Elfogó és elfogott
Az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet 1999. évi Bécsi Dokumentumának végrehajtásában érintett államok kötelezettséget vállaltak arra, hogy a többi tagállam részére betekintést engednek légitámaszpontjaikba és más katonai létesítményeikbe, illetve bemutatják az újonnan rendszerbe állított fegyverrendszereket.
A 2006-os és 2009-es kecskeméti repülőbázis-látogatás részeként a leszállított repülőgép személyzetével szemben alkalmazott eljárás bemutatására is sor került. A forgatókönyv szerint a Magyar Köztársaság légterébe egy ismeretlen katonai repülőgép (defektor) repül be, feltételezhetően nem ellenséges szándékkal. A gépet a vonatkozó előírások alapján a készültségi géppár elfogja és a bázisra kíséri.
A 2006. szeptemberi bemutató során a 114-es oldalszámú L-39-es volt a behatoló, amelyet MiG-29-esek fogtak el és szállítottak le.
Begurul a Nagyvas, ezúttal egy éles készültségi gép. A bemutató elfogást azonban nem ez a 29-es, hanem egy másik géppár hajtotta végre.
Sugárzó vagy más veszélyes anyagra utaló jel után kutatnak a védőöltözékes katonák. A kétfős hajózószemélyzet békésen tűri sorsát. Más választása úgysincs.
A hajózók egyikének motozása.
Térdre - ha nem is imához.
Nincs is jobb mint kabriózni egy langyos őszi délutánon. Csak az utastársak ne lennének olyan morcosak...
*
2009. májusában már a Nagyvas volt a defektor, elfogását és leszállítását egy Gripen géppár hajtotta végre. Az elfogóból elfogott lett.
Az elfogó géppár másik tagja hátulról, nagyobb távolságból biztosít.
Leszáll a 27-es UB.
Az elfogók áthúzása. A 43-as és a 35-ös Gripenen egyaránt 1100 literes pótosok vannak, az utóbbin még egy Litening konténer is látható.
Nyitott kopoltyúkkal gurul a leszállított defektor.
A földi eljárás a bázis északi végében lévő Lima (L) előtéren zajlik majd. Itt kerül sor a gép és a személyzet átvizsgálására.
A helyszínre érkezett tűzoltóraj védőruhába öltözött tagja átvizsgálja a leálíltott MiG-et. A vizsgálat negatív, jöhet a műszaki átvizsgálás. A gyorsreagálású erők parancsnoka ezután ad engedélyt a repülőgép elhagyására.
Kiszállnak a hajózók. A fogadóbizottság azonban nemcsak létrát hozott.
A személyzet motozása fegyveresek felügyelete mellett zajlik.
Térdeljen le! Lehet egy ilyen kérésnek ellenállni?
A megmotozott és megbilincselt pilótákat, csuklyával a fejükön vezetik el.
Vége. Mármint a bemutatónak, a Nagyvas még másfél évig szolgálhatott.
* * *
Fotó: Szórád Tamás