Végállomás

Katonai repülőtereinken az egyes repülőgéptípusok fékezőhorgos megállítását biztosító BAK-12 típusú drótköteles berendezés mellett a régi fékezőhálós rendszer is működik. Az ATU-2M rendszer mindkét pályairány esetén biztosítja a pályán túlfutó repülőgépek vészelfogását.

ATU-05.jpg

Az ATU-k az irányítótoronyból nyithatóak, külön-külön kapcsolóval. Működésüket minden reggel az erre szakosodott műszaki részleg ellenőrzi, ahogyan a futópálya és a gurulóutak állapotát is. A toronyból próbaemelés történik és az ellenőrzést végzők rádión jelentik a működőképességet.

Próbaemelés az MH Pápa Bázisrepülőtéren, 2007 novemberében:

ATU-01.jpg

ATU-02.jpg

ATU-03.jpg

ATU-04.jpg

*

ATU-06.jpg

A kecskeméti 12-es küszöb közelében telepített ATU az Ohio Air National Guard F-16-osa mögött feszül. Mivel a Falcon rendelkezik fékhoroggal, szükség esetén nem az ATU, hanem a BAK rendszer állítaná meg. Fotó: Szórád Tamás

ATU-07.jpg

A szolnoki 02-es pálya ATU-2 berendezése, amelyet valamivel könnyebb, kisebb sebességű gépekre méreteztek, mint a másik pályairányon felállított ATU-2M-et. A kecskeméti és pápai pályavégeken csak ez utóbbiakat telepítették. Fotó: Szórád Tamás

ATU-MiG-21PF-1515.jpg

A 1515-ös MiG-21PF-et alig viselte meg az ATU-ba futás. Fotó: Hérincs-archív

ATU-MiG-21F-13-823.jpg

Ez a MiG-21F-13 már komolyabban sérült. A túlfutás oka nagy sebességű földet érés és az ebből eredő fékernyő-leszakadás volt. Fotó: Hérincs-archív

* * *