Renegade!

Az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) 26 részt vevő államának képviselői ötnapos magyarországi látogatásuk során - a 2011. évi Bécsi Dokumentum előírásai alapján - repülőbázis látogatáson vettek részt. A látogatás része volt egy RENEGADE bemutató.

1606-04-16.jpg

A légvédelmi rendszerek 2001. szeptember 11-e óta másképpen tekintenek az eltérített repülőgépekre. A szeptember 11-én történt események hatására, a terrorcselekmény céljából eltérített repülőgépek elleni tevékenységre a NATO kialakította a RENEGADE műveleti koncepciót. A tagállamok nemzeti sajátosságaiknak megfelelő RENEGADE műveleti rendszereket dolgoztak ki; a döntéshozatal nemzeti hatáskörben van.

A művelet akkor kezdődik, amikor egy polgári repülőgép megkapja a RENEGADE minősítést, vagyis levegőben van, terrorcselekmény céljából térítették el és minden kétséget kizárólag fegyverként kívánják használni, és addig tart, amíg a terroristák elállnak szándékuktól illetve a készültségi erők megakadályozták a repülőgép fegyverként történő alkalmazását. A cél a terrorcselekmény, a gépeltérítők által tervezett pusztítás megakadályozása, elsődlegesen a légijármű földre kényszerítése révén. Egy ilyen földre kényszerítés és a földi eljárás szimulációját láthattuk a kecskeméti repülőbázison június 30-án.

1606-04-01.jpg

A készültségi Gripenek egyike köröz a RENEGADE szerepére kijelölt An-26-os felett. 

1606-04-02.jpg

Földet érés előtt. A földön fegyveresek várják a gépet.

1606-04-03.jpg

Talán ez az egyetlen mozzanat, amely ugyanígy történik normál esetben is; az idegen gépet felvezető kocsi vezeti az állóhelyre.

1606-04-04.jpg

A Gripenek addig maradnak az immár földön álló repülőgép felett, amíg az leállítja a hajtóműveit. Azután a földi fegyveres szolgálat veszi át a terepet.  

1606-04-15.jpg

Megérkeznek a tűzoltók is. Ők rendelkeznek sugárzásmérővel és a mérgező vegyi anyagok kimutatására alkalmas műszerekkel.

1606-04-05.jpg

Egyikük vegyivédelmi öltözékben vizsgálja át a gépet. 

1606-04-06.jpg

Minden rendben - legalábbis ebből a szempontból. Jöhetnek a többiek.

1606-04-07.jpg

Közben a háttérben leszállnak az elfogás és földre kényszerítés szimulációját végrehajtó vadászgépek.

1606-04-08.jpg

Még egy utolsó külső ellenőrzés, mielőtt elkezdődik a földi akció.

1606-04-09.jpg

A fegyveres szolgálat előtt feltárul az eltérített gép belseje. 

1606-04-10.jpg

 A fedélzetről két gépeltérítőt kell leparancsolni.

1606-04-11.jpg

Az elfogott gépeltérítőket először a gép oldalához támasztják, majd megbilincselik őket.

1606-04-12.jpg

A bilincselés után személyi motozás következik.

1606-04-13.jpg

A két gépeltérítő fejére csuklya kerül és a terepjárókkal elszállítják őket. 

1606-04-14.jpg

Immár biztonságban az eltérített gép. Végződhetett volna rosszabbul is.

Az EBESZ megfigyelők nem először láttak ilyen bemutatót Kecskeméten, 2006-ban és 2009-ben egy katonai repülőgép (defektor) személyzetével szemben alkalmazott eljárást mutattak be nekik.

* * *

Fotó: Szórád Tamás