KÉPEK A RÉGI ALBUMOKBÓL: AN-2-ESEK

Új év, régi képek – így indítom a 2023-as bejegyzések sorát. Olyan 1994-2004 között készült fotókat vettem elő, amelyeken a magyar repülés egyik legismertebb típusa, az An-2-es szerepel. Az ikonikus kétfedelű hazánkban a néphadseregnél, a katonai pályára irányítást és előképzést szolgáló szervezeteknél, a mezőgazdasági repülésben, majd a rendszerváltást követően az utódszervezeteknél és magánvállalkozásoknál repült. A képaláírásokhoz az avia-info.hu oldalon fellelhető adatokat, A magyar katonai repülés kronológiája című könyvet, és természetesen saját emlékeimet és feljegyzéseimet használtam.

an2-nephadsereg.jpg

Az eredetileg HA-MDG lajstromjellel üzemelt An-2R a Magyar Néphadsereg jelzésével a régi szolnoki repülőmúzeumban. Az „igazi” 10-es 1956. április 10-én érkezett az országba, majd egy évvel később HA-ANA lajstromjellel polgári gép lett. Ma egy német múzeum gyűjteményének darabja.

an2-haanc.jpg

A HA-ANC 1962-től repült Magyarországon. A katonai jellegű, egyszínű zöld színt később világosabb festésminta váltotta. A fotó 1995-ben készült Budaörsön az akkor ezüstszínű gépről, amely azóta Spanyolországba került.

an2-hadae.jpg

A nagyjavításon lévő HA-DAE a hangárban kapott helyet. Ha minden igaz, ma is vidáman repül.

an2-haabk.jpg

A HA-ABK Balatonfüred közelében, a tótvázsonyi repülőtéren, 1998 augusztusában. A rendszerváltás után került Magyarországra, korábban a „szovjet MHSZ” a DOSZAAF gépe volt.

an2-haabn.jpg

Mi mással lehetne feldobni a repülőnapokat, mint a szárnyon ülő és onnan ugró ejtőernyőssel. A HA-ANK jobb felső szárnyára az a szerkezet kerül, amelyhez egy széket rögzítettek. Emlékeim szerint az első próbarepülésből visszaérkező pilóta mosolya nem volt őszinte. A háttérben egy másik Ancsa, a kopott festésű HA-ABN áll.

an2-haank.jpg

A kilencvenes években sorra alakultak (majd szűntek meg, tűntek el néhány év után) a kisgépes vállalkozások. Az egyik ilyen jövevény a Sky Hussars volt, amely a Jak-52-es kötelékkel megegyező színűre festett HA-ANK-ot is használta.

an2-haank-2.jpg

2004 nyarára a Sky Hussars arculati elemei lekerültek a HA-ANK-ról és már mások kínáltak súlytalansági repüléseket a géppel.

an2-bontva.jpg

Valószínűleg ugyancsak a HA-ANK-ot láthatjuk szárnyak és vezérsíkok nélkül a szabadban nyűgözve, a kilencvenes évek közepén. (Valójában az orosz gyártású HA-ANF van a képen, érdekessége, hogy a pilótafülke plexi teteje felfelé és oldalra nyitható volt. A kiegészítést ezúton is köszönöm! )

an2-haanr.jpg

Az átvilágított An-2TD-re hatalmas fehér betűkkel került fel a HA-ANR lajstromjel.

an2-haanr-2.jpg

Az Alpha-November-Romeo megfiatalodva, friss festéssel, kisebb lajstromjellel.

an2-hadac-01.jpg

A Dunai Repülőgépgyár gépe, a kívül-belül megszépült HA-DAC érkezik Budaörsre és elhagyja a 27 bal pályát. Az An-2-eseket a NATO Colt néven jegyezte, ezért a gépre a típusjelzés alá felkerült a Danubian Colt felirat is.

an2-hadac-4.jpg

Budaörsi felszállás, miskolci úticéllal – próbálkozás a belföldi repülés újraélesztésére a HA-DAC-cal.

