GÉPPÁR BRETAGNE-BÓL

rafale-m-06-00.jpg

2006 októbere több érdekességet is tartogatott a kecskeméti repülőbázis számára. A hónap egy olaszországi gyakorlattal kezdődött és francia vendégek fogadásával zárult. Egy évvel a Super Etendard repülőgépek látogatása után az Aeronavale két Rafale M (Marine) gépet küldött Kecskemétre. A francia F-8 Crusaderek 1999-es kivonásakor megszűnt 12F századot a Rafale M üzemeltetésére szervezték újjá Landivisiau-ban (Bretagne, Északnyugat-Franciaország). Ezzel a tíz évvel ezelőtti látogatással első alkalommal szállt le magyar repülőbázison a franciák új típusa.

rafale-m-06-01.jpg

A hajófedélzeti üzemelés miatt a Rafale M futóműveit megerősítették, az orrfutót meg is hosszabbították, ezért az M egy kissé magasabban hordja az orrát, mint a szárazföldi változat. A módosított orrfutó miatt a törzs alatti első függesztési pontról le kellett mondani.

rafale-m-06-21.jpg

2005-ben a Super Etendard pilóták még darázsmintás festéssel láthatták a 119-es Albatrost.

rafale-m-06-18.jpg

A kanadai NFTC elvégzése után hazatérő kecskeméti pilótáknak az L-39-es volt a hazai fogadótípusa.

rafale-m-06-03.jpg

Két héttel korábban még Olaszországban repült a 18-as MiG-29-es, a hónap végén pedig saját bázisán, éles R-27-es rakétákkal adott készültségi szolgálatot.

rafale-m-06-04.jpg

Egy D és egy C alkotta Gripen géppár felszállása. A 14 gépből ekkor még csak hat volt Kecskeméten.

rafale-m-06-02.jpg

Felszállás. Utánégetőn dübörög a két SNECMA M88-as hajtómű, a futók is elindulnak befelé.

rafale-m-06-06.jpg

Laposan gyorsít a napokkal korábban, hatodikként érkezett Gripen.

rafale-m-06-08.jpg

A bázis fölé érkezik a magyar és a francia gép.

rafale-m-06-09.jpg

A Nagyvas fordulóba kezd, a gépek egyenként szállnak le.

rafale-m-06-10.jpg

A természet és a technika szépsége: sárguló erdő és a MiG-29-es.

rafale-m-06-11.jpg

Még a gumik sem füstölnek, olyan finoman ér földet a Rafale. Ennél jóval nagyobb terhelés éri a gépet a hajófedélzeti "becsapódáskor".

rafale-m-06-12.jpg

A Rafale a póttartályt és a Magic II rakéta imitátorait vitte magával a feladatra.

rafale-m-06-07.jpg

Fékező Gripen Kecskeméten. 2006-ban ez a látvány még újnak számított.

rafale-m-06-13.jpg

A gépekről hiányoztak a szárny alatti függesztési pontok. Az egycsövű 30 mm-es gépágyú a jobb szárnytő alá került, nyílása a szívócsatorna pereméhez szerelt elektronikus ellentevékenység antenna felett látható.

rafale-m-06-17.jpg

Először áll Rafale a kecskeméti zónában. Francia műszakiak ezúttal nem jöttek Kecskemétre, a gépek előkészítését a pilóták végezték, az indításnál a magyar műszakiak segítettek. 

rafale-m-06-19.jpg

A lehajtható vonórúd és a visszatartó rúd zárja feleslegessé tette a régi, drótköteles módszert. Ennek köszönhetően a Rafale M az amerikai hordozókról is üzemelhet. 

rafale-m-06-14.jpg

Fényszóró és a leszállásirányító tisztet segítő háromszínű fény az orrfutószáron.

rafale-m-06-20.jpg

A fékezőhorog csuklós bekötése a horog függőleges és minimális oldalirányú mozgását teszi lehetővé.

rafale-m-06-16.jpg

Kesztyű, térdblokk és a sisak a maszkkal.

rafale-m-06-15.jpg

Közös képen a gyakorlat egyik magyar szervezője, a két francia pilóta és MiG-29-esen repülő kecskeméti kollégájuk.

rafale-m-06-22.jpg

A 29 fokban döntött Martin-Baker Mk16F ülés helyzete miatt a gép egy oldalt elhelyezett joystickkal irányítható, a két hajtóművet egy gázkarral lehet szabályozni.

rafale-m-06-23.jpg

Bár tengerészeti gép, de a Rafale M szárnyát nem lehet felhajtani. Ezzel kényesebb mozzanattá vált a hajófedélzeti gurulás és kevesebb gép fér el a Charles de Gaulle hordozón

* * *

Fotó: Szórád Tamás