IMOC - Megfigyelők a levegőben

Bejegyzés alcíme...

A 24. Nemzetközi Katonai Megfigyelő Tanfolyam (IMOC - International Military Observer Course) hallgatóit szállító busz október 9-én, kedden reggel fél kilenckor indult a Magyar Honvédség Béketámogató Kiképző Központjából az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis felé.

Sándor-Singer Éva írása

IMOCres-Csoportkép.jpg

Az ENSZ által akkreditált három hetes szolnoki felkészítés során tizenhét magyar és tizenöt külföldi tiszt sajátította el a katonai megfigyelői alapismereteket. Az elméleti képzésen megtanulták többek között a békefenntartás ENSZ által kidolgozott alapelveit, a nemzetközi szervezetekkel történő együttműködés lehetőségeit, az angol nyelvű hírváltás alapjait, a megfigyelési- és járőrtevékenység szabályait, majd a megszerzett tudásról a gyakorlati foglakozásokon adtak számot. A harmadik hét elején a légi felderítés volt soron.

IMOCres-Briefing.jpg

A különböző ENSZ missziókban szolgálatot teljesítő katonai megfigyelők legfőbb feladata az események alapos megfigyelése és pontos jelentés elkészítése. Ennek érdekében a levegőből is rendszeresen megfigyelés alatt tartják a szembenálló felek állásait és az esetleges változásokat, amelyekre a tűzszüneti egyezménynek megfelelően reagálniuk kell. A megfigyelő csoportok felelősségi területe gyakran több száz négyzetkilométer kiterjedésű, melynek a mindennapos járőrözések alkalmával csak a töredékét képesek bejárni gépjárművel. A missziókban ezért bevett gyakorlat a helikopteres járőrözés, melyet most a hallgatók is kipróbálhattak.

IMOCres-Mi8-taxi.jpg

A tanfolyam résztvevőit a bázison az egyik 2011-ben Szolnokra kerül finn Mi-8-as szállító helikopter várta. A hallgatók négy csoportra osztva dolgoztak a három hetes képzés alatt. 2-2 csoport repült együtt; mindkettő élén egy-egy parancsnokkal, akik a fedélzeti biztonsági tájékoztató után tájékoztatták a pilótákat, hogy milyen megfigyeléseket kell végrehajtaniuk. Megszabták az útvonalat, a sebességet, a magasságokat és a kézjeleket. Az eligazítás a szakmabeliek között gyorsan ment: az első felszálláskor egy angol vadászpilóta vezette a gyakorlatot, a második csapatot pedig egy német helikopter pilóta erősítette. Az útvonal tervezésekor a kiképzők arra törekedtek, hogy a két napos zárógyakorlaton végrehajtandó gépjárműves járőrútvonalak és csomópontok szerepeljenek a felderítési feladatok között.

IMOCres-fedélzet-1.jpg

Alig emelkedett el a megfigyelők csapatával megtelt gép, máris kattogtak a fényképezőgépek: az első feladat a bázis mellett lévő repülőmúzeum szemrevételezése volt. A háttértörténet szerint a kiállítóhelyen az ott lévő, repülésből kivont gépeket próbálják újra hadrendbe állítani, ami a fennálló tűzszüneti egyezmény súlyos megsértésének minősül. A hallgatóknak ellenőrizniük kellett az adatok valódiságát. Aztán a résztvevők átadhatták magukat a repülés élményének, mert a második feladat csak Tiszapüspöki határában várta őket: egy szimulált erdőtűz füstje csapott a magasba, a lángok a feladat szerint a település lakóit veszélyeztették és meg kellett állapítani a keletkezett károkat. A lelkes jegyzetelés és dokumentálás után újabb nyugodt percek következtek, majd a parancsnok a fedélzeti technikus felé jelezte az újabb feladatot: Besenyszög és Jászladány felett repülve gyanús katonai mozgásra, tüntetésre utaló jeleket kell keresniük és megvizsgálni az épületek általános állapotát. A gyakorlat második fél órájában az újszászi hármas vasúti csomópont állapotát kellett feltérképezniük a fedélzeten lévőknek, végül a malomszögi hidat, amely a háttértörténet szerint a csapatmozgások szempontjából szintén kiemelt jelentőséggel bír. Szolnok felé érve újabb fényképezőgép-kattogás és széles mosolyok; végre ismerős terep: a gép elhaladt a tanfolyamnak otthont adó kiképző központ felett. Leszállás után a műszakiak villámgyorsan gondjaikba vették a gépet, mely köré felszállásra várva már a következő csapat gyűlt. Gyors ellenőrzés után beszállás, és már indult is a Mi-8-as az újabb felderítő körre. Az első csapat a levegőben lévőkre várva azonnal elkezdte az eredmények, tapasztalatok összevetését, annak ellenére, hogy idejük volt bőven: a részletes jelentést másnap reggel 8 óráig kellett megírnia a nemzetközi oktatógárdának. A kiértékelést követően a debriefingen összegezték a tapasztalatokat és az esetleges hibákat, hiszen ez a tanfolyam egy felkészítés, melynek az a célja, hogy megtanítsák a hallgatókat, hogy az éles helyzetekben mire figyeljenek oda.

A 24. IMOC a két napos sikeres zárógyakorlat után október 12-én ért véget.

IMOCres-Csoportkép-2.jpg

* * * 

Fotó: Sándor-Singer Éva