an2-hadac-2.jpg

Ferihegyen forog a DAC légcsavarja, úti célja Litvánia lesz, ahol szétszerelik, konténerbe kerül, és egy hajón utazik majd új, keleti típusokért rajongó tulajdonosához Brazíliába. Az exportengedélyek beszerzése egy rémálom volt, mert nem sokkal 2001. szeptember 11. után a repülőgép a fegyver szinonimája lett és minden hivatalnoknak görcsbe rándult a gyomra, ha egy jóváhagyó pecsétet kellett ütnie a kérelmekre. 

an2-hadac3.jpg

A Delta-Alpha-Charlie utolsó magyarországi felszállására gurul ki. Brazil PT-FZF lajstrommal ma is repül, kék-fehér festésmintája megmaradt és az ablaksor fölé kék Aeroflot felirat került.

an2-hamep.jpg

Egy angol tejtermék reklámja a HA-MEP oldalán. A fotó 1997-98 körül készült.

an2-hayhd.jpg

A térképész-légifényképező feladatok 1970-ben a MÉM Repülőgépes Szolgálat elődjéhez a Repülőgépes Növényvédő Állomáshoz (RNÁ) kerültek, ahol öt géppel, a HA-YHA / YHB / YHC / YHD / YHE lajstromjelű An-2PF-ekkel végezték ezt a munkát. A képen a HA-YHD látható az 1999-es tököli nyílt napon.

an2-primex.jpg

A 2001-es szentkirályszabadjai nyílt napon már új színekben, egy magán-üzemeltetőnél láthattuk a Yankee-Hotel-Deltát.

an2-primex2.jpg

Ugyanannak a cégnek egy másik An-2-ese, ugyancsak a 2001-es szentkirályszabadjai rendezvényen. A HA-MHT 2017-ben a földön elégve megsemmisült.

an2-vihar.jpg

A bejegyzés egyetlen fotója, amit nem én készítettem és a forrásra sajnos nem emlékszem. Később készült, mint a papírképek, de bőven elfér a régi fotók között. A képen éppen levegőbe emelkedik a HA-YHB, ha nem is úgy, ahogy az kívánatos lenne. A 2008 márciusában átvonuló vihar és a nyűgöző kötél küzdelméből az előbbi került ki győztesen.

an2-airchurch.jpg

Baloldalon, filmforgatáshoz átfestett Zlinek társaságában áll a HA-YHC lajstromjelű „Air Church”, László atya repülőgépe. Valamennyi térképész An-2-es felül fehér, alul sárga festéssel és a két színt elválasztó piros csíkkal az oldalán repült. Később kapták meg a MÉM RSZ fehér-sárga-fekete festésmintáját majd a magán-vállalkozásoknál már egyedi színekben üzemeltek.

an2-jugo.jpg

Nos, ennél a nagyjavításra érkezett jugoszláv gépnél szebb festésű An-2-esek is megfordultak már a sokat látott budaörsi hangárban, de mint tudjuk, ízlések és pofonok…

an2-szloven.jpg

Ha már a külföldi Ancsáknál tartunk: a szlovén Falcon Air An-2-ese Budaörsön, a szabadban nyűgözve. A fotó valamikor 1995-96 tájékán készült, amikor még volt tél.

an2-legi2.jpg

Kilátás a HA-DAC pilótafülkéjéből, miközben jobbról elmarad a János-hegyi Erzsébet-kilátó.

an2-legi1.jpg

Ezt látni a jobb ülésből egy farkashegyi leszállás közben, miközben előttünk egy 1000 lóerős motor dübörög.

an2-lhsy.jpg

2000 márciusa, Szombathely. Ma már furcsán hangzik, de Cessna 172-esünkkel egy kormányzati fuvart teljesítettünk és amíg a derék honatya megérkezett, körülnéztem a repülőtéren. Akkor kaptam lencsevégre ezt az Ancsát.

an2-vont.jpg

A HA-ANK és öt vitorlázógépből álló vontatmánya a farkashegyi repülőtér felett. A remek hangulatú „fahegyi” repülőmajálisok mindegyikén volt valami érdekesség, az 1999-esen például ez a látványos felszállással járó ötgépes vontatás (is).

an2-muzeum.jpg

A városligeti Közlekedési Múzeum már lebontott épületének tetején kiállított Ancsa eredetileg lengyel katonai gép volt, öttónusú terepszínben került Magyarországra 1988-ban és HA-ANJ lajstromjellel üzemelt.

* * *

Fotó: Szórád Tamás