KÉPEK A RÉGI ALBUMOKBÓL: TÖKÖL
A régi albumokból válogatott képek sorában egy rövid tököli összeállítás következik. A rövidség oka, hogy nem sok fotóból válogathattam, mert a Csepel-szigeten elhelyezkedő város reptéren csak néhány alkalommal jártam. Az 1999 és 2006 között készült képeket időrendben sorakoztattam fel, a korábbi tököli bejegyzésekhez pedig ide érdemes kattintani.
1999. augusztus 14. Indul a török légierő Casa CN-235-ös sebesültszállító gépének bal hajtóműve. Aznap családias hangulatú nyílt napot rendezett a Magyar Honvédség legkisebb repülőalakulata, a tököli MH 93. vitéz Háry László Vegyes Repülőosztály.
A Humvee M337-es mentő változata Taszárról érkezett a nyílt nap statikus sorára. A US Army járművének álcázó festése és a katonák ruházata még az afganisztáni és iraki háborúk előtti időket idézi.
Érkezik és állóhelyére gurul a honvédség Mi-8-asa
Akkoriban még létezett a futárrepülő raj, amely Zlin Z-43-asaival Tökölön települt
A 2001 nyarán felszámolt repülőosztály jelvénye a honvédségi kiadványon. A repülőtér az 1958. június 16-án kivégzett honvédelmi miniszter, Maléter Pál nevét viselte.
A kiadványon az alakulat névadójának rövid életrajzát is ismertették
A Mogyorósi Attila alezredes vezette repülőosztály feladatrendszere és repülőgépei. Ekkor már csak az An-26-ost és a Z-43-ast repülték.
T-28 Trojan a 2003-as Red Bull Air Race-en, a háttérben Zlin Z-50-esek állnak. Az első Air Race-t még nem a Duna felett, hanem a tököli reptéren rendezték meg és hatalmas érdeklődés fogadta
2003. december 17. Érkeznek a résztvevők a motoros repülés 100 éves évfordulójának tiszteletére szervezett repülésre. Itt egy üvegorrú L-410FG gurul az egyik állóhelyre.
2004 márciusa. A traktor egy L-410UVP-E-t vontat ki a hangárból. A gép a tankolás után Szliácsra indult, hogy ott a bal és jobb ülésben egymást váltó pilóták műszeres eljárásokat gyakorolhassanak.
Meghívó 2006. augusztus 4-re, a 031-es MiG-15UTI felújítás előtti bemutatójára
A Lengyelországban 1954-ben gyártott, majd 1957-ben kétülésessé átépített Lim-2 típusjelzésű változat, a felújítást követően HA-UTI lajstromjellel 2011. július 11-én repült először. Július 18-án, Szolnokon, a berepülési program negyedik feladatának megkezdésekor, a felszállás közben bekövetkezett balesetben összetört. A pilóták szerencsére sértetlenül élték túl az eseményt.
Az első és hátsó fülke. A gép felújítása a következő év februárjában kezdődött.
Életkép a MiG-bemutató után: repüléshez tolják ki a Goldtimer Alapítvány Po-2-esét, az egyik fedezék árnyékában pedig egy amerikai lajstromban lévő Beech 24-es parkol.
A kilencvenes évek közepétől közel húsz évig volt magyar lajstromban ez a Piper PA-23 Aztec …
… akárcsak a HA-ACG lajstromjelű, szintén kétmotoros, de több utasüléses Cessna 402B Businessliner III-as.
Az amerikai típusválaszték mellett egy brit kétmotoros, a fix futós Britten-Norman BN-2 Islander is Tökölről üzemelt.
***
Fotó: Szórád Tamás