ÁTADÁS-ÁTVÉTEL
A finn haderő 1973 és 2010 között üzemeltette a Mi-8-as típust, összesen tíz darabot. Az utolsó gépet 1983 augusztusában vették át. A Mi-8-as flottából egyetlen gépet veszítettek, amikor 1982-ben az egyik példánnyal a tengeren hajtottak végre kényszerleszállást. A finn Mi-8-asok által teljesített 40600 óra túlnyomó részét a haderő repülte, a maradékot a határőrség. Finnország az utolsó két gépet, a HS-11-es és HS-13-as oldalszámúakat Magyarországnak adományozta. A két helikopter átadására tegnap került sor az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison.
A HS-11-es oldalszámú gépet 1981. októberében állították rendszerbe. Ez volt az utolsó Mi-8-as amely finn felségjellel az oldalán repült. Lásd lenti fotó.
A HS-13-as 1982-ben, fél évvel a HS-11-es után érkezett Finnországba. A két gép gyári száma között mindössze két szám különbség van.
A gépkönyvek, amelyeket Marcus Rantala, a finn Védelmi Minisztérium államtitkára adott át ünnepélyes keretek között Hende Csabának.
*
A helikopterek előéletéről egy kisebb fotóalbum érkezett az Air Base blog elektronikus címére; ebből válogattam néhányat. Fotók: FDF/Utti Jaeger Regiment
A HS-13-as a finn hadsereg különleges erőinek katonáit veszi a fedélzetére.
A határőrség hajójáról csörlővel emelnek embereket a HS-13-as jelű gép fedélzetére.
2010. május 21. Utoljára repül finn felségjellel a típus. A búcsúrepülést a HS-11-es oldalszámú gép teljesítette.
A gépek bázisa a Finnország déli részén lévő Utti Jaeger Regiment volt, ahonnan a két Mi-8-ast nyergesvontatóra helyezve szállították át a Tampere-Pirkkala légibázisra. Pirkkaláról augusztus 25-én egy An-124 Ruszlán repítette Pápára a helikoptereket, majd még egy földi utazás várt rájuk Szolnokra.
* * *
Fotó: Szórád Tamás és FDF / Utti Jaeger Regiment