Típusrepülés „Budapest” védelmében

A katonai repülés történetében számtalan olyan pilóta van, aki a típusátképzés után, az adott típuson minimális tapasztalattal indult harcba. Olyan viszont nagyon kevés, aki bevetés közben ismerkedett egy új típussal. Egyikük Giora Romm, az izraeli légierő egykori vadászpilótája.

161401.jpg

Giora Romm ma már nyugalmazott vezérőrnagy. 1967-ben öt arab MiG felett aratott légigyőzelmet és 22 évesen Mirage pilótaként lett Izrael első sugárhajtású ásza. 1969 szeptemberében gépét lelőtték és az egyiptomiak fogságába került. A katapultálás során szerzett sérülését fogva tartói csak minimális kezelésben részesítették, így szabadulása után hosszú ideig lábadozott. Miután ismét repülésre alkalmasnak minősítették, 28 évesen, őrnagyi rendfokozattal átvette az A-4N Skyhawkkal felszerelt 115. század vezetését. Éppen időben tért vissza az aktív szolgálatba, hiszen küszöbön állt az 1973-as háború. Fél évvel később már alezredes volt.

1985-ben egy F-15-ös pilótájaként részt vett a PFSZ tuniszi főhadiszállása elleni támadásban. Ekkor már az izraeli légierő helyettes parancsnoka volt. A második tábornoki csillag megszerzését követően az izraeli haderő védelmi attaséjaként dolgozott Washingtonban. 

*

Az A-4N Skyhawk az A-4M Izrael részére gyártott változata volt, számos módosítással, Ahit elnevezéssel. Az N új navigációs- és fegyverrendszert kapott és 30 milliméteres DEFA gépágyúkat, az amerikai változatban lévő 20 milliméteresek helyett. Összesen 117 darab készült belőle. Izraelbe az 1973-as háború kitörése előtt érkeztek meg az A-4N-ek. 

Vadászpilótaként Romm korábban soha nem támadott földi célpontot és soha nem repült a Skyhawkkal. A véletlen úgy hozta, hogy harci bevetésen kellett ismerkednie a „pehelysúlyú bombázóval”. Az A-4-es vezetése nem okozott gondot a tapasztalt pilótának, aki visszaemlékezése során sem tulajdonított nagy jelentőséget a szokatlan típusrepülésnek.

161404.jpg

A 115-ösök A-4-ese 1973-ban.

-  A Tel Nof bázis 33-as pályájának várópontján álltunk. Négyes sorszámmal egy A-4N Skyhawkban ülve vártam az engedélyre. A gépemre két póttartály és nyolc Mk 82-es bomba volt függesztve. 1973. október 3-a volt, szombat, jóm kippúr. Célpontunk azok az egyiptomi erők voltak, amelyek a „Budapest” fedőnevű állást támadták, a Szuezi-csatorna északi végénél.

Három nappal korábban egy balesetben életét vesztette Ami Goldstein alezredes, a 115. század parancsnoka. Éppen visszatértem a Hatzor légibázison lévő otthonomba, ahol egy üzenet várt Benny Peled vezérőrnagytól, a légierő parancsnokától, hogy másnap reggel 7:30-ra legyek az irodájában, mert át kell vennem a századot. Még akkor éjjel átmentem Ron Ronen dandártábornokhoz, a 115-ösök bázisának, a Tel Nofnak a parancsnokához, és szóvá tettem, hogy nem repültem még a Skyhawkkal. Különösebben nem volt meghatva és közölte, hogy a beosztás az enyém lesz és a következő héten elkezdem a típusátképzést.

A következő két napon átvettem a századot, lezajlott Goldstein temetése, találkoztam a pilótákkal, a műszakiakkal és elhunyt elődöm özvegyével. 

A készültség miatt péntek éjjel a bázison maradtam. Eljött a szombat. A szirénák reggel hétkor szólaltak meg. Hármas fokozatú készültséget rendeltek el. Eligazítás. Továbbra is az egyenruhámban voltam, ezért Ram Josef hadnagy elment a házamhoz és elhozta a hajózóruhámat és a bakancsomat, Mickey Schneider hadnagy pedig hozott egy törzshevedert és egy g-ruhát. Schneider hadnagy gépét öt nappal később egy szír SA-6-os (Kub) rakéta lelőtte és a pilóta fogságba esett. 

A támadásra végül nem kaptunk engedélyt. Kihasználva az időt, megpróbáltam egy repülést intézni a Skyhawkon. Avraham Jakir hadnagy kísért a 10-es számú fedezékben álló géphez. Segített becsatolni a hevedereket, elmagyarázta a kabinelrendezést, az inerciális navigációs rendszer indítását és a hajtóműindítás folyamatát.

Elvégeztem mindent lépésről-lépésre úgy, ahogy mondta, majd kigurultam a pálya végére. Az addig nyitott kabintetőt elsőre nem tudtam bezárni, pedig csak erősen meg kellett húzni. Az elegáns Mirage-ban erre nem volt szükség. Végül Jakir felugrott a szárnyra és segített bezárni a kabintetőt. 

