Akkreditált képesség

SZHB-20121126-04.jpg

A napokban érkezett meg a Honvédelmi Minisztériumhoz az oklevél, mely igazolja, hogy a NATO és az Amerikai Egyesült Államok akkreditálta a Magyar Honvédség előretolt repülésirányító (JTAC – Joint Terminal Attack Controller) képességét. Az afganisztáni misszióban évek óta alkalmazzák az előretolt repülésirányítás egyes elemeit, mostantól pedig önálló kiképzést és értékelést is végezhetnek a magyar katonák. A honvédség új képességét négy alakulat részvételével mutatták be Szolnokon katonai vezetőknek és a sajtó munkatársainak, akik szereplőivé is válhattak az eseményeknek. 

Sándor-Singer Éva beszámolója

Hétfő reggel, 9 óra 15 perc. Megérkezünk az MH 86. Szolnok Helikopter Bázisra. Busz vár minket, amely rövidesen elindul velünk az irányítótoronyhoz, ahol rövid eligazítással kezdődik a program. Mindent megtudunk az előretolt repülésirányítókról, azaz a JTAC-ekről, hogy mi a feladatuk, hogyan képzik őket, milyen időközönként kell vizsgát tenniük. Majd az előadók rátérnek a bemutató ismertetésére. A feladat: egy fontos személy, jelen esetben Hende Csaba honvédelmi miniszter kísérése szimulált hadműveleti területen, és az utazás biztosítása. A VIP személy mellett a konvojban két katonai teherautóban újságírók is utaznak. A több mint 10 gépjárműből álló konvojt merénylők támadják meg, a lövészek és a harcjárművek légi támogatással fogják visszaverni az ellenfelet.

SZHB-20121126-01.jpg

Ezzel a reménnyel indulunk a járművekhez. Kíséretünk egy megerősített lövész szakasz, három BTR-80 harcjármű, három gyorsreagálású lövész raj, valamint egy VIP személyvédő csoport. A levegőben két Mi-24-es harci helikopter tartja szemmel a járműoszlopot és két JAS 39 Gripen is a közelben várakozik. A konvoj kigördül a repülőtér, majd a laktanya kapuján és Szandaszőlőst elhagyva egy földútra tér.

SZHB-20121126-02.jpg

A JTAC képesség bemutatása érdekében három különböző szituációt demonstrálnak. Az első helyszínen gyakorlatilag egy megtévesztést alkalmaz az ellenség, azzal, hogy az útra kihelyez egy improvizált robbanószerkezetnek (IED – Improvised Explosive Device) látszó tárgyat. Miután a katonák kiszállnak és elkezdik felderíteni az eszközt, egy másik helyszínről kézi fegyverekkel tüzet nyitnak rájuk. Az előretolt repülésirányító közreműködésével és a Mi-24-esek bevonásával visszaverik a támadást és elhárítják a veszélyt. A konvoj parancsnoka úgy dönt, hogy a támadás ellenére folytatjuk az utat.

Negyed óra sem telik el, és újabb támadás éri a konvojt. Az ellenség ismét megtévesztéssel próbálkozik: az út mellett egy gépjármű áll, amely a megszerzett információk alapján nagy mennyiségű robbanószert rejt magában. Miközben a katonák megközelítik a gyanús járművet, a helikopterek jelzik, hogy a környéken mozgást látnak és fegyvernek látszó tárgyakat. Ekkor az ellenség aknavetőkkel tűz alá veszi a konvojt. A lövész szakasz fegyverzete kevésnek bizonyul az ellenség leküzdéséhez, ezért a JTAC behívja az addig 10-12 km-re, várakozási légtérben repülő Gripeneket. A vadászgépek a JTAC rávezetése alapján és a Litening konténer segítségével gyorsan megtalálják az út mellett lapuló célt, majd gépágyúval támadnak.

Közben a földi összecsapás során két katona életveszélyes sérülést szenved, így mihamarabb ki kell juttatni őket a területről és ellátást kell biztosítani számukra. Az elszállításukra érkező Mi-17-es helikopter le- és felszállását, a sérültek átszállítását a konvoj és a két Mi-24-es biztosítja. A sérültek elszállításával az egység teljesítette feladatát, és a VIP személy célhoz jutását is sikerrel biztosították. A konvoj kétórás út után visszaindulhat a bázisra.

*

SZHB-20121126-08.jpg

Földközelben a kísérő Mi-24-es.

SZHB-20121126-03.jpg

A rendszeresített öltözék és az aljnövényzet együttesen jól álcázza a lövészkatonát.

SZHB-20121126-05.jpg

A konvojt oltalmazó katonák tűzharca a támadókkal.

SZHB-20121126-07.jpg

Megáll a konvoj; a BTR 80-as tornya oldalra néz, akárcsak a fegyverei.

SZHB-20121126-06.jpg

A Gripenek egyike felhőalapon, 1100 méter magasan. Ebből a magasságból a függesztett szenzor segítségével észrevehetik azt a fenyegetést, amit a földközelben repülő Mi-24-es személyzete nem.

SZHB-20121126-09.jpg

A tűzharcban megsebesült bajtársakat kiemelik a mentőből. Hamarosan helikopter érkezik az elszállításukra.

SZHB-20121126-10.jpg

Földet ér a sebesültekért érkező Cargo 1 hívójelű Mi-17-es.

SZHB-20121126-11.jpg

Nyílnak a kagylóhéjak. A katonák a helikopterhez futnak a hordágyakkal, itt éppen az elsővel. Hátul a szállítóhelikopter fedélzeti technikusa látható.

SZHB-20121126-12.jpg

A földön álló, sebezhető helikoptert lövészkatonák védik.

SZHB-20121126-13.jpg

Cargo 1 indulását két Mi-24-es, Phoenix 1 és 2 biztosítja.

SZHB-20121126-14.jpg

A JTAC-ek eszközeinek egy része.

*  *  *

Fotó: Sándor-Singer Éva