ÖTVENKILENCES HÉTKÖZNAP – 3. RÉSZ
A sorozat harmadik részében egy újabb An-26-os feladatra indulunk. A két és fél órás útvonalrepülésről visszaérkezett személyzet a következő feladatra - ami több felszállásból álló ejtőernyős ugratás lesz - részben cserélődik, illetve kiegészül kiképzés alatt álló fiatal hajózókkal.
Az útvonalrepülés és az ejtőernyős ugratás között nagyjából egy órát tölt a földön a 406-os Ancsa, ez alatt megtankolják.
A kecskeméti repülőbázis ejtőernyős szolgálatának katonáiból és az MH Pápa Bázisrepülőtéren települő légi kutató-mentő szolgálat ejtőernyőseiből álló csoport is készülődik.
A rámpa most a beszállást segíti, a levegőben a gép hasa alá gördül majd.
A rámpa nyílását a már járó hajtóművek mellett, de még a gurulás megkezdése előtt ellenőrzi az Ancsa személyzete.
Hat ugróval a fedélzeten ismét a levegőben a 406-os. Először hatszáz méterre emelkedünk.
Az ejtőernyős kézfejére rögzített magasságmérő ötszáz méter mutat, rövidesen nyílik a rámpa.
Hatszáz méteren repülünk, a rámpa nyitva, de a vörös fény világít. Ugrásra most még nem kerül sor, csak a célszalagokat dobják ki az ejtőernyősök.
Keskeny fénycsík a tehertér végén – zárul a rámpa és magasabbra kapaszkodunk.
A kutató-mentő ejtőernyős símaszkot húzott a sisak alá.
Nyolc perc az ugrásig, az ejtőernyősök felveszik a sisakot.
A rámpa nyitása előtti pillanatban a kabin hangos szisszenéssel automatikusan elengedi a hatszáz méteren bezárt nyomást, bár ez kézi működtetéssel is lehetséges. A gyors nyomáscsökkenés ködképződéssel jár.
Az erősen lehűlt kabinban gyorsan kitisztul a kép.
Az ugró magasságmérője 3600 métert mutat.
Mindenki felkészült, rámpa nyitva, a zöld fény világít, de még zárva van a kabin végét lezáró ajtó.
Ajtó nyitva, ugrás!
Egy félfordulat a fényképezőgép lencséje felé - minden OK! A kabin végén a többiek már elindultak kifelé.
A már kint lévő ugró visszanéz az Ancsából ugró társára, …
… aki egy pillanattal később már úszik a levegőben.
Az utolsó becsukja az ajtót és követi társait.
A zöld fény vörösre váltott, a tehertér pillanatok alatt elnéptelenedett.
Negyedórával később a repülőbázis kerítése felett süllyedünk a leszálláshoz.
Egy hátraarc a pálya végén és a leszállással ellentétes irányban újra felszállunk.
Rövid, negyedórás repülés következik; fiatal hajózók gyakorolhatnak az Ancsán.
Ismét a pálya felett vagyunk, másodpercekre a földet éréstől.
A megállás után a fedélzeti technikus nyitja a rámpát. Kint a gép műszakija fogadja a 406-ost és készen állnak az ejtőernyősök is az újabb felszállásra.
Az ugrók beszállnak egy újabb körre, mi pedig elhagyjuk a fedélzetet.
Az An-26-os gurulásra kész, elől a műszaki figyel.
Ismét a pályán gyorsul a 406-os.
Zárt felhőzet alatt érkezik a bázis fölé a jól ismert repülőgép-sziluett. Mögötte egy ugró távolodik.
* * *
Fotó: Szórád Tamás