KÉPEK A RÉGI ALBUMOKBÓL: AMPLE TRAIN 2003
Ample Gain-nek indult, majd a nyolcvanas évek végére Ample Train-re módosult annak a NATO kezdeményezésű kereszt-kiszolgálási gyakorlatnak a neve, amely a repülőműszakiak képzését és gyakoroltatását célozta annak érdekében, hogy a szövetséges légierők kölcsönösen kiszolgálhassák egymás gépeit. A Magyar Honvédség 2003 májusában volt házigazdája a gyakorlatnak és a kecskeméti zónában érdekes társaság jött össze.
A Luftwaffe lechfeldi 32. vadászbombázó ezredének az ellenséges légvédelem elnyomására (SEAD) rendszeresített Tornado ECR gépe. Kevéssé ismert, hogy négy évvel korábban, az 1999-es Allied Force műveletnek a német ECR-ek is aktív részesei voltak.
Egy másik ECR, a típusra jellemző - a sugárfordítónak köszönhető - kormos vezérsíkkal. A jobb szárnyvég alatt zavarótöltet-kivető konténer van.
A német műszaki hónaljig merült az egyik hajtóműbe. A törzs alatt egy lokátor elleni HARM gyakorló rakéta látszik, a szárny alól egy zavarókonténer lóg a képbe.
A szívócsatornába való bemászásnak és a kijutásnak minden típusnál megvan a maga technikája. Az ECR-ekről elhagyták a gépágyút és a szárnytő fekete burkolata alá is további berendezések kerültek.
A francia légierő 3/3 Ardennes századától érkezett Mirage 2000D-t hagyományos csapásmérésre optimalizálták. A kétfős személyzettel repülő gép jobb szívócsatornája alá egy Thomson PDL-CT (Pod de Désignation Laser avec une Camera Thérmiques) célzókonténert függesztettek.
A belga haderő légi komponensének együléses F-16A gépe érkezik vissza a zónába. A belgák a kétüléses B változatot is elhozták, a típus C és D változatát pedig a görög légierő színeiben láthattuk.
A Luftwaffe F-4F Phantom II-esének fülkéit belülről védik a napsütéstől. A gyakorlat során az egyik Phantom pilótája felszállás után füstöt észlelt a fedélzeten, az azonnali leszállás mellett döntött, de előtte vészoldással szabadult meg a póttartályoktól.
A hidegháborús ikonból a törökök is hoztak kettőt. A cápaszájas 1967-es F-4E 1991-ben került az USAF-tól a török légierőhöz. Most csak egy gurulásra indul a zónából, nyitott kabintetőkkel, ahogy a típustól nagy melegben gyakran láthattuk.
Országjárás közben néz be Kecskemétre az akkor még Szolnokon települő szállítórepülő század An-26-os raja. A szállítógépeket egy L-39-es kíséri, hátsó üléséből légifotók készülnek a kötelékről.
Az előkészítés után pilótájára vár a központi zónában a Royal Navy Sea Harrier FA2-es vadászgépe. Kevés típusba szállnak / szálltak be jobbról, de azoknál - Gripen, Starfighter - a balra nyíló fülketető miatt van / volt erre szükség.
A 719-es is „megy” egy kört, repülni most nem fog. Az FA2-esek orrában a Blue Vixen váltotta az FRS1 változat Blue Fox radarját, amitől az orr egy kicsit bumfordi lett. A Királyi Haditengerészet Sea Harrierjei 2005 márciusában tettek búcsúlátogatást Kecskeméten, a 899. századot nem sokkal később feloszlatták.
*
A zóna felé buszozva készült fotó egy APA-kocsiról és vontatmányáról, a 115-ös oldalszámú L-39-esről. Magyar részről egy másik típus, a MiG-29-es szerepelt a gyakorlaton.
Az Albatrosok 2009-es kivonásakor a 128-as kapta az 1994-2009 feliratú festett szalagot az oldalára.
A típuson sosem használt felségjellel volt kiállítva ez az eredetileg 401-es oldalszámú MiG-17PF, amely azóta visszakapta eredeti, csillagos felségjelét és oldalszámát. A lokátoros elfogóvadász 1955-ben került a Néphadsereghez.
* * *
Fotó: Szórád Tamás