EGY KIKÉPZÉSI REPÜLÉS PILLANATKÉPEI

A Magyar Honvédségnél több mint két éve üzemelnek az Airbus A319-es repülőgépek. Ha az eddig eltelt időszak rövid is, már van mire visszatekinteni, ezért időszerű volt megkérdezni a repülőműszakiakat a típus üzemeltetésének kezdeti időszakáról és napi feladataikról. Interjúalanyom azonban elfoglalt ember, aki kollégáival együtt nem csak a repülőbázison dolgozik, hanem a repülési feladatokon is rendszeresen részt vesz, ezzel biztosítva a honvédségi Airbus műszaki ellenőrzését és az esetleges problémák megoldását egy idegen reptéren. Élve a lehetőséggel, elkísértem őt két, nemzetközi útvonalon végrehajtott kiképzési repülésre. Repülés közben elkészülhetett az interjú, és betekintést kaptam az A319-es közösség mindennapjainak egy szeletébe is.

Az interjú alapján készülő cikk a szokott módon, a nyomtatott megjelenést követően kerül fel az Air Base blogra, ebben a bejegyzésben a nap egyes pillanatait igyekeztem összefoglalni. 

1683.jpg

A szállítórepülők ideiglenes állóhelyén az Airbus A319-es előkészítése órákkal a tervezett felszállás előtt elkezdődött, a repülőgépről lekerültek a hajtóműtakarók és a különböző védőburkolatok.

1758.jpg

A műszakiak minden repülés előtt elvégzik a napi ellenőrzést. Ez alapvetően egy körbejárás, ami a sárkány, a futóművek és a hajtóművek vizuális ellenőrzéséből valamint az olajszintek és a nitrogénnyomások ellenőrzéséből áll.

1772.jpg

Miután a repülőgépet feszültség alá helyezték, a műszerek visszajelzése alapján a pilótafülkében is elvégzik az ellenőrzést.

1781.jpg

A műszakiak befejezték a munkát, a gép repülhet. Ha nincs meghibásodás, a napi ellenőrzés az aláírástól számított 36 óráig érvényes.

1810.jpg

Az első útvonal egy óra tíz perces repülést jelent.

1831.jpg

A repülőtér tenger felől végzett megközelítése közben az Airbus a felhőalap alá süllyed.

1842.jpg

A hajtóművek leállítása után, amíg a lépcső odaér, a vezető utaskísérő bemegy a pilótafülkébe és jelenti, hogy minden ajtót kiélesítettek (a csúszdákat deaktiválták). A műszakiak is készülnek, hogy az ajtónyitás után azonnal kiszállhassanak és megkezdhessék a gép ellenőrzését.

1844.jpg

A vizuális ellenőrzés a CFM56-os hajtóműveket,…

1855.jpg

… a sárkányt, …

1861.jpg

… és a futóműveket érinti. Probléma esetén, a fedélzeten utazó két műszaki dolga a helyzet megoldása. Állami légijármű lévén, a honvédség gépéhez nem nyúlhat más.

1888.jpg

Tankolásra nincs szükség, a gép rövidesen indulásra kész.

1903_1.jpg

Hátraarc az állóhelyen. A hetvenöt fokban kitéríthető orrfutónak köszönhetően az A319-es szinte helyben fordul meg.

1931.jpg

A jobb ülésben egy kiképzés alatt lévő első tiszt ül. Ilyen esetben az oktatókapitányon kívül egy kiképzett első tiszt is van a gépen, aki a pilótafülke harmadik ülését foglalja el.

1944.jpg

Miután kintről kopogással jelzik, hogy a lépcső a helyén van, nyílik az ajtó, ezúttal a kecskeméti repülőbázison.

1969.jpg

A második repülés előtt tankolni is kell, a tanker egy előre beállított mennyiséget tölt az Airbus tartályaiba.

1972.jpg

A gépet a műszakiak és a következő útvonalon repülő első tiszt közösen ellenőrzik.

1989_1.jpg

Az előkészítés dokumentálása után a műszakiak átadják a gépet a kapitánynak.

1991.jpg

A pilótafülke üléseiben váltás történt, a pilóták az indításhoz készülődnek.

1981.jpg

Mivel az A319-es alacsonyan lévő hajtóművei gurulás közben a keskeny gurulóúton kívül kerülnek, a gépet vontató juttatja ki a futópályára, ahol a hajtóműindítás megtörténik. Miután a szállítórepülők átköltöznek majd a jelentősen kibővített zónájukba, ilyen vontatásra nem lesz szükség.

2012.jpg

A második, délutáni feladat rövidebb, mint a délelőtti repülés volt.

2016.jpg

Spoilerek nyitva, dolgozik a sugárfék - ötven perces repülés után ismét a földön az Airbus.

2030.jpgA vezető utaskísérő a kintiekre és az érkező lépcsőre figyel.

2035.jpg

A korábban látott ellenőrzések most is megtörténnek.

2040.jpg

A gépre csatlakoztatott földi áramforrást nem kell vontatni, azt egy Avia teherautóra telepítették.

2059.jpg

A magyar A319-es pilóták és repülőműszakiak által jól ismert reptéren vagyunk.

2075.jpg

Félórás pihenő után ismét a levegőben, a hazavezető útvonalon.

2081_1.jpg

Ez már hazai pálya, az MH Pápa Bázisrepülőtér a Boeing hangárkomplexumával és a néhány éve átadott irányítótoronnyal a távolban.

2082.jpg

Nem gurulunk a zónába, hanem a pályavégen megfordulva perceken belül felszállunk. A pálya végén a túlfutó gépek vészelfogására szolgáló ATU-2M rendszer hálója fekszik a földön.

2091.jpg

Amit egy civil A319-esben sosem élhet át az utas. Taktikai felszállás földközeli gyorsítással,…

2094.jpg

… egy abból végrehajtott intenzív emelkedéssel,…

2096.jpg

… és egy ugyancsak nem szokványos emelkedő fordulóval.

2105.jpg

A szárny a Balaton keleti medencéje felé mutat.

2114.jpg

A kecskeméti naplementében végrehajtott alacsony áthúzást egy szűken vett emelkedő forduló követi.

2117.jpg

Otthon, édes otthon – az Airbus a kecskeméti repülőbázis hosszúfalán repül. A leszállást rövid bejövetellel hajtják végre a pilóták.

2138.jpg

Miközben a hajózószemélyzet elhagyja a gépet, a műszakiak a hangárelőtér világításának fényében a különböző védőburkolatokat és takarókat helyezik fel a műszerek adóira, ...

2145.jpg

... és a hajtóművekre.

2154.jpg

A mai feladatnak vége, az A319-est a másnapi munkák miatt a hangár elé állították be.

* * *

Fotó: Szórád Tamás