral folytatódik. A műszakiak nyolc felszállást szolgáltak ki és hátravan még ugyanennyi. A negyedik sor már éjszakai lesz, amelyre a korai napnyugtának köszönhetően nem kell sokáig várni.  

141014-16_1.jpg

Bekapcsolásra készen áll a délután felállított mobil reflektor. Fénye, mint az a későbbi képeken látható lesz, viszonylag kis területre koncentrálódik.

141014-30.jpg

Ahogy megy le a nap, egyre hosszabbodnak az árnyékok.

141014-31.jpg

Indításra kész!

141014-33.jpg

A gurulás előtti utolsó mozzanat: a féktuskók elvétele.

141014-34.jpg

Az első két gép már a futópályán áll, a másik kettő is gurul. Az elcsendesedett Juliet zónában csak a tartalék gép marad.

141014-35.jpg

Ez nem a 38-as Gripen napja. A pilóta orrfutó vibráció miatt megszakítja a felszállást és visszagurul a zónába.

141014-36.jpg

A visszaérkező gépet átvizsgálják a műszakiak. Rendellenességet nem találnak, a Gripen ismét kigurulhat.

141014-39.jpg

Újabb visszaérkező gép, újabb ellenőrzés, újabb előkészítés immár a szürkületben. Szerencsére a levegő napnyugta után sem hűl le jelentősen, ami némi könnyebbséget jelent a zónában dolgozóknak, hiszen ezután már a hidegebb hónapok következnek.

141014-42.jpg

Orrfutó ellenőrzés az elemlámpa fényénél. Az ugyancsak Gripent üzemeltető cseh műszakiaknak már voltak nehéz pillanataik az orrfutó miatt és hát nálunk sem lenne hátrány, ha a futópályát tükörsima aszfaltréteg borítaná.

141014-43.jpg

Si vis pacem, para bellum - Ha békét akarsz, készülj a háborúra.

141014-44.jpg

A szélvédő tisztítása az utolsó simítás a feltankolt, előkészített gépen. 

141014-45.jpg

Amit nappal nem látni: a helyzetfények színes foltja a betonon. A napnyugta és a teljes sötétség közötti átmeneti állapot sajátos hangulatot ad a zónának.

141014-46.jpg

Gripen sziluett helyzet- és kötelékfényekkel. A gép gurulásra kész.

141014-47.jpg

A mobil reflektor fényében elindul a kétüléses gép. Mire visszatér, koromsötét lesz.

141014-48.jpg

Visszaérkezett a 34-es Gripen. A gurulófényszórót a zónába érkezés utolsó méterein kapcsolja le a pilóta, még mielőtt a géppel a várakozó műszakiak felé fordul.

141014-49.jpg

A 33-as is a Juliet előtt elgurulva fordul vissza és áll be a helyére.

141014-50.jpg

A sötétből kibukkan a 43-as. A háttérben ott állnak a műszakiak és a korábban visszaérkezett másik Gripen. A hajózók elmondása szerint leszálláskor a gép fényszórójának fényében átvillant valami, ezért később megvizsgálják, hogy történt-e madárbeszívás.  

141014-51.jpg

A Volvo teherautó, amely vontató is egyben, a géppel szemben áll meg. Fényszóróinak fénye beteríti a Gripen alsó részét, közben fent a fülkében elemlámpa fénye villan. A műszakiak csak a legszükségesebb munkákat végzik el a sötét zónában, az ellenőrzéseket majd a jól kivilágított lefedésekben fejezik be.

141014-52.jpg

A vontatókon kívül még két jármű van a zónában. A pilótákat szállító kisbusz, amely csak a hajózók ki- és beszállítása idejére bukkan fel és a tűzoltók kocsija, amely váltásokkal, de folyamatosan kint tartózkodik a repülés ideje alatt. A 34-es gép oldalát ez utóbbi világítja meg.

141014-53.jpg

A betonon térdelős munkák egyike a főfutó kerekének ellenőrzése.

141014-54.jpg

Az elemlámpa fénye a hajtómű alatti térbe világít. Akár egy olajcsepp felfedezése is megelőzhet egy komoly repeseményt.

141014-55.jpg

A függesztmény leválasztását segítő berendezés ellenőrzését a gép mechanikusa még elvégzi az elemlámpája fényénél, de mivel a zóna mobil világítását már lekapcsolták, ideje elindulni a lefedésbe.

141014-56.jpg

Rövid az út a Juliettől a lefedésekig. A néhány perces vontatás után a Volvo a helyére tolja a Gripent.

141014-57.jpg

A gépek további ellenőrzése tökéletes világítás mellett zajlik.

141014-58.jpg

Az egyik mérnök zárt overallt ölt és a nap folyamán nem először, a szívócsatornán keresztül hátramászik a hajtóműhöz. Az ilyen ellenőrzést mindig elvégzik, ha csak a legcsekélyebb gyanúja is felmerül annak, hogy a hajtómű beszívott egy madarat. Ehhez a feladathoz előny, ha valaki nem klausztrofóbiás és bírja a hőséget.

141014-59.jpg

Csendélet néhány perccel a lámpaoltás előtt. Este fél kilenc van. Még hátravan némi papírmunka, de a nap lényegében véget ért.

* * *

Fotó: Szórád Tamás