Black Hawkok két helyszínen
- Egyszóval ez egy vérbeli katonai helikopter, nem pedig egy polgári gép, amit lefestettek zöldre - zárta előadását az osztrák helikopterpilóta, akivel néhány évvel ezelőtt találkoztunk egy Bécs melletti bázison. Ez a mondat jutott eszembe a napokban, amikor két helyszínen is szemügyre vehettük a Sikorsky elnyűhetetlennek látszó UH-60-as helikopterét. Az egyik helyszínen távolabbról, a másikon sokkal közelebbről.
Jutaspuszta
Precíz sorba rendezve állnak a U.S. Army Németországból áttelepült UH-60-asai a jutaspusztai tábori leszállóhelyen. Az Európában állomásozó 12. Combat Aviation Brigade tíz szállítóhelikopterrel vesz részt a Várpalota Challenge 2014 gyakorlaton.
Reggeli karbantartás egy UH-60-ason. A működő segédhajtómű (APU) miatt a műszakiak zajvédőt viselnek.
A 7,62 mm-es M60-as géppuskák reggel kerülnek ki a helikopterekhez.
Black Hawk ide vagy oda, nem lehet fotó nélkül elmenni egy Apache mellett sem. A nem irányított rakéta konténerekkel és Hellfire indítókkal függesztett AH-64D lenyűgözött lapátokkal és beforgatott szenzortoronnyal áll a jutaspusztai füvön. A tavalyi Adriatic Strike gyakorlaton a magyar Gripen pilóták egy ugyancsak amerikai AH-64-essel együttműködve gyakorolhatták a kooperatív CAS-t.
A Katterbach-Jutaspuszta útvonalrepüléshez szükséges póttartályok és függesztőcsonkok (ESSS) sorba rendezve. Ha a feladat igényli, visszakerülnek a Black Hawkokra. A háttérben az amerikaiak saját mobil repülésirányító fülkéje, jó rálátással a helikopter-leszállóhelyekre.
*
Budaörsi Repülőtér
A sokat látott budaörsi torony előtt két ugyancsak sokat látott UH-60-as áll, balra egy Alpha és jobbra egy Lima változat. Amikor ezek a gépek 1986-ban lekerültek a gyártósorról, még Ronald Reagan volt a Fehér Ház lakója.
Ezen a Lima változaton időjárás radar segíti a pilóták munkáját.
Indításra készen. A Black Hawk géppár ezúttal marketing céllal repül Budapest fölé. Személyzete négy főből áll, két pilótából és két crew chief / lövészből.
A crew chief kívülről figyeli az indítási folyamatot, közben rádiókapcsolatban van a pilótákkal. Ha minden rendben, elveszi a féktuskókat és a nagyméretű nyitható ablakon bemászik a tehertérbe.
A crew chief oldalra néző ülése a másodpilóta mögött van. Kollégája ugyanígy helyezkedik el a gép bal oldalán, az első pilóta mögött. Rajtuk kívül 1+2+3+4 elhelyezéssel további 10 fő helyezhető el a tehertérben, kényelmes üléseken. Műveleti területen a gyorsabb ki- és beszállás érdekében gyakran ülés nélkül repülnek az UH-60-asok.
A budaörsi felszállás után visszafordulva egyenesen a Duna fölé repül a két Black Hawk. A vezér már a Margit hídon túl jár, a kísérő éppen a felújított Kossuth teret hagyja el.
Bal forduló még az Árpád híd előtt és irány Budaörs. A fordulóban a külső függesztőn lévő 230 gallonos (870 literes) póttartály alatt Szentendre irányába látni.
A látvány hasonló, mint 2012. augusztus 20-án, csak a repülési irány, a magasság és a sebesség más, no meg a légijármű típusa.
A Gellért-hegyen álló Szabadság-szobor alatt számos repülőgép és helikopter típus elrepült már, Black Hawk eddig még nem.
Süllyedőben a budaörsi 27-es pályára.
Az elsőként földet ért UH-60L az A-ból nézve. A két típusváltozatot nehéz megkülönböztetni. Mindenesetre az UH-60L-ben két darab, egyenként 1857 LE tengelyteljesítményű General Electric hajtómű dolgozik és ennek megfelelően az erőátviteli rendszert is módosították.
Eddig és ne tovább - mutatja a crew chief. Kollégája ugyanezzel a mozdulattal tartotta távol a faroklégcsavartól a kiszálló utasokat.
Gyors rakodás járó hajtóművek mellett és a két Black Hawk felszállásra kész.
A kinézettel nincs baj, a Black Hawk szemből is meglehetősen dögös!
Elsőként a Lima száll fel, és lebeg a 27-es pálya közepére. A hajtóművek gázelvezető csöveire árnyékoló került, a törzs oldalára zavarótöltet kivetőt szereltek. A 20 fokban megdöntött faroklégcsavar nem csak a forgatónyomaték ellen dolgozik, de a gép emelésében is van szerepe.
Másodikként indul az Alpha, háttérben a Széchenyi-hegyi adótorony.
Az Alpha is a pálya fölött függ az indulás előtt, majd az UH-60L vezetésével a 3-158 Assault Helicopter Battalion géppárja elindul Budaörsről.
* * *
Fotó: Szórád Tamás