GYŰRŰS HÁTÚ TRIPLA HETESEK

Az elmúlt években a koronavírus-járvány okozta kényszerszünetet leszámítva a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren rendszeresen megfordultak az Emirates légitársaság látványos dekorációval ellátott Boeing 777-esei. A 2020-as világkiállítás alkalmából felhelyezett díszítés az expó zárása után lekerült a gépekről, így Ferihegyen sem láthatjuk többé.

ek-00.jpg

Amikor Dubaj számára 2013-ban odaítélték a 2020-as világkiállítás rendezésének jogát, még senki se gondolta, hogy éppen a megnyitás évében tör ki egy olyan világméretű járvány, amely számos újratervezést von maga után. Az expó szervezése közben a kellő promócióról is gondoskodtak. Reklámhordozóként az öböl menti emírséget a világ többi részével összekötő közforgalmi repülőgépek remek felületnek bizonyultak, ezért a rendezvény kiemelt partnere és hivatalos légitársasága, az 1985-ben alapított Emirates is bekapcsolódott a világkiállítás reklámozásába. Pályázatot írtak ki, hogy milyen legyen az Expo 2020 logója, mi legyen az, ami igazán felkelti a nagyközönség figyelmét. A beérkezett tizenkilencezer tervből végül egy ősi lelet inspirálta javaslatot fogadtak el.

Egy kicsit ugorjunk vissza az időben, nem sokat, csak 2002-ig. Az akkor feltárt, Dubajtól délre eső Saruq Al-Hadid ásatás helyszínén a régészek a több méter homok alatt tizenkétezer olyan, vasból, bronzból, kerámiából és aranyból készült tárgyra bukkantak, amelyek korát 3000-4000 évesre becsülték. A helyszínen akkoriban fémmegmunkálással foglakoztak, a régészek ehhez kapcsolódva nevezték el az ásatást. A sivatag homokja által évezredekig őrzött leletek között voltak fegyverek, edények és ékszerek is. Az arany ékszerek között talált részletgazdag gyűrű volt az, amely az Emirates gépeinek dekorációjához ötletet adott.

ek-00-2.jpg

A gyűrű nyomán megtervezett nagyméretű logót matrica formájában gyártotta le az Emirates arculati csapata. A logó három színben készült: a kék a Mobility (mobilitás), a narancssárga az Opportunity (lehetőség), a zöld a Sustainability (fenntarthatóság) nevet kapta. A tizennégy hónapot átölelő matrica-művelet tizenötezer munkaórát igényelt, a Boeing 777-esekre szánt egy-egy 38,7 méter hosszú és 12 méter széles gyűrű felhelyezéséhez hat ember nyolcvannégy munkaórájára volt szükség. Az első gép, amely 2017. november 1-én a kék gyűrűvel állt forgalomba, az A6-EPK lajstromjelű Boeing 777-300ER volt, majd az Emirates több mint kétszáz gépes flottájából 2017 novembere és 2019 áprilisa között összesen húsz B 777-es és húsz A380-as törzsére került fel egy nagyméretű expó-gyűrű.

ek-3-1.jpg

ek-3-2.jpg

ek-2-1.jpg

ek-2-2.jpg

ek-1-2.jpg

ek-1-1.jpg

Az Emirates a budapesti járatot is gyakran valamelyik színes gyűrűvel díszített Boeing 777-essel teljesítette – a repülőbarátok, a spotterek, és a reptérre kilátogató nézelődők örömére. A lelkesedést látva, bizton állítható, hogy az érkező-induló expós gépekről több tízezer fotó készült. Aztán jött 2020 tavasza és a koronavírus-járvány. A légiközlekedési iparág egyik legsúlyosabb válságát élte át, az Emirates is felfüggesztette budapesti járatát. Az eredetileg 2020. október 20. és 2021. április 10. közé tervezett dubaji világkiállítást végül csak 2021. szeptember 30-án nyitották meg. (Marketing okokból az Expo 2020 elnevezés az egyéves csúszás ellenére megmaradt.) A járatok újraindításával a szárnyas reklámhordozók is elindulhattak a nagyvilágba, így Ferihegyen is újra megjelentek majd rendszeresen megfordultak a gyűrűshátú triplahetesek. A világkiállítás 2022. március 31-ei zárását követően a színes matricák lekerültek a gépekről, hogy helyüket a későbbiekben majd újabb tematikus dekoráció foglalja el. Az Expo 2020 ötletadó aranygyűrűje Dubajban, az ásatás helyszínével megegyező nevű múzeumban látható.     

***

Fotó: Saruk Al-Hadid Múzeum, Szórád Tamás. A cikk nyomtatott változata az Aeromagazin 2023. márciusi számában jelent meg.