CÉLKÖVETŐK

MISTRAL-NYITÓ.jpg

A tavasszal megkezdett gyakorlatsorozatot folytatva, az elmúlt két hétben egy komplex tábori foglalkozás keretében gyakorolt a győri MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred. A vegyes légvédelmi rakétacsoportosításban a Kub és a Mistral rendszer egyaránt részt vett.

MISTRAL-24.jpg

Mivel egy Kub üteg telepítéséről már volt szó az Air Base blogon, élve a felkínált lehetőséggel, most a 2. Légvédelmi Rakétaosztály egyik Mistral szakaszát látogattam meg. Az előző napokon a Meteor célrepülőgép és a Gripen ellen egyaránt dolgoztak a légvédelmi rakétások, a gyakorlat végére két Mi-8-as helikopter volt betervezve.

MISTRAL-01_1.jpg

Az indulás előtti utolsó ellenőrzések a gépjárműre telepített Atlas indítóállványon.

MISTRAL-02.jpg

Az öt Atlas indítóállvány egy terepjáró és a célfelderítést és azonosítást végző MCP (Mistral Coordination Post) vezetésével hagyja el a telephelyet.

MISTRAL-03.jpg

Rövid közúti menet után földútra tér le a Mistral szakasz. Egy útelágazáshoz érkezve az MCP a szakasz egy részének kíséretében egyenesen halad tovább.

MISTRAL-04.jpg

A szakasz többi járműve letér, és más irányból közelíti meg települési helyét.

MISTRAL-05.jpg

A települési helyen a parancsnok tüzelőállásba állítja az Atlast hordozó járművet.

MISTRAL-06.jpg

Harmincperces készenlét van, a háromfős személyzet tűzkész állapotba hozza a indítóállványt, és gondoskodik a jármű álcásáról is.

MISTRAL-07.jpg

A parancsnok és a légvédelmi lövész néhány perc alatt végeznek az állvány előkészítésével.

MISTRAL-08_1.jpg

Az állvány telepítési helyét a jármű megcsillanó szélvédője is elárulhatja, ezért arra is ponyva kerül.

MISTRAL-09.jpg

A szakasz másik indítóállványa álcázva, tűzkész állapotban várakozik. Az álcaháló és az alakmásítók segítségével az állvány, ha nem is lett láthatatlan, de viszonylag jól beleolvad a háttérbe.

MISTRAL-10.jpg

Az MCP-hez négyfős személyzet tartozik, közülük ketten a jármű közelbiztosítását látják el.

MISTRAL-11.jpg

A napsütést egyelőre felhőzet zárja el. Minden készen áll, az ugyancsak álcázott MCP egyelőre csendben várakozik, radarja nem sugároz.

MISTRAL-12.jpg

Az MCP egy magaslaton foglalt radar mérőpontot és rövidesen dolgozni kezd. A szakaszhoz tartozó terepjárót is az MCP álcája alá rejtették.

MISTRAL-13.jpg

Felhőalap alatt érkezik az első Mi-8-as, amelyet már akkor elárult a hangja, amikor még csak apró pontnak látszott.

MISTRAL-14.jpg

A távolból nehéz észrevenni a patakpartra, magas növényzetbe települt harmadik indítóállványt.

MISTRAL-15.jpg

A három-négy méter magas növényzet mögül csak az Atlas két antennája látszik ki.

MISTRAL-16.jpg

Az indítóállvány parancsnoka és a légvédelmi lövész a Mi-8-ast követi. A helikopterek nem mindig az ellenséget szimulálták, egyes rárepüléskor, mint saját helikopter szerepeltek.  

MISTRAL-17.jpg

A forgatható állványra csak egy indítócső van felhelyezve. A légvédelmi lövész fejhallgatójában hangjelzés jelzi, hogy melyik irányba kell keresnie a célt. Ha a megfelelő irányba néz, akkor a hangjelzés megszűnik, és ekkor más csak függőlegesen kell megtalálnia a Mi-8-ast.

MISTRAL-18.jpg

Barát vagy ellenség a közeledő helikopter? A választ az MCP-től kapja az indítóállvány személyzete, és ezután még vizuálisan is azonosítják a repülőeszközt.

MISTRAL-19.jpg

Miközben a légvédelmi lövész az egyik helikopterre dolgozik, a háttérben már fordul vissza a másik gép.

MISTRAL-23.jpg

Egy újabb indítóállvány, amely egy felüljáróra települt. A jármű motorja alá tálca került, így még egy olajfolt sem marad utána, amikor feladata végeztével elhagyja a felüljárót.

MISTRAL-21.jpg

Ehhez a KRESZ táblához egy Mi-24-es illene…

MISTRAL-25.jpg

A helikopterek délelőtt és délután egyaránt két-két órát repültek a rakétásoknak. A két feladat között az MH Pápa Bázisrepülőtéren szálltak le tankolni.

MISTRAL-26.jpg

Ismét kis magasságon, de most más irányból érkezik a Mi-8-as.

MISTRAL-27.jpg

Újabb áthúzás a felüljáróról vadászó indítóállvány felett.

MISTRAL-28.jpg

Elmentek a gépek, csomagol az Atlas személyzete.

MISTRAL-29.jpg

Néhány perc alatt végeznek és már el is hagyják a felüljárót.

MISTRAL-30.jpg

Mintha ott sem jártak volna…

* * *

Fotó: Szórád Tamás