ÉLES RÁVEZETÉS

A meteorológiai tavasz első napja alacsony felhőalappal és hideg széllel köszöntött a „0 pontra”, a Magyar Honvédség lőterére. A helyzet abból a szempontból jónak volt mondható, hogy az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis és az MH 34. Bercsényi László Különleges Műveleti Zászlóalj előretolt repülésirányító (JTAC) katonái - Mi-24-es és JAS39-es éleslövészettel egybekötve - végre tudták hajtani a jogosításaik megtartásához szükséges éles rávezetéseket.

A magyar JTAC-ek az Egyesült Államokban kapták a képzést, a képen látható tiszt például a tengerészgyalogságnál. A kezében lévő távcsővel a cél pontos távolsága és iránya is mérhető. 

Kemény célok a dolomitos hajmáskéri lőtéren. A szárazföldi erők parancsnoka határozza meg, hogy melyik célt kell leküzdeni. Ennek függvényében ad instrukciókat a JTAC-nek, aki a végrehajtó gépeknek jelöli meg a célokat.

Célra repül az „Opera hét-négy-egyes”. A helikopter a repülőgéphez képest könnyebb célpont, nem célszerű beküldeni a célterület fölé mindaddig, amíg a támadás valamennyi részlete nem tisztázott. Ezért a Mi-24-es a terep adottságait kihasználva, egy várakozási légtérből, földközelben indul támadásra.

Dörög a Mi-24P fegyvere, a kétcsövű, 30 mm-es gépágyú. Ha a célpont megsemmisül, akkor egy másik szektorért felelős JTAC-hez küldik át a gépet, egy másik célpont ellen. Ha nem, akkor újra rávezetik a célra.

Sz-8-as nem irányított rakétákkal támad a Mi-24-es.

*

Alig 1000 méteres felhőalap alatt, betöltött gépágyúval érkezik a légtérbe két Gripen Charlie. A JTAC tájékoztatja a pilótákat a taktikai alaphelyzetről. Arról, hogy két JTAC team helyezkedik el két külön szektorban, akik ellenséges páncélozott járműveket és teherautókat figyeltek meg. Ezek leküzdését rendelte el a szárazföldi parancsnok. Mivel a saját Mi-24-es is a közelben van még, a Gripen pilótáknak rájuk is figyelni kell. A gépek 50 percig dolgozhatnak a célterület felett. Sűrű 50 percről van szó, hiszen kis magasságban a célterület felett kell keresni a célokat, közben vezetni a gépet, leírni a JTAC által adott adatokat majd a cél azonosítása után felépíteni és végrehajtani a támadást.

Az 1-es típusú rávezetés majd a célpont vizuális azonosítása után a Demon 1 célirányra fordul. "Cleared hot" – támadhat!

Az alacsony felhőalap miatt kis szögben süllyed a támadó gép. A Gripen hajózók még a kanadai NFTC képzés során kóstolhattak bele a komolyabb levegő-föld feladatokba.

Rövid sorozat a 27 mm-es gépágyúval.

Emelkedés a gépágyúzás után. Több célpont támadása után a gép felhőalapra emelkedve várakozik amíg a másik Gripen is elvégzi a feladatát.

*

Tálalva! Egy elnyűhetetlen UAZ, a lőtéri étkezde szerepében.

* * *

Fotó: Szórád Tamás