DUNÁNTÚLI PILLANATKÉPEK
1999 forró nyarán több dunántúli helyszínen is volt szerencsém megfordulni és megörökíteni néhány érdekes pillanatot.
Dáka - 1999. június 6. A nyugati határsávban végzett légifotózás után a Budaörsre hazavezető útvonalat egy dákai pihenővel szakítottuk meg. A Pápa melletti repülőtéren egy családias repülőnapot rendeztek, amelynek katonai szereplője is volt. Valójában kettő, de sajnos csak a Mi-24-es bemutatót örökítettem meg, a fergeteges MiG-21-es demót sajnos nem.
A 713-as Mi-24V a dákai repülőtér napszítta füvén. A harci helikopter a közeli Szentkirályszabadjáról települt át. Az MH 87. Bakony Harcihelikopter Ezred még öt évig létezett.
Az előtérben a Sky Hussars nevű privát kötelék egyik Jak-52-ese. A formáció hármat használt a Jak-52-esekből és egyet a négyüléses Jak-18-asból.
A tűző napon nyitott fülkével várakoznak a hajózók.
Repkednek a fűszálak a függésből gyorsító Mi-24-es alatt.
*
MH 87. Bakony Harcihelikopter Ezred - 1999. június 16. A harcihelikopter ezrednél ezúttal nem a Mi-24-esekre voltunk kíváncsiak, a sajtó által kissé elfelejtett Mi-8-as hajózókkal beszélgetünk munkájukról. A beszélgetés szünetében készült néhány fotó a bázis területén gyakorló helikopterekről és személyzetükről.
Reggeli csendélet Mi-17-essel és a tököli futárok szögletes festésű Zlin 43-asával. Azóta Szentkirályszabadja és Tököl is bezárt és a Zlinek is a civil kisgépes repülésbe kerültek át.
Egy Mi-8-as személyzete a Bambi Buckettel gyakorol.
A tűzoltáshoz használt Bambit a bázis víztározójából töltik.
Csoportkép egy teheremelési gyakorlórepülés után.
Mil és MAZ, két elnyűhetetlen vas.
Bambi Bucket összecsukott helyzetben.
*
MH 47. Pápa Harcászati Repülőezred - 1999. július 6. Pápai látogatásunkkor még bő egy év volt hátra a magyar MiG-21-esek üzemeltetéséből. Az MF változat már ekkor sem repült, 1997 tavaszán a MiG-23-as és Szu-22-es típussal együtt vonták ki őket. A pápai ezrednél egy taszári gépről, a Cápetiről szóló cikk miatt jártunk.
Egy- és kétüléses MiG-21-esek a pápai bázis északi zónájában, a repülés megkezdése előtt.
Bisz-ek és UM-ek egy sorban, mindenféle színben.
A pilóta szürke szellőző ruhában és sisakban járja körül és ellenőrzi gépét.
A beülésnél segítenek a műszakiak. Ekkor még az őszi avarra emlékeztető terepmintás ruha volt használatban.
Samu István őrnaggyal a kabinban kigurul a Griff század napszítta, 43-as oldalszámú MiG-21bisz gépe.
A következő évben már a búcsúrepülésre indultak a 21-esek.
A fedezékek között lapuló Cápetiről lekerült a takaró, hogy néhány fotó készülhessen a gépről.
Taszár, Fairford, Pápa, végállomás - gondoltuk akkor, amikor megláttuk az egyre fakuló, kopott Cápetit. Szerencsére nem így lett. Bár az 1904-es nem repült többet, felújították és egy időre visszakerült otthonába, Taszárra. Ma a szolnoki repülőmúzeumban látható.
Két kerékkel a földön. Feladatát befejezve leszáll a 43-as.
Ismételt előkészítés tankolással és fékernyő betöltésével a feladatról visszaérkezett MiG-21UM-en.
A tűzoltó kocsi is éppen úgy hozzátartozik a repüzemhez, mint a többi kiszolgáló jármű.
A traktor mögé kötött utánfutó és a sárga kocsi a kerékcseréhez kellett, a zöld utánfutóban pedig a hidraulika olaj és a hajtómű olaj volt arra az esetre, ha az ismételt előkészítésnél tölteni kellett a gépekbe.
Levegős kocsi.
A gurulóutakat és a futópályát ezzel a géppel tisztítják. Oldalán természetes ott van a pápai ezred jelvénye.
* * *
Fotó: Szórád Tamás