Elfogó és elfogott

Az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet 1999. évi Bécsi Dokumentumának végrehajtásában érintett államok kötelezettséget vállaltak arra, hogy a többi tagállam részére betekintést engednek légitámaszpontjaikba és más  katonai létesítményeikbe, illetve bemutatják az újonnan rendszerbe állított fegyverrendszereket.

A 2006-os és 2009-es kecskeméti repülőbázis-látogatás részeként a leszállított repülőgép személyzetével szemben alkalmazott eljárás bemutatására is sor került. A forgatókönyv szerint a Magyar Köztársaság légterébe egy ismeretlen katonai repülőgép (defektor) repül be, feltételezhetően nem ellenséges szándékkal. A gépet a vonatkozó előírások alapján a készültségi géppár elfogja és a bázisra kíséri. 

A 2006. szeptemberi bemutató során  a 114-es oldalszámú L-39-es volt a behatoló, amelyet MiG-29-esek fogtak el és szállítottak le.

Begurul a Nagyvas, ezúttal egy éles készültségi gép. A bemutató elfogást azonban nem ez a 29-es, hanem egy másik géppár hajtotta végre.

Sugárzó vagy más veszélyes anyagra utaló jel után kutatnak a védőöltözékes katonák. A kétfős hajózószemélyzet békésen tűri sorsát. Más választása úgysincs.

 

A hajózók egyikének motozása.

Térdre - ha nem is imához.

Nincs is jobb mint kabriózni egy langyos őszi délutánon. Csak az utastársak ne lennének olyan morcosak...

 *

2009. májusában már a Nagyvas volt a defektor, elfogását  és leszállítását egy Gripen géppár hajtotta végre. Az elfogóból elfogott lett.

Az elfogó géppár másik tagja hátulról, nagyobb távolságból biztosít.

Leszáll a 27-es UB.

Az elfogók áthúzása. A 43-as és a 35-ös Gripenen egyaránt 1100 literes pótosok vannak, az utóbbin még egy Litening konténer is látható.

 

Nyitott kopoltyúkkal gurul a leszállított defektor.

A földi eljárás a bázis északi végében lévő Lima (L) előtéren zajlik majd. Itt kerül sor a gép és a személyzet átvizsgálására.

A helyszínre érkezett tűzoltóraj védőruhába öltözött tagja átvizsgálja a leálíltott MiG-et. A vizsgálat negatív, jöhet a műszaki átvizsgálás. A gyorsreagálású erők parancsnoka ezután ad engedélyt a repülőgép elhagyására. 

Kiszállnak a hajózók. A fogadóbizottság azonban nemcsak létrát hozott.

A személyzet motozása fegyveresek felügyelete mellett zajlik.

Térdeljen le! Lehet egy ilyen kérésnek ellenállni?

 A megmotozott és megbilincselt pilótákat, csuklyával a fejükön vezetik el.

Vége. Mármint a bemutatónak, a Nagyvas még másfél évig szolgálhatott.

* * *

Fotó: Szórád Tamás