Éjszakai repülés - Kecskemét, 2015. augusztus

150806-04.jpg

A kecskeméti Gripen közösség az elmúlt héten az éjszakai feladatokra fókuszált. Négy napon át este hat órától az éjszakába nyúlóan repültek közel kétórás feladatokat a keleti, északkeleti országrész felett.

150806-01.jpg

Az első sor gépei napnyugta előtt térnek vissza, a másik két Gripen már a hosszúfalon süllyed a leszálláshoz.

150806-02.jpg

Két póttartály, Litening konténer és a televíziós AGM-65H Maverick gyakorló változata a 33-as Gripenen.

150806-03.jpg

A 40-es Litening nélkül, infravörös gyakorló Maverick-kel repült. 

150806-05.jpg

A helyére beálló együlésesnek jelző műszaki mögött az ugyancsak két póttartály, Litening, Maverick kombinációval repült kétüléses érkezik a Juliet zónába. 

150806-06.jpg

A gyorsan lemenő nap aranysárga fénybe burkolja a repülőbázist. 

150806-07.jpg

Az első sor utolsó leszállója, a 38-as is begurul a zónába. 

*

150806-08.jpg

A repülést számos gépjármű szolgálja ki. A nyolckerekű kategóriát a tankerek képviselik, amelyek a hajtóművek leállítása után azonnal megérkeznek az ismételt feltöltéshez. 

150806-09.jpg

MAN tűzoltókocsik tánca a zónában. Megérkezik a váltás és az első sort biztosító kocsi visszaindul a repülőtéri tűzoltóság bázisára.

150806-10.jpg

A mikrobusz és sofőrje is a zóna életének elmaradhatatlan szereplője. A hajózók ezen a kocsin teszik meg a felkészülési épületük és a zóna közötti utat.

150806-11.jpg

JAS39D és CATM-65K - mindkettő a kiképzést és a gyakorlást szolgálja. 

150806-12.jpg

A műszakiak a 43-as Deltát vallatják. 

150806-13.jpg

Esti enyhülés ide vagy oda, a zónában dolgozók még mindig 30 fok körüli melegben készítik elő a Gripeneket.

150806-14.jpg

A szállítókocsi bölcsőjét a Litening konténer alá emelik; a berendezés átkerül egy másik gépre, ... 

150806-15.jpg

 ... a 39-esre. 

150806-16.jpg

A gépek előkészítve, a zónában csend honol, az élet is megáll egy pillanatra. A földi napnyugtáig még néhány perc van hátra. 

150806-17.jpg

Újabb váltás a zónát biztosító tűzoltóknál. Ezúttal egy Rosenbauer gyorsbeavatkozó kocsi áll a Juliet szélére. 

150806-18.jpg

A nap lement, a második sor pilótái megérkeztek a gépekhez. 

150806-19.jpg

Mély, zúgó hang hallatszik, An-26-os érkezett. 

150806-20.jpg

Indul a második sor. 

150806-21.jpg

A naplemente után gyorsan sötétedik, de az elsőnek felszálló Gripen körvonalai még kivehetőek. 

150806-22.jpg

A nyugat-északnyugat irányba - a naplemente felé - emelkedő gépre néhány pillanatig több fény jut.

150806-23.jpg

Újabb Gripen emelkedik el, a fényszórók fénye a sárkány aljára és a póttartályra vetül, a gép egyéb részei már nem kivehetőek.

150806-24.jpg

Ami nappal nem látszik, az most bevilágítja az éjszakát. A Gripen mögött az RM12-es hajtómű fehér tűzkúpja ragyog. 

150806-25.jpg

Az elsőként felszállt gép jobb fordulóban van, csak a szárnyvégeken és a törzs két oldalán lévő helyzetfényei látszanak, a másodikként indult Gripen egyelőre utánégetővel emelkedik. 

*

150806-26.jpg

Nagyjából két órával később a tartálykocsiból a harmadik sor gépeibe folyik az üzemanyag. 

150806-27.jpg

A hajózók is megérkeztek a zónába. 

150806-28.jpg

A műszakiak egyetlen mobil reflektor fényében készítették elő a Gripeneket és most az indításhoz állnak a gépeik elé. 

150806-29.jpg

Helyzet- és kötelékfények világítanak a 40-es Gripenen és a villogó jelzi, hogy jár a gép hajtóműve is. Rövidesen felszáll a harmadik sor, amely már másnap tér vissza. 

150806-30.jpg

Bázis felett az ég. A valóságban sokkal szebb...

***

Fotó: Szórád Tamás