ÉJSZAKAI GRIPEN KISZOLGÁLÁS A PARTVONALRÓL NÉZVE

lhke161025-00.jpg

Véget ért a kecskeméti repülőbázis hajózóinak október második felére tervezett kéthetes éjszakai kiképzési repülése, amely a nyugati és keleti országrészben található légtereket egyaránt érintette. A második héten ismét lehetőség nyílt kilátogatni a „partvonalra” vagyis a zóna szélére és figyelemmel kísérni a kiképzési repüléshez kapcsolódó földi mozzanatokat, a Gripenek indítását, fogadását, előkészítését; a zóna mindennapi életét.

lhke161025-01.jpg

Az első sor délután szállt fel és még a levegőben van. A zónában csend honol, a vontatórudak és kabinlétrák sorba rendezve jelzik az egyes gépek állóhelyét. 

lhke161025-02.jpg

Az elsőnek visszaérkező géppár már leszállóban van, amikor a második géppár a bázis fölé érkezik.

lhke161025-03.jpg

A lemenő nap fényében fürdik a táj és benne az érkező Gripen.

lhke161025-04.jpg

A 43-as Delta érkezik vissza a zónába ...

lhke161025-05.jpg

... és fordul az állóhelyre.

lhke161025-06.jpg

A műszakiak a kétüléseshez való kétrészes kabinlétrával várják a visszaérkező 43-ast.

lhke161025-07.jpg

Újabb Gripen érkezik, a zóna ismét benépesül.

lhke161025-10.jpg

Ketten az orrfutónál dolgoznak, a harmadik műszaki tisztára törli a szélvédőt.

lhke161025-08.jpg

A fűben a gurulóút szakaszokat jelző tábla világít.

lhke161025-11.jpg

A mikrobusz meghozta a 18 órás felszállás hajózóit. Az éjjellátó szemüveg, az NVG használatára ebben a két hétben nem került sor. 

lhke161025-12.jpg

A sárkány felületének ellenőrzése is része a repülés utáni előkészítésnek. A sérülést könnyebb észrevenni fentről, mint a földről ágaskodva.

lhke161025-13.jpg

Az állóhely és a gurulóút illesztésénél megállt egy kis víz; a jobb oldali helyzetlámpa fénye ezen tükröződik.

lhke161025-14.jpg

Műszakiak figyelik a járó hajtóművel várakozó 34-est. Akárcsak a többi Gripenen, ezen is egy törzs alatti póttartály van függesztve.

lhke161025-15.jpg

Indulásra kész együlésesek. Felszállásukra szürkületben került sor.

*

lhke161025-16.jpg

Tankerek sorakoznak a zónában, tankolják a 20 óra előtt felszálló harmadik sor gépeit. Az elsőből már folyik a kerozin az egyik Gripenbe, a mögötte állótól most húzzák a tömlőt a géphez.

lhke161025-166.jpg

Az éjszakai repülés azt is jelenti, hogy a repülést kiszolgáló valamennyi szolgálat - üzemanyagosok, műszakiak, a hajózók öltözékét előkészítők, irányítók, sofőrök - az éjszakába nyúlóan dolgozik.

lhke161025-17.jpg

A műszakiak felszerelésével megpakolt Volvo fényszórói a szélső állóhelyen álló Gripenhez adnak plusz fényt.

lhke161025-18.jpg

A 43-as Deltában már bent ülnek a hajózók, a 36-os Charlie pilótája még a műszakival egyeztet.

lhke161025-19.jpg

 Reflektorfényben a helyzetfényekkel színesített 43-as.

lhke161025-20.jpg

A gurulás megkezdése előtti percek a zónában, a féktuskó még a kerék előtt van.

lhke161025-21.jpg

A két szélső Gripen villogója éppen egyszerre villan. A három gép szoros egymásutánban indul, a negyedik majd később.

lhke161025-22.jpg

A 36-os fordul a zónából a gurulóra. Felszállását ezúttal nem sikerült elfogadható minőségben megörökíteni. Sebaj, majd legközelebb!

*

mig21emlekmu.jpg

Még egy éjszakai kép, de az ezen szereplő vadászgép mozdulatlanul tör az ég felé. A repülőbázis melletti körforgalomban felállított oszlopokra közel egy éve került a MiG-21-es.

* * *

Fotó: Szórád Tamás