Felgurultam a 33-as pályára és engedélyt kértem a felszállásra. Pontosan délután 2 óra volt. A torony nem adott engedélyt és visszagurított az állóhelyre. Jakir a fedezéknél várt a kocsival és visszamentünk a század épületébe. Az ott lévő pilóták még mindig teljes hajózó felszerelésben álltak, kezükben térképek és fotók. Felszállásra készültek. 

- Ki lesz a raj vezére? - kérdeztem a pilótáktól.
- Jachin - válaszolták. Jachin volt az első növendékem annak idején.
- Rendben. Jachin, én leszek a raj négyes számú gépe. Ha valami kérdésem van, beszélünk a vörös rádión. Minden repülőgépünkben két készlet rádió volt, amiket vörösnek és zöldnek neveztünk.

161402.jpg

A fedezéknél, hajózó öltözetben.

Felszállás után húszpercnyi repülés várt ránk a Sínai-félsziget északi partján lévő Nahal-Jam kibucig. Ez a kibuc volt annak a kis magasságban, nagy sebességgel végrehajtott berepülésnek a kiindulópontja, amelynek végén ugrás manőverből bombáztunk. Na, most aztán megismerem a Skyhawkot – gondoltam.

Jachin megkérte a felszállási engedélyt. Megkérdeztem tőle, hogy ebben a konfigurációban milyen sebességet használunk. 

- 225 km/óránál emeld az orrát, 270-nél elemelkedik - mondta. 

Felszálltunk és délnek fordultunk. A gép jól reagált a kormánymozdulatokra én pedig próbáltam elhelyezkedni a kabinban. Jachin segített eligazodni a fegyverzeti kapcsolók között és elmagyarázta, hogy hogyan hajtsam végre a támadást. Elértük Nahal-Jamot és megkezdtük a süllyedést és a rárepülést. A raj második géppárja voltunk Uri Bina századossal. Ő volt a géppár-parancsnok. 

- Hármas felhúz! - mondta Bina a rádióba.

Ekkor én is emelkedésbe húztam a gépet, életemben először egy Skyhawkot. 1800 méteren a hátára forgattam és az orrát lehúzva, „Budapest” felé zuhantam. 

- Négyes, a bombáid nem oldódtak le! - rádiózta Bina.

161403.jpg

A-4-esek és Kfirek készülődnek légiharc gyakorlatra a nyolcvanas években.

Újra kirepültem Nahal-Jamhoz és megismételtem a támadást, most már egyedül. A többiek addig a kibuc felett várakoztak. Újra rárepültem, felhúztam a gépet és vadászpilótaként első ízben bombáztam. A gépemről nyolc bomba zuhant a part és „Budapest” között haladó kétéltű páncélozott szállítójárművek felé.

A visszaúton ellenőriztem az üzemanyagot. Az egyes, a kettes és a hármas gép mind 2000 kilót jelentett. Keresgéltem az üzemanyagjelző műszert. Meg is találtam a műszerfal jobb alsó sarkában. Mindössze 810 kilót mutatott. Rájöttem, hogy nem kapcsoltam be a szivattyút, amely a póttartályokból szivattyúzta át az üzemanyagot. A Mirage-on erre nem volt szükség, ott automatikusan ment az üzemanyag áttáplálása. Ettől függetlenül 2000-et jelentettem. Nem akartam, hogy mint századparancsnokot bárki is gyengeségen kapjon.

Hol lehet az a nyavalyás kapcsoló? Nem találtam az üzemanyag panelt. Hátranyúltam és szisztematikusan elkezdtem minden kapcsolót „be” állásba tenni. Az üzemanyagjelző mutatója tovább süllyedt 720-ra, de amikor már El Arish felett repültem 6000 méteren, lassan emelkedni kezdett. Emlékeztettem magam arra, hogy a leszállás után megnézzem, hogy melyik volt a megfelelő kapcsoló.

161405.jpg

Ez az Ahit ma már múzeumi darab. 

- Négyes, 270 - mondta Jachin. Ez nekem szólt. A Tel Nof bázis felett 270 km/órán stabilizáltam a sebességet a megközelítéshez. Sikerült gyengéden letennem a Skyhawkot a 33-as pályára, majd visszagurultam a 10-es fedezékhez.

Végiggondoltam a dolgokat. Van egy századom. A pilóták közül még nem ismerek mindenkit, a műszakiak nevére sem emlékszem. Mindössze egy Skyhawk bevetés van a naplómban, odakint pedig háború van. Mialatt átveszem a 115-ös század parancsnokságát, megtanulom repülni a Skyhawkot. Géppárokat és rajokat vezetek és egyiptomi légibázisokat támadunk majd. Biztos lehettem benne, hogy több bevetést teljesítek majd, mint a többiek a században, egy sokkal nehezebb háborúban, mint amiben valaha is részt vettem. 

*  *  *

Fotó: Giora Romm, Peter Mersky/IDF

Címkék: izrael, történetek