A Dunától távol

Vízi lőtér híján a Dunától távol, az MH Bakony Harckiképző Központ hajmáskéri lőterén hajtották végre éleslövészetüket a „vízi telepítésű légvédelem” vagyis az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred Hadihajós alosztályának légvédelmi tüzérei. A lövészeten célrepülőgépre valamint helikopter imitációra és földi célpontokra egyaránt lőttek az aknamentesítő hajókból kiépített légvédelmi gépágyúkkal. 

HTHE-04.jpg

Szárazföldi lövészetre előkészítve a Magyar Honvédség aknamentesítő hajóinak négycsövű légvédelmi gépágyúja, a PAV-4-es. A hajóból kiépített és megerősített alvázra helyezett 1900 kg-os fegyvert közúton 80-85 km/órás sebességgel lehet vontatni. Bár vannak tartalék ágyúk, azért a hajókból vették ki a fegyvereket, hogy az esetleges hibák kijöjjenek és lássák melyik fegyver mit tud. 

HTHE-03.jpg

A csigatárakba egyenként 60 db lőszer tölthető. 

HTHE-24.jpg

Lőszeresládák és Rába teherautó a töltőhelyként szolgáló sátor mögött.

HTHE-23.jpg

A gépágyúk 20 mm-es lőszerei. Bal oldalon egy páncéltörő gyújtó lőszer van tömör acél maggal. A benne lévő gyúlelegy a röppálya során erős, szúró fénnyel ég. Középen egy műanyag maggal ellátott vaklőszer van. A jobb oldali egy repesz-robbanó, gyújtó lőszer, amelyen zöld csík jelzi, hogy fényjelző is egyben. A lövedéket vagy a célba csapódás vagy egy 4,5 – 9,5 másodperc között időzíthető gyújtó működteti. 

HTHE-21.jpg

Töltéskor a csigatárban lévő spirálrugót a tárazó vassal állítják a megfelelő feszességűre és ezután helyezik be a lőszereket. 

HTHE-22.jpg

A csigatár hátulján ellenőrző nyílások vannak, amelyekről leolvasva a kezelők jelezhetik az irányzónak, hogy mennyi lőszer maradt még a tárban. 

HTHE-05.jpg

A négycsövű PAV-4-es irányzója a tükrös irányzék segítségével céloz. Az irányzékkal 300 m/s sebességig repülő légijárműre tudnak célzott lövést leadni. Efölött tűzfüggönyt lőnek, remélve, hogy a nagy számok törvénye alapján a lövedékek egyike eltalálja a légi célt. 

HTHE-06.jpg

Tűz! A lövés kis füsttel, de annál nagyobb hanggal jár. 

HTHE-07.jpg

Egy PAV-4-est három fő szolgál ki: egy irányzó, aki céloz és lő, és két fő töltőkezelő, akik a tárakat cserélik. A lövészeten a hajóparancsnokok és helyetteseik is részt vettek. Ők a feladatokat fogták össze. 

HTHE-08.jpg

Riadó a PAV-1-es kétfős személyzetének. Az egycsövű fegyvernél egy irányzó és egy töltőkezelő dolgozik. 

HTHE-09.jpg

Fénycsíkot húzva, 850 m/s sebességgel, rövid útjára indul a PAV-1-es 20 mm-es lövedéke.

HTHE-13.jpg

Az egyes és sorozat lövésre egyaránt alkalmas fegyver automata rendszerű, a lőporgázokat használja fel a töltés-ürítésre, csöve huzagolt.  

HTHE-11.jpg

Lövedékek repülnek a kb. 20 méter magas, távirányítással felemelhető oszlopra helyezett, lebegő helikoptert imitáló cél felé. Az előző napon a kisméretű Meteor C manőverező célrepülőgépre gyakoroltak a lövészek.

HTHE-10.jpg

Újra szól a PAV-4-es. A 2000 méteren belül hatásos léghűtéses gépágyú tűzgyorsasága 650-750 lövés percenként. Tartósan három tárat tud kilőni, utána hűteni kell. 

HTHE-12.jpg

A töltőkezelők tárakat cserélnek. 

HTHE-18.jpg

A dombtetőn parkoló szárazföldi technika a tűzszerészek egyik Cougar páncélozott járműve. 

HTHE-14.jpg

 A hadihajók légvédelmi tüzérei mellett a Cougar toronylövészei is gyakoroltak.

HTHE-15.jpg

Repül a hüvely a 12,7 mm-es NSzVT géppuskából. A Cougar fegyvere 2000 méterig hatásos. 

HTHE-16.jpg

A lövedékek célba érkeznek.

HTHE-25.jpg

 A Cougar toronylövészei után ismét a légvédelmi tüzérek következnek. 

HTHE-20.jpg

A PAV-1-es irányzója tüzet nyit a néhány száz méterre (a kép jobb felső sarkában) felbukkanó „helikopterre”. 

HTHE-26.jpg

 A két hajófedélzeti légvédelmi fegyver felváltva lövi a sorozatokat.

*

HTHE-01.jpg

PAV-4-es az eredeti helyén, egy aknamentesítő (AM) hajó orr részén. A fotó 2012 májusában az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred újpesti bázisán készült. 

HTHE-02.jpg

Az AM-31-es aknamentesítő menetben, 2008 augusztusában. Az orr részen elhelyezett PAV-4-est és a hajó hátulján ágaskodó PAV-1-est takaró védi. Az MS-25 típusú hajót eredetileg a franciák tervezték tengeri (partközeli) aknamentesítő célokra, majd később Jugoszlávia is gyártotta. Magyarországra az 1979 és 1982 között gyártott hajókból került hat darab, ezekből jelenleg három üzemel. Kettőt városnéző hajóvá alakítottak, egy üzemen kívül áll.

MH1-HTHE.jpg

* * *

Fotó: Szórád Tamás