KÉPEK A RÉGI ALBUMOKBÓL: AMPLE TRAIN 2003

Ample Gain-nek indult, majd a nyolcvanas évek végére Ample Train-re módosult annak a NATO kezdeményezésű kereszt-kiszolgálási gyakorlatnak a neve, amely a repülőműszakiak képzését és gyakoroltatását célozta annak érdekében, hogy a szövetséges légierők kölcsönösen kiszolgálhassák egymás gépeit. A Magyar Honvédség 2003 májusában volt házigazdája a gyakorlatnak és a kecskeméti zónában érdekes társaság jött össze.  

exat03-03.jpg

A Luftwaffe lechfeldi 32. vadászbombázó ezredének az ellenséges légvédelem elnyomására (SEAD) rendszeresített Tornado ECR gépe. Kevéssé ismert, hogy négy évvel korábban, az 1999-es Allied Force műveletnek a német ECR-ek is aktív részesei voltak.

exat03-04.jpg

Egy másik ECR, a típusra jellemző - a sugárfordítónak köszönhető - kormos vezérsíkkal. A jobb szárnyvég alatt zavarótöltet-kivető konténer van.

exat03-05.jpg

A német műszaki hónaljig merült az egyik hajtóműbe. A törzs alatt egy lokátor elleni HARM gyakorló rakéta látszik, a szárny alól egy zavarókonténer lóg a képbe.

exat03-06.jpg

A szívócsatornába való bemászásnak és a kijutásnak minden típusnál megvan a maga technikája. Az ECR-ekről elhagyták a gépágyút és a szárnytő fekete burkolata alá is további berendezések kerültek. 

exat03-07.jpg

A francia légierő 3/3 Ardennes századától érkezett Mirage 2000D-t hagyományos csapásmérésre optimalizálták. A kétfős személyzettel repülő gép jobb szívócsatornája alá egy Thomson PDL-CT (Pod de Désignation Laser avec une Camera Thérmiques) célzókonténert függesztettek.

exat03-08.jpg

A belga haderő légi komponensének együléses F-16A gépe érkezik vissza a zónába. A belgák a kétüléses B változatot is elhozták, a típus C és D változatát pedig a görög légierő színeiben láthattuk.

exat03-09.jpg

A Luftwaffe F-4F Phantom II-esének fülkéit belülről védik a napsütéstől. A gyakorlat során az egyik Phantom pilótája felszállás után füstöt észlelt a fedélzeten, az azonnali leszállás mellett döntött, de előtte vészoldással szabadult meg a póttartályoktól.

exat03-10.jpg

A hidegháborús ikonból a törökök is hoztak kettőt. A cápaszájas 1967-es F-4E 1991-ben került az USAF-tól a török légierőhöz. Most csak egy gurulásra indul a zónából, nyitott kabintetőkkel, ahogy a típustól nagy melegben gyakran láthattuk.

exat03-11.jpg

Országjárás közben néz be Kecskemétre az akkor még Szolnokon települő szállítórepülő század An-26-os raja. A szállítógépeket egy L-39-es kíséri, hátsó üléséből légifotók készülnek a kötelékről.

exat03-13.jpg

Az előkészítés után pilótájára vár a központi zónában a Royal Navy Sea Harrier FA2-es vadászgépe. Kevés típusba szállnak / szálltak be jobbról, de azoknál - Gripen, Starfighter - a balra nyíló fülketető miatt van / volt erre szükség.

exat03-14.jpg

A 719-es is „megy” egy kört, repülni most nem fog. Az FA2-esek orrában a Blue Vixen váltotta az FRS1 változat Blue Fox radarját, amitől az orr egy kicsit bumfordi lett. A Királyi Haditengerészet Sea Harrierjei 2005 márciusában tettek búcsúlátogatást Kecskeméten, a 899. századot nem sokkal később feloszlatták.

exat03-01.jpg

A zóna felé buszozva készült fotó egy APA-kocsiról és vontatmányáról, a 115-ös oldalszámú L-39-esről. Magyar részről egy másik típus, a MiG-29-es szerepelt a gyakorlaton.

exat03-02.jpg

Az Albatrosok 2009-es kivonásakor a 128-as kapta az 1994-2009 feliratú festett szalagot az oldalára. 

exat03-12.jpg

A típuson sosem használt felségjellel volt kiállítva ez az eredetileg 401-es oldalszámú MiG-17PF, amely azóta visszakapta eredeti, csillagos felségjelét és oldalszámát. A lokátoros elfogóvadász 1955-ben került a Néphadsereghez.

* * *

Fotó: Szórád Tamás