Mentés határok nélkül – Szolnok, 2004. szeptember
A magyar kezdeményezésű, Cooperative SAREX elnevezésű nemzetközi kutató-mentő gyakorlatot első ízben 2003-ban rendezték meg. Akkor az MH 87. Bakony Harcihelikopter Ezred volt a házigazda. Mire a Cooperative SAREX 2004-re sor került, a szentkirályszabadjai bázist bezárták, ezért a gyakorlat Szolnokra költözött. Az utolsó feladatot – bemutató jelleggel – két helyszínen hajtották végre.
Szolnok-Szandaszőlős repülőtér
Daru nélkül már ez a Mi-8-as se juthatott volna ilyen magasra. A lecsupaszított sárkány egy szerencsétlenül járt helikoptert imitált a gyakorlaton.
Az elképzelt szituáció szerint a lezuhant helikopter közelében kényszerleszállt egy másik gép. Ezt a bizonyos gépet egy Mi-24-es alakította.
Megérkeznek a kutató-mentők. Románia IAR 330 helikopterekkel vett részt a gyakorlaton. A szürke festésű gép egy modernizáción átesett példány, orrában időjárás radar kapott helyet.
Földet ér egy terepszínű IAR 330-as is. A gép előtt a sportrepülőtér mellett vezető 4-es út forgalma zajlik.
A 2003 és 2006 között létezett Szerbia és Montenegró államszövetség légierejének Mi-8-asa is megérkezik
A szlovén 15. helikopter zászlóalj Bell 412-essel vett részt a gyakorlaton, amely az SFOR misszió keretében megjárta Bosznia-Hercegovinát is
A helikopterek földet érése után az egészségügyi szakszemélyzet azonnal hozzálát a sérültek ellátásához
A területen mindenfelé a sérülteket alakító katonák fekszenek
A sérülteket előkészítik a légi szállításra
A szerb és montenegrói Mi-8-as személyzete elindul a hordággyal a szállítóhelikopter felé
A hordágyat beemelik a gépbe
A szerb és montenegrói Mi-8-ason a MEDEVAC feladatkörre utaló vörös kereszt és egy azóta már nem létező felségjel látható
*
MH 86. Szolnok Helikopter Ezred
(2007. március 1-től MH 86. Szolnok Helikopter Bázis)
A sérülteket szállító helikopterek megérkeznek a katonai repülőtérre. A román légierő egyik IAR 330-asa még a régi festésmintával repült, orráról hiányzik a modernizált gépek időjárás radarja. Az IAR 330 jelzés a francia SA330 Puma román változatát jelenti, amelyet keleti szomszédunk a hetvenes évek közepe óta gyártott.
Magyar An-26-os földre hajtott rámpával. A Cooperative SAREX forgatókönyve szerint a helikoptereken beérkező sérülteket a szállítógépek vitték tovább.
Ancsa sor a szolnoki kutyanyelveken. A szállítórepülők 2005 decembere óta Kecskemétről repülnek.
A bázis fölé megérkeznek a magyar résztvevők, két Mi-8-as és egy Mi-24-es. A harci helikopterek két hónappal korábban búcsúztak Veszprém melletti fészküktől és települtek a Tisza partjára.
Az Országos Mentőszolgálat Mi-2-ese is részt vett a gyakorlaton, de a Bravo-Golf-Hotel a bemutatón nem repült
A félreeső helyen álló An-26-os megkopott fehér-piros-szürke festése és a törzs Vitéz Háry László Air Transport Squadron felirata a 2001 nyarán megszűnt tököli alakulatra emlékeztet. A szállítógép előtt egy teljesen betakart Jak-52-es áll.
Románia izraeli segítséggel harci helikopterré alakított 24 gépet. Az IAR 330 újfajta festésmintájú, harckocsik elleni SOCAT változatán szenzortorony, 20 mm-es gépágyú és megerősített függesztési pontok láthatóak.
2004 után a Cooperative SAREX 2008-ban tért vissza Magyarországra, meglehetősen szép forgószárnyas felhozatallal, majd a hatéves kihagyás után tavaly ősszel ismét megrendezett gyakorlaton mindössze egy magyar és egy török helikopter repült.
***
Fotó: Szórád Tamás