Éleslövészet Gripenekkel és előretolt repülésirányítókkal
Március 19-21. között a kecskeméti Gripenek az MH Bakony Harckiképző Központ Hajmáskér és Öskü közötti gyakorló- és lőterén hajtanak végre gépágyús éleslövészetet valamint a szolnoki előretolt repülésirányítókkal közösen a közvetlen légi támogatást gyakorolják. A gyakorlat első napján változó időjárás fogadta a résztvevőket; az alacsony felhőalapot délutánra napsütés és erősödő szél váltotta, majd ismét beborult.
Az éleslövészet egészségügyi és tűzszerész biztosítása mellett tűzoltó készenlétre is szükség van. Ezt a szolnokiak Pápára telepített helikoptere adja. Ha a Gripenek gépágyú lövedékeitől meggyulladna a növényzet, akkor a Mi-17-es személyzetének feladata a légi tűzoltás. A vizet a lőtér szélén lévő tóból hozhatja a helikopter.
Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis előretolt repülésirányító (JTAC) közösségének néhány tagja a megfigyelő ponton. A magyar JTAC programot tavaly akkreditálták, új eszközök is érkeztek és immár magyar JTAC is végezheti a 18 havonta kötelező vizsgáztatást.
A Kecskemétről érkező gépek először a veszprémi Légi Irányító Központnál (CRC) jelentkeznek be, majd utána térnek át a lőtéri repülésvezető frekvenciájára.
A lőtéri repülésvezető munkahelye. A lőtérre érkező gépeket ő tájékoztatja többek között az időjárási viszonyokról, frekvenciákról és arról, hogy ki irányít majd. Ha beállított célokat támad a gép, akkor marad a repülésvezetőnél, ha közvetlen légi támogatás (CAS) feladat van, akkor a kijelölt előretolt repülésirányító vezeti célra a Gripent.
Süllyedésben, gépágyúval támad a Gripen. Az első lövések füstje a sötétebb, a későbbiek már kevésbé láthatóak és a gépágyú hanga is csak akkor ér el a figyelőpontra, amikor a gép már kiemelkedik.
Lőtéri látkép ragyogó napsütésben. A Gripenek célpontjai a szemközti hegyoldalban vannak.
Az előretolt repülésirányítón lévő hátpanelen két rádió van; az egyik a szárazföldi kommunikációra szolgál, a másik a Gripen pilótájával való kapcsolattartásra. Az erősítő a rádió hatósugarát növeli. A lövészet során ezt is tesztelték a résztvevők.
Az előretolt repülésirányító rádión diktálja a feljegyzett adatokat a pilótának, akinek ezek alapján kell megtalálnia a célpontot. Ha megvan, azonosították és a kölcsönös ellenőrzések is megtörténtek, a JTAC kiadja az engedélyt az éles támadásra.
Lejárt az idő. Emelkedve távozik a közvetlen légi támogató géppár.
A pápai műszaki kézjelére indul a kettes hajtómű. Miután elmentek a Gripenek, a helikopter is visszatelepül Pápára.
* * *
Fotó: Szórád Tamás